Regeneracja wału

Zapytania i porady techniczne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
syreniarz1992
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2631
Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Regeneracja wału

Post autor: syreniarz1992 »

...oddaje się do zakładu- odrzekniecie.
Zgoda. Tak najszybciej i najpewniej.

Ale czy nigdy was nie zaciekawiło, jak to się krok po kroku robi?
Wał trzeba rozprasować-ok, jak prasa wygląda wiem, umiem ją osługiwać, ale potrzebne są też pryzmy -co to jest, jaką ma toleracje i jak ma wyglądać
Jak się regeneruje czopy, jakie procesy się na nich przeprowadza- nawęglanie? I jak to się robi. Czy może stacza się czop i nakłada bieżnie ze stali łożyskowej?
Czy stare korby się roztacza pod nadwymiarowe rolki?
Jak sprawdzić czy korba jest prosta i nadaje się do dalszej eksploatacji?
Jak się powinno centrować wał? Zwłaszcza taki długaśny jak w syrenie :)

Udało mi się kiedyś pomyślnie "zregenerować" wał do jawki-tzn wymieniłem korbę i pracowało to bardzo długo- ale to raczej kwestia przypadku, bo ani nic z czopem nie robiłem, ani go nawet nie centrowałem. Chętnie dowiedziałbym się jak to się robi.

Czy kiedykolwiek istniały jakieś fabryczne normy dotyczące pasowań wału po naprawie?

Liczę na odzew :) Pozdrawiam serdecznie.
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

sadzisz że kupic prase ?
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

W skrócie.
Wał czyścimy. Rozmontowujemy na prasie. Potrzebne będą odpowiednie popychacze i podstawy (są schematy w Glince). Następnie wymieniamy łożyska główne oraz rolki lożysk korbowych. Wymieniamy bieżnię łożysk w stopie korbowodów oraz czopy tych łożysk. Wykonuje się je z odpowiedniej stali oraz wykonuje odpowiedną obróbkę cieplną (nawęglanie, hartowanie). Z tego co wiem, to po tej obróbce szlifuje się jeszcze na wymiar ostateczny.
Przy okazji zmieniamy brązowe tuleje w główkach korbowodów i składamy w odpowiedniej kolejności. Potem pozostaje tylko wycentrowanie wału i gotowe.

Obróbka cieplna najtrudniejsza, w zasadzie niemożliwa do wykonania we własnym zakresie.

Reszta do ogarnięcia, potrzebna będzie prasa, tokarka, szlifierka do wałków, szlifierka do otworów i kilka drobnych narzędzi: popychacze do prasy, pryzmy i czujnik zegarowy ze statywem do centrowania, rozwiertaki itp.

Edit: Rzuciłem okiem do Glinki i wszystko jest napisane. Są rysunki techniczne narzędzi specjalnych oraz sposoby rozmontowania, zmontowania i centrowania wału. Jest nawet przyrząd do centrowania wału.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
syreniarz1992
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2631
Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Post autor: syreniarz1992 »

odkopuje.

W mądrej książce pt. Regeneracja typowych elementów pojazdów samochodowych, wkił 1985, jako obtymalną technologie zalecają chrom techniczny na czopy korbowodowe. czyli można to zrobić prościej, bo położenie chromu technicznego to już nie taki problem.
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

ale chrom jest trwały..... bardzo... szczegolnie na scieranie....
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
Awatar użytkownika
DarioRec
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 617
Rejestracja: 2011-03-04, 19:46
Lokalizacja: 3miasto

Post autor: DarioRec »

motonita pisze:ale chrom jest trwały..... bardzo... szczegolnie na scieranie....

Syreniarz1992 pisze - jako obtymalną technologie zalecają chrom techniczny na czopy korbowodowe.

Chodzi o zwiększenie średnicy czopu w przypadku zbyt luźnego pasowania, przecież w Syrenie na czopy korbowe wprasowuje się bieżnie łożysk, czyli pasowanie stałe. W takim przypadku to faktycznie dobry sposób (jeśli coś tam lata luzem, a nie powinno).

Jednak nie w każdym przypadku, gdzieś na forum, ktoś opisywał problem z osadzeniem łożysk w zwrotnicy, którą wcześniej cynkował. Wiadomo że cynk kładzie się grubiej od chromu, jednak mechanizm działania taki sam. Zawsze dojdzie kilka setek materiału.
:Wzrastająca z każdym rokiem liczba samochodów Syrena,...., wymaga przeprowadzenia fachowych zabiegów gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie pojazdu"

mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

DarioRec pisze:w Syrenie na czopy korbowe wprasowuje się bieżnie łożysk
Nie. W Syrenie czopy korbowe bieżnią łożysk.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Naprawa takiego elementu jak czop wału chromem technicznym, to nie tylko jego pochromowanie. Całościowy proces po rozmontowaniu wału to szlifowanie czopa aby wyrównać wypracowanie materiału. Później chromowanie a na koniec ponowne szlifowanie na właściwą średnicę.
Jeśli mamy do regeneracji czop korbowy syreny, nie szlifujemy jego części wchodzących w przeciwwagi. Przed włożeniem do wanny, miejsca, w których nie chcemy mieć chromu zabezpieczamy specjalnym lakierem, którego chrome się nie czepia.
Do pełnej regeneracji pasowałoby w podobny sposób zregenerować bieżnię łożyska korbowego siedzącą w stopie korby i wymiana łożyska wałeczkowego na nowe.
Czy ktoś je jeszcze produkuje?
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Kozichwost pisze:wymiana łożyska wałeczkowego na nowe.
Czy ktoś je jeszcze produkuje?
Bez problemu kupisz wałeczki odpowiedniej średnicy. I można złożyć (wg mnie nawet lepiej) bez koszyczka.
Ale mam taką wątpliwość. Przy takiej regeneracji chromem podłoze pod chromem też chyba powinno mieć odpowiednią twardość. Jeśli wyszlifujemy (dla wyrównania) czop oraz bieżnię w stopie korbowodu to pozostały materiał będzie miał odpowiednią twardość?
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Raczej będzie miał, ponieważ utwardzanie powierzchniowe elementów też odbywa się na pewną głębokość, głębiej jest naturalny metal
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

sam chrom nie utwardza powierzchni która jest pod nim.... chrom działa jak skórka na pomarańczy....

DarioRec cynk i chrom to całkiem inne powierzchnie....
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Nawęglanie również nie utwardza stali w głębszych warstwach
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

No nie można porównywać chromowania do nawęglania, bo to pod kazdym względem różne procesy.
Chromowanie - dodatkowa warstwa metalu (chromu) o podwyższonej twardości na materiale bazowym.
Nawęglanie - utwardzenie bazowego materiału przez nasycenie weglem. Nawęglanie utwardza max do 2mm wgłąb.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
ODPOWIEDZ