Ustawienie zapłonu - to nic trudnego.

schematy
Awatar użytkownika
piotker
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 237
Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
Kontakt:

Ustawienie zapłonu - to nic trudnego.

Post autor: piotker »

Pracę zaczynamy od ustawienia przerwy między platynkami na 0,4 mm, tego nie będę opisywał bo to jest prosta czynność.
Najlepiej jest odłączyć 3 kabelki które wychodzą z zapłonu od wiązki elektrycznej żeby niepotrzebnie nie grzać cewek zapłonowych.
Mamy 3 kabelki
-czarny 1 cylinder
- żółty 2 cylinder
- czerwony 3 cylinder
Podłączamy próbnik z żarówką 12v :D do czarnego przewodu czyli 1 cylindra , a drugi koniec do minusa na akumulatorze, żarówka powinna się świecić bo obwód jest zamknięty czyli platynki się stykają.
kręcimy kołem pasowym od pompy wody (wykręć wszystkie świece będzie lżej) zgodnie z obrotem zegarka, aż 1 cylinder będzie u góry.
Pierwszy cylinder to ten z przodu silnika, a trzeci od chłodnicy :lol:
Teraz patrzymy na koło pasowe od zapłonu lewa strona tam powinno być widać nacięcie.
Nacięcie jest również na bloku silnika i te dwa punkty powinny się pokryć co oznacza, że 1 cylinder znajduję się w położeniu 4mm przed ZZ.
W tym momencie żarówka powinna zgasnąć bo platynki zaczynają się rozwierać.
Jeśli gaśnie za wcześnie lub za późno to należy wyregulować zapłon.
Luzujemy 2 śrubki od płytki 1 cylindra i przesuwamy płytkę w jedną lub drugą stronę, tak by żarówka zgasła.
Czasami się zdarza, że regulacja płytką nic nie daje.
Wtedy trzeba poluzować 2 śruby mocujące cały aparat do korpusu silnika i pokręcić w lewo lub w prawo aż żarówka zgaśnie.
Analogicznie postępujemy z 2 i 3 cylindrem.

Jeszcze jedna uwaga.
Jeśli aparat zapłonowy ma luzy na osi młoteczka czyli tej ruchomej części platynki to kupmy nowy aparat czyli wkład taki jak na zdjęciu.

Jest to trochę czasochłonne, ale bardzo ważna rzecz dla naszej Syreni.
Na zdjęciu zaznaczyłem śrubki od regulacji przerwy 2 i od regulacji zapłonu 1.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Ale pisaliśmy już kiedyś, że metoda "na nacięcia" jest guzik warta, bo one nie są tam gdzie powinny być--czyli nie daje to dokładności.
Ja ci radzę ustawić tak jak opisałeś, a potem ustawić normalnie--tzn na suwmiarkę i porównać.
Awatar użytkownika
piotker
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 237
Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
Kontakt:

Post autor: piotker »

Tak ustawiłem w mojej Syreni, która stała 20 lat.
Wymieniłem tylko aparat na nowy i pali od strzała :D
Wiem, że na sówmiarkę ale lepszy był by przyrząd z podziałką wkręcany w miejsce świecy zapłonowej.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Koleżanki i Koledzy!
Ponieważ temat zapłonu jest jak lenin - wiecznie żywy, to przedstawiam swój wynalazek: Czujnik położenia tłoka - wersja dla ubogich.
Mało kto ma model wkręcany w gwint świecy więc każdy ustawia jak może: na ołówek, na palec, na oko. Oto moje rozwiązanie - suwmiarka i kawałek wygiętej blaszki z paroma dziurkami. Dokładność uzyskana z tego jest absolutnie wystarczająca. Można przykręcić przy każdym garze do szpilki.
Przy okazji warto po ustawieniu tłoka w punkcie spojrzeć na ryski na kole pasowym i zapamiętać jak to tam wygląda. Można będzie potem sprawdzić zapłon na szybko strobem.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
piotker
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 237
Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
Kontakt:

Post autor: piotker »

Bardzo ładny wynalazek :D
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Awatar użytkownika
Żuczek
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-10-31, 15:53
Lokalizacja: KRK/DUB/WWA/MUN

Post autor: Żuczek »

bardzo ładnie to masz pod maską....... :zdziwko ech pozazdroscić.
syrena 1.0pyr pyr
polonez 2.0Turbo
Tarpan 2.9 v6 4x4
wigry 2
http://www.muzeumratownictwa.pl/
Awatar użytkownika
syreniarz1992
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2631
Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Post autor: syreniarz1992 »

bardzo dobry wynalazek ;)
Awatar użytkownika
piotker
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 237
Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
Kontakt:

Post autor: piotker »

taeda pisze:Ale pisaliśmy już kiedyś, że metoda "na nacięcia" jest guzik warta, bo one nie są tam gdzie powinny być--czyli nie daje to dokładności.
Ja ci radzę ustawić tak jak opisałeś, a potem ustawić normalnie--tzn na suwmiarkę i porównać.
Dziś specjalnie to sprawdziłem :D
Wziąłem suwmiarkę i bardzo dokładnie ustawiałem tłoki na 4mm przed ZZ.

I muszę Ci powiedzieć, że idealnie z suwmiarką pokrywają się te punkty.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Awatar użytkownika
John Lok
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 77
Rejestracja: 2005-12-20, 16:23
Lokalizacja: Komorów/ k. Warszawy

Post autor: John Lok »

Cześć, jak ustawiam zapłon w swojej S na wyprzedzenie. Lata prób dowiodły, że na paliwie o wyższej liczbie oktanowej trzeba jednak kąt wyprzedzenia zapłonu skorygować.
Pozdrawiam
j.
QWARUK
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 429
Rejestracja: 2010-03-01, 21:34
Lokalizacja: Białobrzegi

Post autor: QWARUK »

O ile skorygowac?
Awatar użytkownika
John Lok
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 77
Rejestracja: 2005-12-20, 16:23
Lokalizacja: Komorów/ k. Warszawy

Post autor: John Lok »

Cześć, książkowo jest 4 mm przed GMP. Ja ustawiam na 5-6 mm przed GMP. Są tacy co robią więcej niż 6 mm. Jednak może być tak że mimo takiego wyprzedzenia nie będzie odczuwalnych zmian. W takich pojazdach należy działać metodą prób i błedów.
Pozdrawiam
j.
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

John Lok pisze:Ja ustawiam na 5-6 mm przed GMP.
-jakies blubry ,,, wartburg fabrycznie ma jezdzic na 87 oktan a zaplon ma od 3,6do3,9 i sprezanie wyzsze,,,,, ustawiaj na 4mm i nie wymyslaj!!!!!!!!!!
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Gdzie na bloku jest to nacięcie które ma się pokryć z nacieciem na kole ?
O ile pamietam to Glinka pisał o pokrywaniu się z LINIĄ podziałową skrzyni korbowej.
Poprosimy o fotkę :-))))))
Awatar użytkownika
piotker
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 237
Rejestracja: 2010-04-08, 21:41
Lokalizacja: Turek, woj.Wlkp.
Kontakt:

Post autor: piotker »

Nacięcie jest ma łączeniu bloku (kadłub) silnika ze skrzynia korbową.
Jak staniesz przed samochodem to po twojej lewej stronie od aparatu zapłonowego.
Pisze nacięcie bo skrzynia korbowa w tym miejscu jest lekko nacięta żeby było lepiej widać, przynajmniej ja tak mam.
Nie mam zdjęcia, ale koledzy pewnie już robią.
Ja mogę jutro wstawić jak pojadę do swojej Syreni.
---------------------------------------------
Syrena 105L, 1979, biegi w kier.
Romet 750, 1978 oryginał od nowości
Silnik rowerowy GNOM
Tu filmik z moją syrenką
http://www.youtube.com/watch?v=RtEnMOXyeME
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

piotker - niepotrzebnie zdziebło mącisz obraz.
Tak jak pisze taeda ryska na kole ma sie pokryc z linią podziału bloku.
To co Ty nazywasz "nacieciem" to jest ścięty rog na pokrywie skrzyni korbowej i to ma ok. 4-5 mm. Więc jak bedziesz ustawiał na to "naciecie' to bedziesz miał bład nawet do 4-5 mm i tak sie składa, ze zapłon wtedy bedzie jakieś 4-5° zawczesnie. ( w medycynie tzw. przedwczesny zapłon)
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
ODPOWIEDZ