SAN
Nie, nie. Przyczyna jest długa i mocno złożona.
W naszym pięknym kraju nie było/nie ma tradycji zachowania historycznych obiektów techniki.
W latach siedemdziesiątych, które mam prawo pamiętać, czy osiemdziesiątych nawet jeśli coś ktoś próbował ratować to szybko trzeba było teren posprzątać, usunąć stare "szpeje". W natłoku codziennych braków wszystkiego (tak, młodsi koledzy, wszystkiego) kto miał się zajmować starą lokomotywą, tramwajem czy autobusem? Załatwiał w tym czasie coś co potrzebował lub stał w wielkiej kolejce po jedzenie czy inne potrzeby codziennego użytku.
Zmieniło się to dopiero w latach dziewięćdziesiątych gdy pełne półki, dostęp do różnych dóbr i w miarę pełna stabilizacja pozwoliła na skierowanie swojego wolnego czasu na nieco inne tory.
To nie dlatego, że teraz dostrzegliśmy wartość starych aut, ale dlatego że mamy czas, mogliśmy zacząć myśleć o swoim hobby. Z pewnością pomógł też bardzo internet.
Mamy pieniądze mające inną wartość, za które można kupić małe co nieco.
Nieco wcześniej "ruszyło" zachowanie i remont starego taboru tramwajowego.
Lecz gdy wiosną 2000 roku przedstawiłem biznesplan umożliwiający pozyskanie i remont Jelcza 272 MEX wyśmiano mnie. "Stary autobus?, komu to potrzebne?" Gdy dwa lata później oddawaliśmy do ruchu pojazd (kasy od sponsorów starczyło też na przyczepę P01) nasz ogórek był drugim w Polsce czynnym zabytkowym autobusem!
Popatrzcie jak to się zmieniło. Dziś tego rodzaju pojazdów jest zapewne ponad setka.
Tu, na forum, jest wielu syreniarzy posiadających i remontujących swoje pojazdy, a u wielu z nich w garażu często niejedno stare auto stoi. Nie do pomyślenia jeszcze dwadzieścia lat temu. Wówczas jeden wiekowo stary pojazd w garażu był marzeniem.
Jako dzieciak widziałem przedziwne stare autobusy stojące jako pakamery, których marki czy pochodzenia nigdy nie rozpoznałem. Pamiętam Mavagi, Stary N52 czy Ikarusy 66 stojące jako baraki, strzelnice a pod koniec lat 90. stojące jako przydrożne bary i ich magazynki.
To już nie wróci i chyba mogę powiedzieć, że cieszę się z tego. Nie chcę bylejakości, wszechobecnej szarości i niemiłosiernego brudu jaki zawsze kojarzyć mi się będzie z socjalizmem i komuną. Niestety, tamte czasy mocno niektórym zapadły w pamięci (bo wówczas byli młodzi i mogli pisać prace "naukowe" o Leninie) i choć sporo wyrządziły zła to dziś marzy się niektórym życiowym nieudacznikom ich powrót, iż próbują je realizować.
Nie ma dziś Stara N52, nie ma Mavaga i wielu, wielu innych pojazdów ale koledzy (i koleżanki oczywiście) nie zapominajmy, że to my dziś tworzymy historię. To co dla nas wydaje się codziennością i jest powszechne to dla naszych następców będzie historią. Pomóżmy zachować to co mamy, co dziś jeszcze jest.
My mamy sentyment do wspomnianych Syren lub Sanów, ale już rośnie pokolenie, które wspominać będzie Fabie, Smarty czy Solarisy.
W naszym pięknym kraju nie było/nie ma tradycji zachowania historycznych obiektów techniki.
W latach siedemdziesiątych, które mam prawo pamiętać, czy osiemdziesiątych nawet jeśli coś ktoś próbował ratować to szybko trzeba było teren posprzątać, usunąć stare "szpeje". W natłoku codziennych braków wszystkiego (tak, młodsi koledzy, wszystkiego) kto miał się zajmować starą lokomotywą, tramwajem czy autobusem? Załatwiał w tym czasie coś co potrzebował lub stał w wielkiej kolejce po jedzenie czy inne potrzeby codziennego użytku.
Zmieniło się to dopiero w latach dziewięćdziesiątych gdy pełne półki, dostęp do różnych dóbr i w miarę pełna stabilizacja pozwoliła na skierowanie swojego wolnego czasu na nieco inne tory.
To nie dlatego, że teraz dostrzegliśmy wartość starych aut, ale dlatego że mamy czas, mogliśmy zacząć myśleć o swoim hobby. Z pewnością pomógł też bardzo internet.
Mamy pieniądze mające inną wartość, za które można kupić małe co nieco.
Nieco wcześniej "ruszyło" zachowanie i remont starego taboru tramwajowego.
Lecz gdy wiosną 2000 roku przedstawiłem biznesplan umożliwiający pozyskanie i remont Jelcza 272 MEX wyśmiano mnie. "Stary autobus?, komu to potrzebne?" Gdy dwa lata później oddawaliśmy do ruchu pojazd (kasy od sponsorów starczyło też na przyczepę P01) nasz ogórek był drugim w Polsce czynnym zabytkowym autobusem!
Popatrzcie jak to się zmieniło. Dziś tego rodzaju pojazdów jest zapewne ponad setka.
Tu, na forum, jest wielu syreniarzy posiadających i remontujących swoje pojazdy, a u wielu z nich w garażu często niejedno stare auto stoi. Nie do pomyślenia jeszcze dwadzieścia lat temu. Wówczas jeden wiekowo stary pojazd w garażu był marzeniem.
Jako dzieciak widziałem przedziwne stare autobusy stojące jako pakamery, których marki czy pochodzenia nigdy nie rozpoznałem. Pamiętam Mavagi, Stary N52 czy Ikarusy 66 stojące jako baraki, strzelnice a pod koniec lat 90. stojące jako przydrożne bary i ich magazynki.
To już nie wróci i chyba mogę powiedzieć, że cieszę się z tego. Nie chcę bylejakości, wszechobecnej szarości i niemiłosiernego brudu jaki zawsze kojarzyć mi się będzie z socjalizmem i komuną. Niestety, tamte czasy mocno niektórym zapadły w pamięci (bo wówczas byli młodzi i mogli pisać prace "naukowe" o Leninie) i choć sporo wyrządziły zła to dziś marzy się niektórym życiowym nieudacznikom ich powrót, iż próbują je realizować.
Nie ma dziś Stara N52, nie ma Mavaga i wielu, wielu innych pojazdów ale koledzy (i koleżanki oczywiście) nie zapominajmy, że to my dziś tworzymy historię. To co dla nas wydaje się codziennością i jest powszechne to dla naszych następców będzie historią. Pomóżmy zachować to co mamy, co dziś jeszcze jest.
My mamy sentyment do wspomnianych Syren lub Sanów, ale już rośnie pokolenie, które wspominać będzie Fabie, Smarty czy Solarisy.
radekk, A tak z ciekawości ! - W którym roku zrobiłeś prawo jazdy ?
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Ja pytam w którym roku !
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Wolf też bym chciał żeby ktoś odbudował tego Sana H25 ale nikt się chyba na to nie porwie. Super by było jak by Autosan pokusił się o jeszcze jeden zabytek.
Bartek RMI, odnośnie Sana to ktoś mi fotki podesłał. A jak tam twój Autosan H9-35 widziałeś tego z Nowego Sącza robi robote.
http://phototrans.eu/14,929037,0,Autosan_H9_35_94.html
pająk, byłem w Busku ten ich SanH27 SUPER
Odnosnie różnicy Sanów H25-27. To nie było czasem tak ze H25 miał tył Sana H01 a przód H27?
A i San H100 w drodze na końcowy etap remontu
Bartek RMI, odnośnie Sana to ktoś mi fotki podesłał. A jak tam twój Autosan H9-35 widziałeś tego z Nowego Sącza robi robote.
http://phototrans.eu/14,929037,0,Autosan_H9_35_94.html
pająk, byłem w Busku ten ich SanH27 SUPER
Odnosnie różnicy Sanów H25-27. To nie było czasem tak ze H25 miał tył Sana H01 a przód H27?
A i San H100 w drodze na końcowy etap remontu
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
krzych197
Jeśli wspominamy to ciekawy porzucony autobus stał przy linii kolejowej z Warszawy w stronę Radomia. Były to chyba okolice Warszawy, w pobliżu ogródki działkowe. Autobus był chyba w wersji miejskiej, ale marka nie była popularna bo większość rozpoznawałem.
Był bardzo dobrze widoczny z okien pociągu, lata osiemdziesiąte, może ktoś pamięta?
San h100 biało-czarny z lotniska stał na prywatnej posesji w Radomiu przy drodze na Skaryszew, lata dziewięćdziesiąte.
Był bardzo dobrze widoczny z okien pociągu, lata osiemdziesiąte, może ktoś pamięta?
San h100 biało-czarny z lotniska stał na prywatnej posesji w Radomiu przy drodze na Skaryszew, lata dziewięćdziesiąte.
- Bartek_RMI
- -#Junior
- Posty: 100
- Rejestracja: 2008-10-26, 14:50
- Lokalizacja: Mielec
daj znać odwiedze cie na prezentacje
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć
mój mail:
motonita@syrena.biz
Te naświetla nad oknami dodają całego smaczku tej wersji !
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
- sereniarz(atom1)
- -#Weteran
- Posty: 2467
- Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
- Lokalizacja: z Podlasia
- Kontakt:
ano, dawno temu na nocy muzeów w wawie jezdzilem taka karosą wycieczkowa, super sie przez nie oglada
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Niewątpliwie - nawet wieżowce przez te naświetla widać !
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r
KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL