Ustawienie zapłonu - to nic trudnego.
- piotker
- młody syreniarz
- Posty: 237
- Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
- Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
- Kontakt:
Ustawienie zapłonu - to nic trudnego.
Pracę zaczynamy od ustawienia przerwy między platynkami na 0,4 mm, tego nie będę opisywał bo to jest prosta czynność.
Najlepiej jest odłączyć 3 kabelki które wychodzą z zapłonu od wiązki elektrycznej żeby niepotrzebnie nie grzać cewek zapłonowych.
Mamy 3 kabelki
-czarny 1 cylinder
- żółty 2 cylinder
- czerwony 3 cylinder
Podłączamy próbnik z żarówką 12v do czarnego przewodu czyli 1 cylindra , a drugi koniec do minusa na akumulatorze, żarówka powinna się świecić bo obwód jest zamknięty czyli platynki się stykają.
kręcimy kołem pasowym od pompy wody (wykręć wszystkie świece będzie lżej) zgodnie z obrotem zegarka, aż 1 cylinder będzie u góry.
Pierwszy cylinder to ten z przodu silnika, a trzeci od chłodnicy
Teraz patrzymy na koło pasowe od zapłonu lewa strona tam powinno być widać nacięcie.
Nacięcie jest również na bloku silnika i te dwa punkty powinny się pokryć co oznacza, że 1 cylinder znajduję się w położeniu 4mm przed ZZ.
W tym momencie żarówka powinna zgasnąć bo platynki zaczynają się rozwierać.
Jeśli gaśnie za wcześnie lub za późno to należy wyregulować zapłon.
Luzujemy 2 śrubki od płytki 1 cylindra i przesuwamy płytkę w jedną lub drugą stronę, tak by żarówka zgasła.
Czasami się zdarza, że regulacja płytką nic nie daje.
Wtedy trzeba poluzować 2 śruby mocujące cały aparat do korpusu silnika i pokręcić w lewo lub w prawo aż żarówka zgaśnie.
Analogicznie postępujemy z 2 i 3 cylindrem.
Jeszcze jedna uwaga.
Jeśli aparat zapłonowy ma luzy na osi młoteczka czyli tej ruchomej części platynki to kupmy nowy aparat czyli wkład taki jak na zdjęciu.
Jest to trochę czasochłonne, ale bardzo ważna rzecz dla naszej Syreni.
Na zdjęciu zaznaczyłem śrubki od regulacji przerwy 2 i od regulacji zapłonu 1.
Najlepiej jest odłączyć 3 kabelki które wychodzą z zapłonu od wiązki elektrycznej żeby niepotrzebnie nie grzać cewek zapłonowych.
Mamy 3 kabelki
-czarny 1 cylinder
- żółty 2 cylinder
- czerwony 3 cylinder
Podłączamy próbnik z żarówką 12v do czarnego przewodu czyli 1 cylindra , a drugi koniec do minusa na akumulatorze, żarówka powinna się świecić bo obwód jest zamknięty czyli platynki się stykają.
kręcimy kołem pasowym od pompy wody (wykręć wszystkie świece będzie lżej) zgodnie z obrotem zegarka, aż 1 cylinder będzie u góry.
Pierwszy cylinder to ten z przodu silnika, a trzeci od chłodnicy
Teraz patrzymy na koło pasowe od zapłonu lewa strona tam powinno być widać nacięcie.
Nacięcie jest również na bloku silnika i te dwa punkty powinny się pokryć co oznacza, że 1 cylinder znajduję się w położeniu 4mm przed ZZ.
W tym momencie żarówka powinna zgasnąć bo platynki zaczynają się rozwierać.
Jeśli gaśnie za wcześnie lub za późno to należy wyregulować zapłon.
Luzujemy 2 śrubki od płytki 1 cylindra i przesuwamy płytkę w jedną lub drugą stronę, tak by żarówka zgasła.
Czasami się zdarza, że regulacja płytką nic nie daje.
Wtedy trzeba poluzować 2 śruby mocujące cały aparat do korpusu silnika i pokręcić w lewo lub w prawo aż żarówka zgaśnie.
Analogicznie postępujemy z 2 i 3 cylindrem.
Jeszcze jedna uwaga.
Jeśli aparat zapłonowy ma luzy na osi młoteczka czyli tej ruchomej części platynki to kupmy nowy aparat czyli wkład taki jak na zdjęciu.
Jest to trochę czasochłonne, ale bardzo ważna rzecz dla naszej Syreni.
Na zdjęciu zaznaczyłem śrubki od regulacji przerwy 2 i od regulacji zapłonu 1.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
- piotker
- młody syreniarz
- Posty: 237
- Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
- Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
- Kontakt:
Tak ustawiłem w mojej Syreni, która stała 20 lat.
Wymieniłem tylko aparat na nowy i pali od strzała
Wiem, że na sówmiarkę ale lepszy był by przyrząd z podziałką wkręcany w miejsce świecy zapłonowej.
Wymieniłem tylko aparat na nowy i pali od strzała
Wiem, że na sówmiarkę ale lepszy był by przyrząd z podziałką wkręcany w miejsce świecy zapłonowej.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Koleżanki i Koledzy!
Ponieważ temat zapłonu jest jak lenin - wiecznie żywy, to przedstawiam swój wynalazek: Czujnik położenia tłoka - wersja dla ubogich.
Mało kto ma model wkręcany w gwint świecy więc każdy ustawia jak może: na ołówek, na palec, na oko. Oto moje rozwiązanie - suwmiarka i kawałek wygiętej blaszki z paroma dziurkami. Dokładność uzyskana z tego jest absolutnie wystarczająca. Można przykręcić przy każdym garze do szpilki.
Przy okazji warto po ustawieniu tłoka w punkcie spojrzeć na ryski na kole pasowym i zapamiętać jak to tam wygląda. Można będzie potem sprawdzić zapłon na szybko strobem.
Ponieważ temat zapłonu jest jak lenin - wiecznie żywy, to przedstawiam swój wynalazek: Czujnik położenia tłoka - wersja dla ubogich.
Mało kto ma model wkręcany w gwint świecy więc każdy ustawia jak może: na ołówek, na palec, na oko. Oto moje rozwiązanie - suwmiarka i kawałek wygiętej blaszki z paroma dziurkami. Dokładność uzyskana z tego jest absolutnie wystarczająca. Można przykręcić przy każdym garze do szpilki.
Przy okazji warto po ustawieniu tłoka w punkcie spojrzeć na ryski na kole pasowym i zapamiętać jak to tam wygląda. Można będzie potem sprawdzić zapłon na szybko strobem.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
- piotker
- młody syreniarz
- Posty: 237
- Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
- Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
- Kontakt:
Bardzo ładny wynalazek
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
- syreniarz1992
- -#Weteran
- Posty: 2631
- Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
- Lokalizacja: Kraków
- piotker
- młody syreniarz
- Posty: 237
- Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
- Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
- Kontakt:
Dziś specjalnie to sprawdziłemtaeda pisze:Ale pisaliśmy już kiedyś, że metoda "na nacięcia" jest guzik warta, bo one nie są tam gdzie powinny być--czyli nie daje to dokładności.
Ja ci radzę ustawić tak jak opisałeś, a potem ustawić normalnie--tzn na suwmiarkę i porównać.
Wziąłem suwmiarkę i bardzo dokładnie ustawiałem tłoki na 4mm przed ZZ.
I muszę Ci powiedzieć, że idealnie z suwmiarką pokrywają się te punkty.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
- piotker
- młody syreniarz
- Posty: 237
- Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
- Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
- Kontakt:
Nacięcie jest ma łączeniu bloku (kadłub) silnika ze skrzynia korbową.
Jak staniesz przed samochodem to po twojej lewej stronie od aparatu zapłonowego.
Pisze nacięcie bo skrzynia korbowa w tym miejscu jest lekko nacięta żeby było lepiej widać, przynajmniej ja tak mam.
Nie mam zdjęcia, ale koledzy pewnie już robią.
Ja mogę jutro wstawić jak pojadę do swojej Syreni.
Jak staniesz przed samochodem to po twojej lewej stronie od aparatu zapłonowego.
Pisze nacięcie bo skrzynia korbowa w tym miejscu jest lekko nacięta żeby było lepiej widać, przynajmniej ja tak mam.
Nie mam zdjęcia, ale koledzy pewnie już robią.
Ja mogę jutro wstawić jak pojadę do swojej Syreni.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
piotker - niepotrzebnie zdziebło mącisz obraz.
Tak jak pisze taeda ryska na kole ma sie pokryc z linią podziału bloku.
To co Ty nazywasz "nacieciem" to jest ścięty rog na pokrywie skrzyni korbowej i to ma ok. 4-5 mm. Więc jak bedziesz ustawiał na to "naciecie' to bedziesz miał bład nawet do 4-5 mm i tak sie składa, ze zapłon wtedy bedzie jakieś 4-5° zawczesnie. ( w medycynie tzw. przedwczesny zapłon)
Tak jak pisze taeda ryska na kole ma sie pokryc z linią podziału bloku.
To co Ty nazywasz "nacieciem" to jest ścięty rog na pokrywie skrzyni korbowej i to ma ok. 4-5 mm. Więc jak bedziesz ustawiał na to "naciecie' to bedziesz miał bład nawet do 4-5 mm i tak sie składa, ze zapłon wtedy bedzie jakieś 4-5° zawczesnie. ( w medycynie tzw. przedwczesny zapłon)
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka