POLITYKA PRYWATNOŚCI
www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: arturo
2011-03-02, 19:50
Smar grafitowy vs. zwykły
Autor Wiadomość
Gieroy 



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1625
Skąd: W-wa
  Wysłany: 2006-01-23, 16:30   Smar grafitowy vs. zwykły

O co chodzi ze smarem grafitowym? Dlaczego do resorów poleca się grafitowy a nie zwykły? Czy wiecie na czym polega różnica między tymi smarami?
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
Arek Elblag


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 26 Sie 2005
Posty: 120
Wysłany: 2006-01-23, 18:07   

Smar grafitowy powoduje zmniejszenie tarcia niz zwykly smar. Po wyplukaniu smaru z miedzy pior grafit pozostaje wtarty w piora i nadal powoduje uslizg. Natomiast zwykly smar jak sie wyplucze nie masz nic. Warto wymieszac zwykly smar LT 43 z wiorkami grafitu jesli masz mozliwosc jeszcze go dostac.
 
Adam Klos 


Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 86
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2006-01-23, 19:29   

tak że smar graitowy jest stosowany na części pokryte osloną gumową np. przeguby. Ja w syrenie tylko używalem smaru grafitowego bo nie wysycha i guma nie drętwieje :mrgreen:
 
 
Kaa 
FSO 104 AD 1966



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Maj 2005
Posty: 661
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2006-01-23, 19:34   

Arek Elblag napisał/a:
wiorkami grafitu
które pozyskuje się obierając ołówki...
_________________
UWAGA UŻYTKOWNIK MOŻE UŻYWAĆ IRONI BEZ WCZEŚNIEJSZEGO OSTRZEŻENIA
 
batagur 



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 1228
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2006-01-23, 19:51   

Grafitowy jest tez często używany do samrowania łożysk,lepiej chdzą niż na zykłym. Ogólnie grafit rządzi...
 
Dulek 
Robert i Bernadka



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Sty 2006
Posty: 88
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2006-01-23, 22:09   

Smar grafitowy to taki wynalazek, ktory uzywa sie tylko do elementow tracych po sobie bezposrednio (ślizgowo) czyli pior resorow, slizgaczy resorow, sworzni zwrotnic itd. Na wiekszosci opakowan smaru grafitowego (grafitowanego) jest wyraznie napasane NIE STOSOWAC DO LOZYSK TOCZNYCH. Dlatego smary typu ŁT stosujemy do lozysk tocznych a do ślizgowych smar grafitowy, ktory jak wspomnial przedmowca nawet wyplukany powoduje smarowanie nawet samym grafitem. Smarowanie lozysk toczych smarem grafitowym powoduje znacznie szybsze ich zuzycie....
 
 
Wojt 



Pomógł: 30 razy
Dołączył: 02 Maj 2005
Posty: 1968
Skąd: Kraków
Wysłany: 2006-01-23, 22:13   

Smary grafitowe - smary plastyczne zaw. dodatek grafitu koloidalnego jak stałego środka smarnego. Odporne na dyże naciski, wysoką temp. i na działanie wody. Nie nadają się do smarowania łożysk tocznych i innych precyzyjnych mechanizmów. Temp. pracy - 20 ... + 60 st. C.
Do smarowania łożysk tocznych stosuje się głównie smary litowe (temp. pracy - 60 ... + 200 st. C) oraz smary tzw. kompleksowe, głownie z dodatkiem glinu.

Wiadomości podaję za: "Leksykon. Samochodowe paliwa oleje smary" WKŁ 1993

Książka może nie najnowsza, ale to najlepsze wydawnictwo na temat materiałów eksploatacynych jakie znam z okresu studiów. Może teraz są inne, ale grafit nie zmienił się od ery mezozoicznej :mrgreen:

Nie smarujcie tym łożysk tocznych, bo równie dobrze możecie to zrobić wazeliną albo kremem nivea :crazy:

Zaletą s. g. jest jego odporność na wodę i dlatego b. dobrze nadaje się do smarowania piór resorów i elementów złącznych (śruby itp.) podwozia. Grafit zmniejsza również współczynnik tarcia i to jego kolejna zaleta...
_________________
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
 
taeda 



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 1249
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-01-24, 00:46   

1-----prawdziwy smar grafitowy ( obecnie nie do kupienia !!!!) jest to łój bydlęcy z dodatkiem grafitu w proszku.
Tak było kiedyś.
Jedną z jego zalet było to ( oprócz omówionych poprzednio), że sie wogóle nie zapiekał pomimo wysokiej temperatury ( stąd rada aby nim smarować gwinty świec).
2--gdzieś tak od roku 1970 " nie dowieźli łoju bydlęcego" i zaczęto mieszać ŁT4 z grafitem. I to jest do dzisiaj sprzedawane jako smar grafitowy (skandal ).
Oczywiście łożysk nie wolno było tym smarować absolutnie.
3----ale zaskoczyło mnie, że obecne instrukcje Stihl, Dolmar itp. zalecają dawanie KOLOIDALNEGO grafitu na szybkoobrotowe tryby przekładniowe ( a przecież on był tylko do WOLNO OBRACAJĄCYCH SIE KÓŁ ZĘBATYCH WE WCIĄGARKACH.).
A przy nich są łożyska !!!!!
No i teraz mi się wydaje, ze przy dużym stopniu koloidalności, nie ma już działania szorującego cząstek grafitowych, natomiast przeważają własności smarne węgla ( tłusty jest).
Czy to tak jest ????? Nie wiem.
Ale wiele już razy słyszałem o smarowaniu łożysk koloidalnym grafitem--dziw nad dziwy, ja tego nie robię, ale .......jak to jest ...?????????????????????????????????????????
 
pietrusek 
młody syreniarz



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Sty 2006
Posty: 286
Skąd: Łowicz
Wysłany: 2006-01-24, 10:30   

W książce "Mały podrecznik kierowcy" wyczytałem jaki smar jest do czego więc proszę sluchać bo nie będe powtarzał :lol:
-dołożysk slizgowyych wapniowe smary maszynowe nr1 i nr2 oraz smar sodowy SŁG-3
-do łożysk tocznych smary wapniowo-sodowe ŁT-1-13 i ŁT-2,smar wapnowy ŁT-1 oraz smar litowy Łt-4 9używany do smarowania pomp wody i łożysk kół jezdnych)
-do smarowania podwozi wapniowy smar STP ,barwiony na czerwono do konserwacij podwozi smarowania swożni przegubów itp.oraz glinowe smary półpłynne SPL (letni) i SPZ (zimowy)do smarowania przekładni kierowniczych,skrzynek biegów mechanizmów rożnicowych
-do smarowania resorow wapnowy smar grafitowany

Smary wapniowe
Smary są odporne na działanie wody mogą być stosowane w wilgotnym środowisku,natomiast ze względu na niska odporność na temperature nie mogą być stosowane do smarowania łożysk ktorych temp robocza przekracza 60'C
Smary sodowe
mają wyższą odporność termiczną niz smary wapniowe lecz są mniej odporne na działanie wody.Są one stosowane do smarowania części pracujacych w wyzszej temp.
Smary wapnowo-sodowe mają właściwosci pośrednie
 
 
Wojt 



Pomógł: 30 razy
Dołączył: 02 Maj 2005
Posty: 1968
Skąd: Kraków
Wysłany: 2006-01-24, 10:53   

To jeszcze z raz ktoś to samo napisze i chyba wszystkie wątpliwości rozwiane... :?
_________________
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
 
pietrusek 
młody syreniarz



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Sty 2006
Posty: 286
Skąd: Łowicz
Wysłany: 2006-01-24, 11:04   

Znalazłem jeszcze inne zestawienie
STP-swożnie,mniej obciążone przeguby,nie nadaje się do łożysk tocznych i pompy wody;
BARPLEKS 2-przeguby bezobslugowe;
ŁT 4-Łożyska toczne ,łożyska pompy wody;
ŁT 4S-Łożyska toczne kół szybkich samochodów,łożyskapomp wody;
SMAR GRAFITOWY-pióra resorów
1S-Tuleje przesówne wału napędowego
ALBON 215-wsporniki dzwigien,tuleje pedałów,zewnętrzny mechanizm zmiany biegów ,linki w pancerzu,zawiasy
2SB i 2SBR-Armatura dzwiowa i elemnty, które ze wzgledu na kształt trudne do nasmarowania smarem stałym
ŁT 4S2-Podczas montażu wolnego koła rozrusznika,łożyska igiełkowe przegubów,krzyżaki przegubów,kola zebate wycieraczki,styki włączników klawiszowych

Obydwa zestawienia są dziś bezużyteczne ponieważ większości tych smarów pod tą nazwą się nie produkuje.Ale zachecam do odszukania ich dzisiejszych odpowiedników. :idea:
_________________
...rób albo nie,nigdy nie próbuj robić...
 
 
Wojt 



Pomógł: 30 razy
Dołączył: 02 Maj 2005
Posty: 1968
Skąd: Kraków
Wysłany: 2006-01-24, 11:39   

Muszę Cię zmartwić, bo właśnie większość z tych smarów nadal występuje w handlu
_________________
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
 
pietrusek 
młody syreniarz



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Sty 2006
Posty: 286
Skąd: Łowicz
Wysłany: 2006-01-24, 11:47   

O tym nie wiedziałem nigdy tego nie sprawdzałem dzięki za oświecenie.
_________________
...rób albo nie,nigdy nie próbuj robić...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY