POLITYKA PRYWATNOŚCI
www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Moc starego silnika.
Autor Wiadomość
Gieroy 



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1604
Skąd: W-wa
Wysłany: 2019-08-09, 18:08   Moc starego silnika.

Koledzy, od dawna nurtowało mnie jaki jest stan mojego silnika to znaczy ile ma mocy. Można zmierzyć sprężanie i to daje jakiś obraz ale nadal nie wiadomo ile ma KM. Można pojechać na hamownię i to jest najlepszy sposób ale nie zawsze i nie wszędzie warsztat z dynamometrem jest dostępny i dodatkowo trzeba za to płacić. Inna metoda to zmierzyć prędkość max i na tej podstawie oszacować moc.
Opracowałem więc naukowo :faja wykres zależności mocy od Vmax dla skarpety 104/105 i go tu zapodaje. Opiera się on na tym, że jak podaje FSO, zdrowa, 40 KM maszyna z pełnym bakiem i obciążeniem 375 kg poleci 120 km/h. To był mój punkt wyjściowy - jak to nie jest prawda to ten wykres też nie będzie dokładny. Przyjmuje też że w używanym silniku moc max będzie zawsze przy 4300 obr, potem zaczyna spadać.
V max trzeba mierzyć zgodnie ze sztuką to znaczy dwa przejazdy po płaskiej drodze w przeciwnych kierunkach żeby nie było błędu od wiatru czy pochylenia. Oczywiście nie można polegać na fabrycznym liczniku tylko na jakimś GPS który zapamiętuje Vmax. Ten wykres jest dla skarpety obciążonej tylko kierowcą czyli o 300 kg lżejszej od tej co mierzyła fabryka więc dla 120 km/h nie potrzeba aż 40 Konnego silnika.
Tak więc jak kogoś ciekawi taki pomiar to dymajcie na maxa aż się będą blachy odrywać od wibracji.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
Sosik 


Dołączył: 03 Lut 2011
Posty: 53
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2019-08-11, 00:45   

Fajne to :ok3 Na jakiej podstawie uzyskałeś pozostałe punkty pomiarowe? Mierzyłeś czy obliczałeś (eksperyment czy teoria)? Tak z ciekawości pytam (zboczenie zawodowe).
Przy tej metodzie pewien błąd pomiarowy wprowadzają opory ruchu (poza oporami powietrza, które niwelujemy przejazdem w dwie strony i uśrednieniem wyniku). Chodzi mi raczej o opory toczne, związane z ciśnieniem w oponach, rzeźbą bieżnika, ustawieniem zbieżności, sprawnością układu hamulcowego itp. Dokładnego wpływu tych czynników nie jesteśmy w stanie oszacować dla każdego konkretnego pojazdu (przynajmniej bez rolek z dynamometrem), więc to będzie coś, co nazwałbym mocą efektywną dla całego pojazdu a nie samego silnika. Niemniej jednak taki eksperyment daje pewien pogląd na ogólną kondycję silnika :piwo:
 
Gieroy 



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1604
Skąd: W-wa
Wysłany: 2019-08-12, 15:53   

Ta krzywa jest obliczona na podstawie tego co podała FSO: V max 120 i wykres mocy nowego silnika. Samochód pojedzie tylko do punktu kiedy całkowita moc oporów ruchu (opór toczny + opór aerodynamiczny) zrówna sią z mocą silnika – to jest gdzie linia niebieska przecina się z czarną. Szybciej nie da rady. W przypadku gdy silnik się starzeje i zużywa to ta czarna krzywa przesuwa się cała na dół i przecina niebieską przy coraz to mniejszej prędkości. Dlatego stare skarpety I inne bolidy nie wyciągają tyle co nowe.
Tu akurat jest pokazany też silnik po tuningu – czerwony. Maxymalną moc ma dużo wyższą niż fabryczny ale co z tego jak ta moc jest przy wysokich obrotach a przy niskich ma moc mniejszą. Na 5-ce będzie jechał wolniej niz fabryczny. Nie dociągnie nawet do wysokich obrotów bo nie będzie miał siły. Trzeba by mu dać skrzynię z krótszą 5-ką.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
sereniarz(atom1) 
blue & white top



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 28 Lip 2005
Posty: 2427
Skąd: z Podlasia
Wysłany: 2019-08-14, 22:11   

no wlasnie to z tego ze silniki sportowe chodzą na max obrotach a nie dziadkowych, dlatego tez w sporcie ważna jest moc, a nie moment, bo tam gdzie sie konczy moment zaczyna sie moc, moment to tylko mozliwosc pokonania jakiejs tam przeszkody, a moc to jest "szybkość" jej pokonania

dla normalnych ludzi auto powinno miec jak najwiekszy moment w duzym zakresie obrotow
_________________
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.u...ratorzy1jb5.jpg
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY