Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nekla/ftp/syrena/ciekawostki/ciekaw_z7.php:2) in /home/nekla/ftp/syrena/forum/common.php on line 247

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nekla/ftp/syrena/ciekawostki/ciekaw_z7.php:2) in /home/nekla/ftp/syrena/forum/includes/sessions.php on line 596

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/nekla/ftp/syrena/ciekawostki/ciekaw_z7.php:2) in /home/nekla/ftp/syrena/forum/includes/sessions.php on line 597
Syrena - Strona miłośników samochodów marki Syrena
Ładowanie strony...
 
                 
Login:   Hasło:  
Zamiętaj mnie
    Ciekawostki - "Syrena. Samochód PRL"
 
 
 

Karol Jerzy Mórawski: "Syrena. Samochód PRL"
Seria: "W krainie PRL"
Wydawnictwo Trio 2005
www.wydawnictwotrio.pl


Karol Jerzy Mórawski jest historykiem, absolwentem Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniu dziejów motoryzacji, w szczególności zaś - samochodu popularnego i upowszechniania się motoryzacji w społeczeństwach w XX wieku. Współpracuje również ze specjalistyczną prasą motoryzacyjną, w której publikuje szkice historyczne.
Jego praca magisterska Syrena. Samochód PRL, stanowiąca podstawę opublikowanej przez Wydawnictwo Trio książki, otrzymała w 2004 roku nagrodę II stopnia im Jana Józefa Lipskiego, przyznawaną przez Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii "Otwarta Rzeczpospolita".

FRAGMENTY RECENZJI:

"Polska gospodarka po II wojnie światowej nie była przygotowana na rozpoczęcie produkcji ogólnie dostępnego samochodu osobowego. Nastawienie ówczesnych władz również nie sprzyjało powstaniu pojazdu, który, nie będąc "Środkiem produkcji", byłby wyznacznikiem luksusu czy chociażby ponadprzeciętnej sytuacji materialnej właściciela. Nic więc dziwnego, że główne wysiłki polskich twórców motoryzacji skierowane zostały na konstrukcję samochodów ciężarowych, a jedyny samochód osobowy produkowany w Polsce - FSO Warszawa - był konstrukcją licencyjną. W tej sytuacji stosunkowo prosty i niedrogi samochód - Syrena - miał być produkowany tymczasowo. Jednakże, jak wiele rzeczy w Polsce Ludowej, prowizoryczna konstrukcja, z którą władze nie wiązały żadnych planów na przyszłość, przetrwała wiele lat. Samochód FSO Syrena stał się pewnego rodzaju symbolem PRL-u, początkowo wyznacznikiem postępu i dobrej sytuacji materialnej właściciela, a później - biedy i zacofania."

prof. Feliks Rawski
dr inż. Piotr Fudałowicz


" Karol Mórawski z wielką pasją i zaangażowaniem, ale i obiektywizmem starał się podjęty przez siebie problem naukowy rozwikłać i doprowadzić do końca. Do szczególnie interesujących fragmentów książki należą te poświęcone powstaniu samochodu Syrena, autor bowiem w sposób bardzo szczegółowy odtworzył ten proces. Pokazał wysiłek konstruktorów, którzy z samozaparciem przełamywali ówczesne bariery organizacyjne i finansowe istniejące w Polsce, aby dzieło to zrealizować. Nie mniej ciekawe są również te fragmenty pracy, w których autor przedstawił uwarunkowania polityczne i organizacyjne powodujące, że ten polski pomysł konstrukcyjny nie był udoskonalany, co spowodowało zatrzymanie rozwoju technicznego Syreny, a w konsekwencji - wyparcie jej z rynku przez inne lepsze samochody."

prof. Romuald Turkowski


Komentarze:
AMPIR (ampirgj@poczta.onet.pl)13:45 05-07-2005
Chetnie bym zakupił tę pozycję, zapoznał się z treściami w niej zawartymi, tylko mam małe pytanko:
A gdzie np. w Warszawie \"to-to\" można jeszcze ewentualnie nabyć?


Arturo (arturo@nekla.pl)19:08 05-07-2005
Z tego co wiem to nie jest jeszcze dostepna. Ale już wkrótce. Zapraszam na stronę wydawnictwa www.wydawnictwotrio.pl i szukać w serii \"W krainie PRL\"

Być może będzie dostepna w sklepiku internetowym wydawnictwa, ale jak sprawdzałem przed chwilą to nie działał. Mam nadzieję, że to jedynie chwilowa awaria. Pozdrawiam


Bubu (Brak e-maila)00:16 06-07-2005
Karol, nasz CMS-iarz, trzymający u nas Trabanta, z pewnością załatwi partie tego deficytowego towaru wraz z autografem, więc dystrybucja w Warszawie powinna byc bezproblemowa.


murzyn (murzyn-ferenc@wp.pl)13:26 08-07-2005
spoko stona niedlugo bede szczesliwy posiadaczem syrenki 105.. mozecie mi cos doradzic w sprawach technicznych tego oto pocisku....co sie psuje i jakie sa koszty eksploatacji...jakie jest spalanie itp......dzieki z gory.mateusz


Wydawnictwo Trio (reklama@wydawnictwotrio)10:21 12-07-2005
Witam!I dziękuję za zainteresownaie naszą publikacją.
Książka jest jak najbardziej dostępna, można ją nabyć w EMPIK-ach,księgarniach Azymut oraz innych księgareniach, zwłaszcza naukowych,na terenie Polski. Warszawiacy mogą się przejśc do siedziby Wydawnictwa(Nowy Świat18/20) i dostać książkę u źródła. Mam też wstępne zapewnienie autora,że zjawi się na zlocie Krakowskiego Smoka.
Mam nadzieję, że niejasności co do dystybucji książki zostały rozwiane. W razie czego-proszę do mnie pisać.
Nad stroną pracujemy-powinna niedługo być już sprawna.
Pozdrawiam!
Justyna Miszczuk
Wydawnictwo Trio



Karol (kiedyś jeździłem żółtym maluchem) (karolbonski@o2.pl)15:54 13-07-2005
Witam! Ja lektóre mam już za sobą :) Książkę kupiła mi moja kochana Marta w ksiegarni Resursa w Wawie, na Krakowskim Przedmieściu, koło kościoła św. Anny. Cena 27 zł, dla studentów spora zniżka.
A co do warstwy tematycznej... dawno nie czytałem tak wspaniałej książki. Jestem dużo mądrzejszy, a przede wszystkim jeszcze bardziej uwierzyłem w moją 105 :) I wczoraj uduchowiony dogadałęm sięz silnikiem :) Karol, Twoja praca jest wspaniała!!! Gratuluje
PS. Chciałem zadzwonići osobiście pogratulować, ale okazało się, żę zgubiłęm Twój numer :(


Syreniarz1992 (www.szrocik.abc.pl)17:03 13-07-2005
a kiedy w krakowie bedzie ten sztambuchsyreniarza?


Arturo (arturo@nekla.pl)15:31 14-07-2005
Rzeczywiście rewelacyjna książka. Mam ją od wtorku, ale jeszcze nie skończyłem czytać. Ale już wiem, po przeczytaniu połowy, że jest godna polecenia. Jest obiektywna, przedstawia całą historię Syreny od pomysłu aż do współczesności, jest swoistą monografią auta. Jeżeli jesteś miłośnikiem motoryzacji i chcesz dowiedzieć się jak zaczęła się powojenna polska motoryzacja to polecam i zachęcam do zakupu. Koszt 27 zł to niewiele za tak wspaniałą książkę.


Syreniarz1992 (ciapuseksonda@o2.pl)10:33 23-07-2005
rewelacyjna ksiazka choc mozna sie doszukac niescislosci
1.autor cakowicie pominal model r20 lux
2.silnik s151\'
3.model syreny kombi.
4.probne modele bostonki.

natomiast zaimponowala mi szeroka wiedza ksiazkowo gazetowa oraz rozwiazanie intrygujacej dla mnie zagadki produkcji syren w latach 1971 i 1972.zachecam do lektury bo warto sie troszeczke wykosztowac.pozdro


agacia (agatka301@op.pl)08:30 06-10-2006
zbyt


Musisz być zalogowany aby dodać komentarz

Podstronę odwiedzano 2204 razy od 4.07.2005r.

 
 
 
      początek strony
dla zaufanych