Kolejność i momenty dokręcania śrub silnika S-31
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
- Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania
Kolejność i momenty dokręcania śrub silnika S-31
Poszukuję informacji nt. kolejności dokręcania śrub silnika S-31 (skrzynia korbowa, kolektory).
Czy w przypadku tych części producent podawał zalecaną kolejność dokręcania śrub (tak jak w przypadku głowicy), czy też stosować należy standardową procedurę od środka po przekątnej?
Moje drugie pytanie dotyczy momentów z którymi należy dokręcać pozostałe śruby (np. kolektorów, koła pasowego, śrub spustowych).
Czy producent przewidział określone wartości momentów (tak jak w przypadku głowicy i skrzyni korbowej), czy też dokręcać należy te śruby "na czuja"?
Czy w przypadku tych części producent podawał zalecaną kolejność dokręcania śrub (tak jak w przypadku głowicy), czy też stosować należy standardową procedurę od środka po przekątnej?
Moje drugie pytanie dotyczy momentów z którymi należy dokręcać pozostałe śruby (np. kolektorów, koła pasowego, śrub spustowych).
Czy producent przewidział określone wartości momentów (tak jak w przypadku głowicy i skrzyni korbowej), czy też dokręcać należy te śruby "na czuja"?
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
Kolego. Zejdź na ziemię, to nie Porsche, to syrena. Co ci da skręcenie głowicy na moment - podany w książce, 10 razy przeciągniętymi w PRL śrubami?
Kolejność standardowa - od środka po przekątnych. Momenty olej - chyba, że chcesz po pierwszym odpaleniu wymieniać znowu uszczelkę pod głowicą.
To pisałem ją Jarząbek - trener drugiej grupy - nie z teorii - z doświadczenia.
Normalnie po tym poście piszcie do mnie Taeda bis
Kolejność standardowa - od środka po przekątnych. Momenty olej - chyba, że chcesz po pierwszym odpaleniu wymieniać znowu uszczelkę pod głowicą.
To pisałem ją Jarząbek - trener drugiej grupy - nie z teorii - z doświadczenia.
Normalnie po tym poście piszcie do mnie Taeda bis
- sereniarz(atom1)
- -#Weteran
- Posty: 2467
- Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
- Lokalizacja: z Podlasia
- Kontakt:
ano dobrze prawisz, ciekawe gdzie ten towarzysz przepadl, mam gdizes do niego numer komy musze zadzwonic sprawdzic jak sie ma
glowice mozna momentem z glinki dokrecic, ale potem po zalaniu woda okaze sie ze wyplywa bokami ) i dalej sie kreci az przestanie leciec woda
glowice mozna momentem z glinki dokrecic, ale potem po zalaniu woda okaze sie ze wyplywa bokami ) i dalej sie kreci az przestanie leciec woda
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Kozichwost pisze:Momenty olej
To ja napiszę swoje uwagi niecałkiem zgodne z tym co napisał Kozichwost. Czy Porsche czy Syrena to logika i zasady mechaniki obowiazują takie same.
Wszystkie rady fabryczne są tylko w katalogu części i książce Glinki. Nic innego nie ma. Glinka zaleca momenty przy głowicy, chyba nie podaje momentów dla innych śrub. Dla wszystkich śrub możesz stosować momenty zgodnie z rozmiarem, materiałem i smarowaniem. To są dane wszędzie dostępne. Ale w praktyce faktycznie nikt się w to nie bawi, dokręcasz na wyczucie.
Stasiek ma nowe śruby do głowicy więc nie są przeciągnięte. Ja np. głowicę dokręcałem momentem wg. Glinki - od czegoś trzeba zacząć. Potem trzeba było ją dociągać ale robiłem to też kluczem dynamometrycznym i przynajmniej wiedziałem czy stosuję 150%, 200% czy 500% momentu początkowego.
Oczywiście przy innych śrubach tak nie robię ale trzeba uważać w co wchodzą bo aluminium łatwo zerwać.
Pamiętam jak Taeda radził, że przy dokręcaniu głowicy najważniejsze jest żeby się dobrze rozkraczyć i mocno zaprzeć. To tak dobra rada jak ta żeby cieknące przewody hamulcowe łatać gazetami nasączonymi krochmalem (tak też radził bo Syrenka to nie Porsche).
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
- Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania
Dzięki serdeczne za pomoc.Gieroy pisze:Kozichwost pisze:Momenty olej
Wszystkie rady fabryczne są tylko w katalogu części i książce Glinki. Nic innego nie ma. Glinka zaleca momenty przy głowicy, chyba nie podaje momentów dla innych śrub. Dla wszystkich śrub możesz stosować momenty zgodnie z rozmiarem, materiałem i smarowaniem. To są dane wszędzie dostępne. Ale w praktyce faktycznie nikt się w to nie bawi, dokręcasz na wyczucie.
W przypadku skrzyni korbowej Glinka podaje (tak jak dla głowicy) 60+5 Nm (na krawędzi płaszczyzny przylegania na całym obwodzie powinna zostać wyciśnięta cienka warstwa szczeliwa, świadcząca o poprawnym przyleganiu wzajemnym obydwu części, a zatem i o szczelności połączenia).
Czy skrzynię korbową również można "dociągać" tak jak głowicę, czy lepiej poprzestać na wartości z Glinki?
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
A ja jak zwykle doleje oliwy do ognia.
Jak masz wszystko zrobione zgodnie ze sztuką mechaniki. Czyli głowica splanowana, podobnie blok. Założona nowa uszczelka. Silnik rozebrany również zgodnie ze sztuką. Oraz nie po mechanikach pokroju przytoczonego tu "teada" to spokojnie możesz dokręcić zgodnie z zaleceniami Glinki i nic nawet na płynie nie będzie ciekło.
Jak masz wszystko zrobione zgodnie ze sztuką mechaniki. Czyli głowica splanowana, podobnie blok. Założona nowa uszczelka. Silnik rozebrany również zgodnie ze sztuką. Oraz nie po mechanikach pokroju przytoczonego tu "teada" to spokojnie możesz dokręcić zgodnie z zaleceniami Glinki i nic nawet na płynie nie będzie ciekło.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
Jak by miało coś pocieknąć to przez ponad 10 lat na pewno coś by pociekło.
Ponadto to już trzecia głowica tak złożona w syrenie i w żadnej nic nie cieknie i nie ciekło. Więc w mojej też na 99% nic nie pocieknie.
Dalej jestem zwolennikiem dokręcać jak Glinka zaleca.
Ponadto to już trzecia głowica tak złożona w syrenie i w żadnej nic nie cieknie i nie ciekło. Więc w mojej też na 99% nic nie pocieknie.
Dalej jestem zwolennikiem dokręcać jak Glinka zaleca.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
- sereniarz(atom1)
- -#Weteran
- Posty: 2467
- Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
- Lokalizacja: z Podlasia
- Kontakt:
Kozichwost pisze:Pojeździj syreną - zmienisz zdanie
dalbym ci 20 lajkow )) za tego cennego posta
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
- Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania
Dzięki za fachową opinię.SUPER.DAWID pisze:Jak masz wszystko zrobione zgodnie ze sztuką mechaniki. Czyli głowica splanowana, podobnie blok. Założona nowa uszczelka. Silnik rozebrany również zgodnie ze sztuką. Oraz nie po mechanikach pokroju przytoczonego tu "teada" to spokojnie możesz dokręcić zgodnie z zaleceniami Glinki i nic nawet na płynie nie będzie ciekło.
Silnik podręcznikowo rozebrany do zera, wszystkie płaszczyzny splanowane, szczeliwo do skrzyni korbowej, współczesna UPG oraz wszystkie śruby nowe. Zacznę od momentów z Glinki, jeśli będzie "zbyt łatwo" iść do najwyżej będę działać dalej, ale osobiście wydaje mi się że 65 Nm jest optymalną wartością, skoro współczesna śruba M10 której używam ma klasę 10.9.
Dawid dobrze pisze.
U siebie mam głowicę i blok splanowane. Do tego współczesną (podobno gorszą od oryginalnych) uszczelkę i płyn zamiast wody.
Wszystko dokręcone momentem zgodnym z sugestią Glinki. Nic nie cieknie. Mam narazie nieco ponad 500 km nawinięte, więc jeszcze nie dociągałem głowicy, a mimo to jest ok.
U siebie mam głowicę i blok splanowane. Do tego współczesną (podobno gorszą od oryginalnych) uszczelkę i płyn zamiast wody.
Wszystko dokręcone momentem zgodnym z sugestią Glinki. Nic nie cieknie. Mam narazie nieco ponad 500 km nawinięte, więc jeszcze nie dociągałem głowicy, a mimo to jest ok.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
-
- Posty: 5
- Rejestracja: 2018-11-20, 14:23
- Lokalizacja: Suchy Las k/Poznania
Dzięki za pomoc.czeresss pisze:Do tego współczesną (podobno gorszą od oryginalnych) uszczelkę i płyn zamiast wody.
Wszystko dokręcone momentem zgodnym z sugestią Glinki. Nic nie cieknie. Mam narazie nieco ponad 500 km nawinięte, więc jeszcze nie dociągałem głowicy, a mimo to jest ok.
Ja z kolei spotkałem się ze stwierdzeniem że współczesne UPG są podobno lepsze od PRL-owskich (nie wiem ile w tym prawdy).
W dzisiejszych czasach nie wyobrażam sobie żeby zalewać chłodnicę wodą, więc również będzie to płyn.
Dodatkowo Instrukcja Obsługi Samochodu też zaleca dokręcenie śrub głowicy po przebiegu 500 km.
Chodziło mi o uszczelkę pod głowicą.
Na dole mam Reinzosil.
Na dole mam Reinzosil.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0