skrzynia biegów - remont co i jak

(silnik, skrzynia)
cyprys78
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 62
Rejestracja: 2010-03-12, 21:59
Lokalizacja: Górnica

skrzynia biegów - remont co i jak

Post autor: cyprys78 »

Witam
Zabieram się powoli za moją drugą syrenkę 105lux, skrzynia biegów co prawda na chodzie bo syrenka jeździła - w sumie tylko po podwórku lecz żadnych wielkich zgrzytów nie było ale chciałbym ją lekko odnowić wymieniając co nieco i pytanie co najczęściej pada w tych skrzyniach , na czym się najbardziej skupić , gdzie zajrzeć itp. PRoszę kolegów fachowców o porady
Syrenka R20 i Syrenka 105
Arturek
-#Junior
-#Junior
Posty: 186
Rejestracja: 2011-10-25, 17:27
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Arturek »

Podstawowa zasada - jak coś działa, to nie ruszać, bo lepiej jest wrogiem dobrze

- do sprawdzenia synchronizatory
- przesuwki na wałku (nie pamiętam jak to się fachowo nazywa)
- na kołach zębatych sprawdzić stan tych małych ząbków, na które nachodzą przesuwki podczas włączania biegów => właśnie te małe ząbki lubią się zużywać

- ważne są luzy
- sposób zazębienia wałka skrzyni z mechanizmem różnicowym

pozdrawiam
Arturek
była Syrena 104, 105L oraz PF125p
Jędrulo
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 200
Rejestracja: 2006-04-21, 19:42
Lokalizacja: Strucelserwis Reguły

Post autor: Jędrulo »

te przesuwki to widełki, ich wałki i zatrzaski-jak zatrzaski wyrobione, to biegi wyskakują:)
a małe ząbki na kołach to rodzaj sprzęgieł kłowych, lecą jak się biegi na siłę wrzuca,póżniej też biegi wyskakują.
sprawdź też wolne koło, jak nie zawsze działa to do wymiany,u mnie nie działało po rozgrzaniu skrzyni.
Mon coeur- deux temp moteur!
Awatar użytkownika
Lech
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 609
Rejestracja: 2008-06-06, 22:41
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Lech »

wymień simeringi, na NOWE!!!! nie nowe ale z epoki - potrzebne sa 3 dwa na półośki i 1 na wybierak no i usczelnienie tak aby mało kapało
Hurraa mam piękną 105L 1980
Awatar użytkownika
KRZYSZTOF66
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 41
Rejestracja: 2012-01-09, 23:37
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: KRZYSZTOF66 »

Panowie odpowie mi ktoś na pytanie czy w skrzyni biegów wszystkie synchronizatory są takie samę,czy dla każdego biegu jest inny rozmiar?
Myślę o zajrzeniu do skrzyni bo trochę mi zgrzyta przy włączaniu dwójki i podejrzewam synchronizator.Jak włączę dwójkę zaraz po ruszeniu(praktycznie bez rozpędzania na jedynce) lub włączam dwójkę z podwójnym wysprzęgleniem, to żadnych zgrzytów nie ma.Fajnie by było jednak,żeby dwójka wchodziła bez zabiegów specjalnych.
Awatar użytkownika
emski
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 420
Rejestracja: 2007-01-04, 00:03
Lokalizacja: Budzów/Wrocław

Post autor: emski »

Witam.

Kolego z tego co wiem to wszystkie są takie same.

Ogólnie z 2 w Syrenie tak jest, że wchodzi gorzej niż pozostałe biegi. Mowa o redukcji, bo w górę (1-->2) powinna wchodzić bez problemu.
Mam to samo. Przy redukcji robię przygazówkę i jest OK.
Kiedyś zadawałem pytanie odnośnie 2 biegu i sporo osób się dopisało, że mają taki sam problem.

P.S.
Pozdrawiam Świdnicę. Coś u nas w dolnośląskim jakaś słabo z Syrenami. Wreszcie zaczynają się jakieś pojawiać. Może uda się kiedyś coś zorganizować w naszych okolicach.
Awatar użytkownika
KRZYSZTOF66
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 41
Rejestracja: 2012-01-09, 23:37
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: KRZYSZTOF66 »

Dzięki za odpowiedź.Ja mam właśnie problem z przełączaniem w górę i właśnie wtedy mi zgrzyta.Chciałbym coś z tym zrobić,bo boję się że jeszcze gorzej coś się spierdzieli :(
Moja królowa obecnie rozebrana w drzazgi i na etapie remontu blacharskiego.W planach mam złożyć ją do kupy jeszcze w tym roku,a co z tego wyjdzie to czas pokaże bo zajęć innych mam od groma
Awatar użytkownika
ToMuŚ
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 475
Rejestracja: 2009-04-14, 19:02
Lokalizacja: Zamość/Rzeszów

Post autor: ToMuŚ »

ja znowu męczę się z wypadaniem dwójki...olej jest, do skrzyni zaglądane i niby wszystko ok, a frańca, wypada...bez "czymanie" ni pojedzie...
...coś trzeba w życiu robić...
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Ja tylko tu doprecyzuję, że 2-ka w Syrenach zwykle bardzo ciezko wchodzi --mówimy o wrzucaniu 1------2.
Nie mówimy o redukcji w dół, bo tu to już tragedia jest w Syrenach i jak ktoś będzie to robił to pożegna się ze skrzynią (trzeba po prostu zwolnić prędkosć i wtedy 2-ka wchodzi w końcu gdy robimy 3-------2 ; przegazowywanie i podwójne wysprzęglanie daje mizerne efekty zawsze....).
Wracając do 1------------2 to dwójka idzie ciężko bo np. może być gęsty olej, lub linka = biegi przy kierownicy---jest za słabo napięta. Pomaga też podciągniecie sprzęgła - żeby się dobrze odsprzęglało.
Ale i tak----dupowato to idzie !!!
A więc-----jeśli ""feler" polega tylko na tym że ciężko wchodzi 2-ka, to należy se odpuścić remont skrzyni (chyba że wchodzi po kilku minutach prób--wtedy to już jasna sprawa) ;najpierw poeksperymentować z linką zm. biegów lub z ustawieniami cięgna w podłodze.
Awatar użytkownika
KRZYSZTOF66
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 41
Rejestracja: 2012-01-09, 23:37
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: KRZYSZTOF66 »

Taeda - za późno ,skrzynia w trakcie rozbiórki,jutro wywalam koła zębate i okaże się w jakim stanie są synchronizatory.Już na oko widać że wszystkie są takiej samej wielkości.Przy okazji wymienię wolne koło bo przepuszczało czasem a mam nowe.Znam Twoje zdanie na temat wolnego koła,ale jazda z nim bardzo mi się podoba i chcę spróbować z nowym.
W ogóle to dwójka 1-----2 nie wchodziła mi ciężko,tylko ze zgrzytem a jeśli z 1 na 2 przełączałem rozpędzając auto max. do ok.10km/h to nic nie zgrzytało.Był też drugi wariant,mogłem bardziej rozpędzić się i przełączyć 1--2 z podwójnym wysprzęgleniem.Wtedy też było bez zgrzytu.Ale ja chciałbym żeby w ogóle nie zgrzytało i już! Ja wiem że TO JEST SYRENA,ale chyba nikt mi nie powie że zgrzyty w Syrenie są normalne?? Na redukcję np. 3---2 nie mogę narzekać,oczywiście musi się to odbywać płynnie z przegazówką.Sprzęgło wyregulowane miałem ok,ładnie wysprzęglało.To faktycznie podstawa :ok3
Regulacja linki też była ok,zresztą dwójka zgrzytała mi też jak miałem jeszcze biegi w podłodze (przerobiłem sobie biegi z podłogi na kierownicę)
Awatar użytkownika
drobson
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2009-03-16, 22:07
Lokalizacja: Kraśnik

Post autor: drobson »

A jak mi wyskakuje 3-jka w 105l a wszystkie inne biegi wchodzą dobrze bez wyskakiwania. Nawet trzymanie drążka zmiany biegów nic nie daje wyskakuje jak sie wkreca na obroty a przy stałej prędkości nie. I co to?
104-1969 r- oryginal
shl m11- 1961r- oryginal
MZ etz 250 - 1983r - oryginał
Klania sie PRL
Awatar użytkownika
KRZYSZTOF66
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 41
Rejestracja: 2012-01-09, 23:37
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: KRZYSZTOF66 »

Przyczyny mogą być różne,może nie trzymać zatrzask,zła regulacja na cięgnach bo np.są luzy przez co bieg wchodzi nie do końca no i potem łatwo wyskakuje.Może też masz w skrzyni wyrobione wodziki,koła zębate.Potrzebna będzie raczej rozbiórka i wymiana zużytych elementów.
Awatar użytkownika
drobson
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2009-03-16, 22:07
Lokalizacja: Kraśnik

Post autor: drobson »

Przed remontem śmigały wszystkie biegi. Spr na wieloklinie przestawić te wajche może cos da. :/
104-1969 r- oryginal
shl m11- 1961r- oryginal
MZ etz 250 - 1983r - oryginał
Klania sie PRL
Awatar użytkownika
KRZYSZTOF66
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 41
Rejestracja: 2012-01-09, 23:37
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: KRZYSZTOF66 »

Obserwuj jak pracuje ta dźwignia na wieloklinie,czy dochodzi do krańcowego położenia 3 biegu.Posadź kogoś za kółkiem i niech włącza 3 bieg. Spróbuj czy czasem ta dźwignia nie pójdzie do końca swego skoku gdy pomożesz jej ręcznie.
Awatar użytkownika
drobson
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2009-03-16, 22:07
Lokalizacja: Kraśnik

Post autor: drobson »

Właśnie też tak zrobię, tylko jak bede miał trochę wolnego czasu. Mam nadzieje, że obejdzie sie bez wyciągania skrzyni... :/ Pozdro dla wszystkich. Za jakis czas będę się chwalił swoją w dziale " Pochwal sie" tylko che wszystko dopracować do końca żeby robiła odpowiednie wrażenie :D myśle , ze to kwestia tygodnia.:)
104-1969 r- oryginal
shl m11- 1961r- oryginal
MZ etz 250 - 1983r - oryginał
Klania sie PRL
ODPOWIEDZ