POLITYKA PRYWATNOŚCI
www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Cewki z Żuka w Syrenie (Żuk, Nysa, Maluch, 125p, Polonez)
Autor Wiadomość
abc
[Usunięty]

Wysłany: 2014-08-15, 15:24   Cewki z Żuka w Syrenie (Żuk, Nysa, Maluch, 125p, Polonez)

Temat dość znany, ale tu go opiszę. Osobiście to u mnie chodziła na dwa, świece czarne i mokre, czasem na trzy poszła przy dużej prędkości, po założeniu (póki co próba, ale z 50km zrobione) cewek od żuka idzie jak burza na trzech. Iskra jest większa i ma lepszą dynamikę. Pamiętajmy też, jak szkodliwa dla wału jest praca na dwóch cylindrach, i powoduje jego szybkie zużycie i znacznie większe zużycie paliwa przy słabej mocy. Oczywiście lepiej jest by było oryginalnie, ale nie każdy umie dobrze ustawić przerywacze i zapłon, a części też są już dość zużyte - w takim przypadku cewki od Żuka są świetnym wyborem. Nowe rzemiosło od Syreny to tragedia. Podam kilka przykładów:
taeda napisał/a:
Ale jeśłi damy duże (wersja dla zapłonu tradycyjnego = Żuk-Nysa z przerywaczem mechanicznym) to będzie lepiej paliła i zmniejszy się zużycie paliwa prawie o litr.

taeda napisał/a:
Ten fakt, że przepisowe przerwy na platynkach okazują sie za małe dla poprawnego spalania.............to jedna z tajemnic skarpety.
Być może, sprawa pochodzi stąd, że PAŃSTWOWE cewki były kiedyś o wiele "mocniejsze" niż prywaciarskie, i one zapewniały dobrą iskrę nawet przy 0,4 mm.
W końcu lat 80--tych zaczęła się moda na wstawianie cewek wielkogabarytowych do Syreny, i faktycznie pojazd jakby dostawał skrzydeł oraz zmniejszało się spalanie nawet o 1,5 litra. I to bez względu na wielkość przerwy na przerywaczach !!!!
Jakość produkcji cewek to kluczowa sprawa. Prywaciarskie potrafiły paść po kilku dniach.

taeda napisał/a:
A więc--jak będziesz chciał zaszpanować na kolejnym rajdzie i uzyskać przyspieszenie jak Porsche, to załóż sobie 3 cewki od starego Żuka (zakładamy w tym samym miejscu co fabryczne ale na dorobionym płaskowniku) i wtedy bez sprawdzania platynek-=======znikający punkt :-) ))))))))))))))))

Danek___105 napisał/a:
Z małymi cewkami zawsze miałem jakieś małe problemy wrzuciłem wszystkie duże i jestem mega zadowolony, nie zarzuca świec, zapominiałem co to czyszczenie świec, auto ładniej i szybciej odpala, co do spalania nie wiem pali DUŻO przy mojej jeździe :D . Duże mam już od 6 lat i do dnia dzisiejszego nic z nimi nie robiłem :D

kombi napisał/a:
przerabiałem i małe i duże cewki
małe -duzy problem
duże -mały problem
potwierdzam słowa przedówców
duze cewki ,dostępności prawie na każdym złomie idzie wyrwać z jakiegoś wraka
małe chyba tylko do dostania w sklepie motocyklowym

Wartburg353 napisał/a:
doświadczenia mam co prawda z wartburgiem...

na duzych miałem zdecydowamie mniej klopotów i raczej mimo ze mało orginalne skłąniam sie ku temu rozwiazaniu jesli auto ma niezawodnie pokonywać dłuższe trasy

małe nowe ze sklepu z motorkami czy to wegry czy bułgaria pomijając cene MASAKRA
po 15 km grzeja sie przerywaja G nie jazda


Zatem do dzieła:

1. Potrzebujemy cewek do Żuka na zapłon tradycyjny nie elektronik z obejmami. Wersja BE 200 B lub 4220 - NIE 4226. Najlepiej jeszcze przed zakupem (używane ok. 15zł za sztukę) zapytać sprzedawcę o zmierzenie oporności. Jeśli między wyprowadzeniami B+ i D mamy 3,6 do 4Ohm to są dobre. Jeśli 0,6 do 1 Ohm to są elektroniczne i się nie nadadzą. Oczywiście kupujemy oryginał Zelmot a nie rzemiosło.

2. Przewody do zasilania zostają z oryginału, przewody WN też, ale tam gdzie przychodzą do cewek to dobrze jest dolutować taki kapturek jak góra od bezpiecznika - wyprowadzenie tam jest jak góra śruby płaskiej, a taka sprężysta blaszka od bezpiecznika będzie się dobrze trzymać. To wyprowadzenie może być skorodowane, więc trzeba wyczyścić i dać preparatu Kontakt S. Można sprawdzić później miernikiem czy jest przejście (na zakresie 20kOhm). Jak nie będzie się dobrze trzymać albo nie masz bezpiecznika to można odizolować na końcu a po włożeniu przewodu zalać silikonem.

3. Robimy płaskowniczek. Z jakiejś stalowej blachy (na zdjęciu drewniany prototyp - jak dach od Syrenki prototypowej ;) ) Na szerokość taki mniej więcej jak szerokość obejm cewek żuka może być szerszy, na długość taki, by cewki pasowały poustawiane obok siebie z zachodzącymi na siebie obejmami. Otwory na objemce środkowej cewki pasują na oryginalne otwory w pompie wodnej Syrenki, zatem wykonanie całości to tylko prosta blaszka i cztery otwory w niej. Obejmy cewek dobrze jest założyć "do góry nogami" względem tego jak jest Żuku, by w razie złego dokręcenia nie zsunęły się (patrz otwory na obejmie cewki). Przy montażu do pompy wody przyda się końcówka nasadowa 13 + śrubokręt (klucz nie wejdzie - mało miejsca).

4. Podłączenie. Podłączamy jak oryginał, jak Syrena ma plus na masie to B+ do przerywacza a D na zasilanie czyli minus, a jak ma minus na masie to odwrotnie. Wszystkie przewody pasują. Warto na to zwrócić uwagę wcześniej, bo przy montażu nie można już poprawić ustawienia cewek na obejmach. Jeśli mamy plus na masie to B+ ma być bliżej przodu, jeśli minus na masie to bliżej przodu samochodu ma być D.

5. Odpalamy i wbrew temu co zwykle, tym razem idzie na trzech :D :majk

DOPISEK:
Cewki są takie same (na zapłon tradycyjny) od Żuka, Nysy, Malucha 126p, Dużego Fiata 125p i Poloneza, i nadają się do założenia do Syreny. Byle nie elektroniczne (takie same z wyglądu).
Ostatnio zmieniony przez abc 2014-08-15, 23:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
Gieroy 



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1614
Skąd: W-wa
Wysłany: 2014-08-15, 17:46   

A ten płaskownik to dałeś z jakiego drewna? Sosna czy coś mocniejszego bo Ci się wygina.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
pietrekder 



Pomógł: 15 razy
Dołączył: 01 Cze 2013
Posty: 1109
Skąd: Chrzanów
Wysłany: 2014-08-15, 17:58   

A nie lepiej metalowy? Kupić jakiś płaskownik z blachy grubości 3-4mm, nawiercić i wszystko ok :-)
 
SUPER.DAWID 
SYRENA 104 z 1966r



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 1864
Skąd: Trzebinia-Małopolska
Wysłany: 2014-08-15, 19:01   

Fajny patent i nawet nie razi swoją wielkością. A jak ma się wielkość cewki żukowskiej do cewki maluchowskiej. A może są jakieś inne przeciw wskazania montażu cewek od malucha? Pytam bo cewki jednobiegunowe od malucha były by o tyle lepsze że można by było zastosować kable WN z sylikonu i uniknąć problemu uszczelnienia przy cewce.
_________________
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla....p=189048#189048
Syrena 104 AD 1966r
 
 
abc
[Usunięty]

Wysłany: 2014-08-15, 20:14   

To tak: to jest póki co na próbę, w tygodniu będzie z blachy, a tam jest zamontowana dykta taka jak tył od szafy. Tak zrobiłem, by sprawdzić jak się będzie sprawowało.

Nie sprawdzałem tego, ale słyszałem, że cewka od Malucha, Dużego Fiata i Poloneza jednobiegunowa dla zapłonu tradycyjnego też się nada. Wymiar z tego co wiem jest ten sam co Żuka, ale nie mam pod ręką żeby porównać. Jeśli oporność jest ok. 3,6 Ohm to można zakładać, jak ok. 1 to nie (ale tam będzie 3,6 dla nieelektonika). Mierzyłem cewki od Syrenki oryginalne i tam mi wyszło ok 7 Ohm. Problem uszczelnienia u siebie chcę rozwiązać za pomocą silikonu.
 
SUPER.DAWID 
SYRENA 104 z 1966r



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 1864
Skąd: Trzebinia-Małopolska
Wysłany: 2014-08-15, 20:33   

W internecie doszukałem się że cewka maluch, duży fiat, polonez, żuk i nysa to to samo. Jak chcesz to mogę z wymiarować cewkę od malucha.
Jeśli chodzi o pomiar oporności to mam z tym problem gdyż mam analogowy przyrząd i chyba coś źle ustawiam albo cewka jest zepsuta bo wychodzą mi głupoty po przyłożeniu żabek między zaciski B+ i D.

A czy cewki od żuka nowego a starego typu z wyglądu były takie same? Różniły się tylko opornością na zaciskach B+ i D
_________________
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla....p=189048#189048
Syrena 104 AD 1966r
 
 
michalalex 
Wyznawca Syren



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 21 Mar 2012
Posty: 1650
Skąd: Okolice Krakowa
Wysłany: 2014-08-15, 22:17   

Tam nie trzeba nic lutować, wystarczy kupić przewody od współczesnego auta, bo w tych cewkach są takie gniazda jak w kopułkach.
U mnie są takie założone, ale nie zauważyłem wielkiej różnicy w porównaniu do małych. Zawsze paliła u mnie na trzy.
_________________
Syrena 104, Syrena Bosto
 
młody94_105l 
Maciek.L



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 542
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-08-15, 23:12   

Generalnie warto dokonać takiej zamiany. Jedyny minus jest taki, że pompa wody lubi się urwać, bo te cewki są cięższe. Można je zamontować na lewym fartuchu, na jakimś płaskowniku albo innej skórzanej blaszce :P
_________________
Lubię jęk Syreny, gdy na liczniku 120,
Ciepło wtedy w stopę lewą od nagrzanej gitary.
 
abc
[Usunięty]

Wysłany: 2014-08-15, 23:15   

Te od Żuka elektronika są takie same z wyglądu, tylko inne oznaczenie (np. http://allegro.pl/cewka-z...4505430544.html ) A lutowania to ja akurat się nie boję ;) Warto, jak najbardziej, a myślisz, że będą na tyle ciężkie, że porobią się pęknięcia i rozpadnie się pompa wody :o ? Chyba aż tak źle to nie jest?
 
kapti2 
kapti2


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 25 Kwi 2009
Posty: 1247
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-08-16, 21:15   

Mam takie cewki kilka sztuk nowych symbol 4220
 
Marek.K. 
Kumarzysta



Pomógł: 31 razy
Dołączył: 19 Gru 2010
Posty: 3990
Skąd: Winda
Wysłany: 2014-08-16, 21:42   

a dlaczego elektronik nie pójdzie ?
_________________
Gaz gaz gaz , wciskam do dechy gaz ,
Gaz gaz gaz , słychać syreny wrzask .


"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
 
 
konarzanin 

Dołączył: 07 Lis 2016
Posty: 7
Skąd: kraków
Wysłany: 2019-07-04, 22:33   

witam czy taka cewka nadaje sie do syreny podobno jest od poloneza https://intercars.pl/produkty/269872-cewka-zaplonowa-magneti-marelli-060717056012 .POzdrawiam
 
syreniarz1992 



Pomógł: 10 razy
Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 2565
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-07-04, 23:47   

ciężko powiedzieć, bo nie piszą, czy to pod elektronik, czy pod przerywacz. Zakładam, że elektronik, bo platynowców jak na lekarstwo. Pasuje i tak i tak, tylko w przypadku elektronika musisz jeszcze jej moduł zadać i podpiąć to pod fabryczny aparat ;) w zasadzie to nie ma znaczenia, od czego taka cewka jest, bo jak założysz moduły i cewki z faworit czy z audi 80 to będzie chodzić tak samo. Czy "platynkową" z mercedesa z lat 60. Ja do swojej sryty mam przygotowany zestaw 3x gl200 i 3x razy 4226. Elektronik zelmotowski ma oznaczenia bodajże 4226, "analogowa" b200.

Ps. też jestem z Krakowa, mam tych cewek od groma i syrenowskich małych też. Jak coś to się odzywaj, służę pomocą, nie tylko w kwestiach cewek. I na pewno nie 100zł od sztuki.
 
 
czeresss 
Grzesiek


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 09 Sty 2016
Posty: 1195
Skąd: Wiśniowa
Wysłany: 2019-07-06, 17:04   

Najprościej zmierzyć oporność na stykach. Hmmm ale kup tu cewkę tylko po to, żeby zmierzyć. A jak napiszesz do sprzedawcy i zadasz pytanie "jaką ma oporność" to zrobi wielkie :zdziwko
Oporność cewki do platynowca to około 4 Ohm z tego co pamiętam.
_________________
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla....der=asc&start=0
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 824
Skąd: Dębica
Wysłany: 2019-07-10, 15:41   

Marek.K. napisał/a:
a dlaczego elektronik nie pójdzie ?

cewka 4226 ma oporność uzwojenia 'pierwotnego' 0,8 Ohm i zalecany prąd około 5A -- gry podłączysz ją do standardowego zapłonu syreny (przerywacz + kondensator) będzie zasilana ok 15A (12V/0,8R = 15A), co spowoduje jej uszkodzenie. Zaletą tej cewki jest to, że się 'ładuje' bardzo szybko (co jest istotne przy wyższych prędkościach obrotowych), ale trzeba do niej moduł 'elektroniczny' który ograniczy prąd do 5A (np GL-200).

konarzanin napisał/a:
witam czy taka cewka nadaje sie do syreny podobno jest od poloneza https://intercars.pl/produkty/269872-cewka-zaplonowa-magneti-marelli-060717056012 .POzdrawiam


Kupowałem ostatnio takie, ale znacznie taniej https://allegro.pl/oferta/magneti-marelli-cewka-fiat-125-126-polonez-zuk-7986439482 (ten sam numer referencyjny).

Mogę Ci zmierzyć oporność, przypomnij się, jakbym nie napisał wieczorem.
_________________
km nawinięte na licznik | 2019: 7024km (stan na 26.09.2019) | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY