Alternator i + na masie. Możliwa taka konfiguracja?
Alternator i + na masie. Możliwa taka konfiguracja?
Na początek może się przywitam, z racji faktu, że jest to mój pierwszy post na tym forum. Dzień Dobry
Zanim zadam pytanie to nadmienię, że przewertowałem całe archiwum i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi.
Nieco ponad miesiąc temu zakupiłem 105L w stanie hmm - jeżdżącym do sporych poprawek. W momenie kupna nie udało się jej odpalić z powodu przekorodowanych sprężyn przerywaczy zapłonowych, tak więc nie specjalne się silnikowi przyglądałem - ot, był, kręcił na jednym przerywaczu była iskra i to mi wystarczyło, aby syrenkę przygarnąć.
Po lekturze tutejszego forum doczytałem się prawidłowości - prądnica równa sie plus na masie, przeróbka z alternatorem to minus na masie. Jak już udało mi się nabyć przerywacze zrobiłem podejście do odpalenia. Oczywiście wcześniej wyjąłem akumulator do podładowania... nie specjalnie zwracając uwagę na biegunowość.
Tak więc podchodzę po autko, chcę podpiąć aku (udało mi się stwierdzić, że mam zamiast prądnicy alternator) a tu ni cholerki klema masowa nie pasuje na minus akumulatora. Podpiąłem tak jak klemy wchodziły i wyszło, że na mase wchodzi +. Syrenka zagadała od pierwszego zakręcenia rozrusznikiem. Według miernika ładowanie było ok, nawet trochę powyżej normy bo dochodziło do 15,2 V bez obciążenia.
Po tym przynudnym wprowadzeniu moje właściwe pytanie:
czy spotkał się ktoś z takim układem - alternator i +na masie?
Czy jeśli, źle podpiąłem syrenka mogła odpalić?
z góry dziękuję za odpowiedzi
Zanim zadam pytanie to nadmienię, że przewertowałem całe archiwum i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi.
Nieco ponad miesiąc temu zakupiłem 105L w stanie hmm - jeżdżącym do sporych poprawek. W momenie kupna nie udało się jej odpalić z powodu przekorodowanych sprężyn przerywaczy zapłonowych, tak więc nie specjalne się silnikowi przyglądałem - ot, był, kręcił na jednym przerywaczu była iskra i to mi wystarczyło, aby syrenkę przygarnąć.
Po lekturze tutejszego forum doczytałem się prawidłowości - prądnica równa sie plus na masie, przeróbka z alternatorem to minus na masie. Jak już udało mi się nabyć przerywacze zrobiłem podejście do odpalenia. Oczywiście wcześniej wyjąłem akumulator do podładowania... nie specjalnie zwracając uwagę na biegunowość.
Tak więc podchodzę po autko, chcę podpiąć aku (udało mi się stwierdzić, że mam zamiast prądnicy alternator) a tu ni cholerki klema masowa nie pasuje na minus akumulatora. Podpiąłem tak jak klemy wchodziły i wyszło, że na mase wchodzi +. Syrenka zagadała od pierwszego zakręcenia rozrusznikiem. Według miernika ładowanie było ok, nawet trochę powyżej normy bo dochodziło do 15,2 V bez obciążenia.
Po tym przynudnym wprowadzeniu moje właściwe pytanie:
czy spotkał się ktoś z takim układem - alternator i +na masie?
Czy jeśli, źle podpiąłem syrenka mogła odpalić?
z góry dziękuję za odpowiedzi
-
- -#Youngtimer
- Posty: 1049
- Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
- Lokalizacja: RP
Rozrusznik będzie zawsze kręcił w jedną stronę niezależnie od biegunowości, problem pojawi się w wycieraczkach i dmuchawie.
Link to recepty na zmianę biegunów:
http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8515
W alternatorze jest możliwa zmiana biegunów pod warunkiem, że poodwracamy kierunek diod.
Link to recepty na zmianę biegunów:
http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8515
W alternatorze jest możliwa zmiana biegunów pod warunkiem, że poodwracamy kierunek diod.
Ja w Warszawie zmieniłem z prądnicy na alternator co wiązało się ze zmianą biegunowości (początkowo chciałem zmienić w alternatorze diody ale odpuściłem).
Oprócz wymiany klem i podłączeń instalacji gazowej nic nie zmieniałem (tylko podpięcie wskaźnika ładowania żeby w dobrą stronę wskazywał). Rozrusznik, wycieraczki, dmuchawa zostały. Dmuchawa podobno kręci się w drugą stronę i jest mniej wydajna, a silnik wycieraczek kręci "korbą" więc nawet jakby w drugą stronę to wycieraczki działać będą (nie wiem jak w Syrenie ale w Wawie nic nie musiałem robić przy wycieraczkach). Rozrusznik został jak był.
Oprócz wymiany klem i podłączeń instalacji gazowej nic nie zmieniałem (tylko podpięcie wskaźnika ładowania żeby w dobrą stronę wskazywał). Rozrusznik, wycieraczki, dmuchawa zostały. Dmuchawa podobno kręci się w drugą stronę i jest mniej wydajna, a silnik wycieraczek kręci "korbą" więc nawet jakby w drugą stronę to wycieraczki działać będą (nie wiem jak w Syrenie ale w Wawie nic nie musiałem robić przy wycieraczkach). Rozrusznik został jak był.
--o00o----'(_)'----o00o--
Ja jakiś czas temu również zakładałem alternator wszystko działa sprawnie prócz dmuchawy która kręci w odwrotną stronę. Ale żeby alternator był plusem na masie to jeszcze nie słyszałem. Ale podobno jest taki alternator chyba od jakiegoś samochodu rosyjskiego.
Syrena 105 naprawdę wspaniała
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
-
- młody syreniarz
- Posty: 262
- Rejestracja: 2009-03-25, 20:53
- Lokalizacja: trojmiasto
jesli wszystko dziala to bez stresu zastaw jak jest . martwi mnie tylko to wysokie ladowanie sprawdz regulator napiecia - szkoda aku - im dluzej poobcujesz z syrenka to jeszcze wiale rzeczy cie zadziwi a zwlaszcza patenty "naszych" - kreatywnosc polakow jest niemozliwa do ogarniecia jednym slowem ,a potrafi daleko odbiec od oryginalnych rozwiazan pozdrawiam
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
W zasadzie w chwili obecnej nie zamierzałem dalej zgłębiać tematu, miałem plan, żeby odpalić syrenę (udało się zrealizować) a później ją "rozebrać" i zacząć ganiać za rudym co się do niej w co niektórych miejscach przykleił.
Choć jeśli jest ktoś, kto zna z autopsji sympotymy złego podłączenia klem akumulatora to proszę o zabranie głosu - przed rozebraniem autka mógłbym jeszcze się pobawić i to sprawdzić. Wydawalo mi się, że złe podłączenie uniemożliwi odpalenie silnika (wtedy miałbym sprawę klarowną), ale z postów wynika, że w zasadzie nie ma to większego znaczenia...
W zasadzie w chwili obecnej nie zamierzałem dalej zgłębiać tematu, miałem plan, żeby odpalić syrenę (udało się zrealizować) a później ją "rozebrać" i zacząć ganiać za rudym co się do niej w co niektórych miejscach przykleił.
Choć jeśli jest ktoś, kto zna z autopsji sympotymy złego podłączenia klem akumulatora to proszę o zabranie głosu - przed rozebraniem autka mógłbym jeszcze się pobawić i to sprawdzić. Wydawalo mi się, że złe podłączenie uniemożliwi odpalenie silnika (wtedy miałbym sprawę klarowną), ale z postów wynika, że w zasadzie nie ma to większego znaczenia...
W Syrenie niema znaczenia podłączenia klem (nie licząc prądnicy) obojętnie jak podłączymy wszystko będzie nam działać wiem to z własnego doświadczenia.
Syrena 105 naprawdę wspaniała
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
JEDNYM SŁOWEM:
Jak zmieniasz minus na masę, a plus do kabli, to zamieniasz klemy, ciągniesz gruby przewód (fi 4) od największego wyjścia alternatora do rozrusznika i łączysz z kablem "+", zaciskasz na stałe dwa czerwone kable z zacisku 19 regulatora i je izolujesz, pozostałe 2 kable (2 z alternatora łączy się z ryglerem i takim przekaźnikiem, no i z kontrolką ładowania), to niech inni se przypomną, bo nie pamiętam gdzie się je ma podpiąć, a co do silniczków z wycieraczek i dmuchawy, to one M-U-S-Z-Ą się kręcić we właściwym kierunku, bo inaczej dmuchawa prawie nic nie dmucha, a w wycieraczkach wyrąbie się raz-dwa bolec z wyłącznika samoczynnego.
UWAGA: tak się modyfikuje te dwa silniczki pod "-" do masy:
Silniczek, to takie dwa "garnce" skręcone szpilkami. Należy (po uprzednim wybudowaniu silniczka z pojazdu) wykręcić te szpilki, i bez rozpoławiania silniczka obrócić jeden z garnców (połówek) o kąt 180'. W ten sposób zmienia się jego biegunowość i już kręci w odwrotną stronę. Teraz skręć to szpilkami i wraź do auta.
Jak zmieniasz minus na masę, a plus do kabli, to zamieniasz klemy, ciągniesz gruby przewód (fi 4) od największego wyjścia alternatora do rozrusznika i łączysz z kablem "+", zaciskasz na stałe dwa czerwone kable z zacisku 19 regulatora i je izolujesz, pozostałe 2 kable (2 z alternatora łączy się z ryglerem i takim przekaźnikiem, no i z kontrolką ładowania), to niech inni se przypomną, bo nie pamiętam gdzie się je ma podpiąć, a co do silniczków z wycieraczek i dmuchawy, to one M-U-S-Z-Ą się kręcić we właściwym kierunku, bo inaczej dmuchawa prawie nic nie dmucha, a w wycieraczkach wyrąbie się raz-dwa bolec z wyłącznika samoczynnego.
UWAGA: tak się modyfikuje te dwa silniczki pod "-" do masy:
Silniczek, to takie dwa "garnce" skręcone szpilkami. Należy (po uprzednim wybudowaniu silniczka z pojazdu) wykręcić te szpilki, i bez rozpoławiania silniczka obrócić jeden z garnców (połówek) o kąt 180'. W ten sposób zmienia się jego biegunowość i już kręci w odwrotną stronę. Teraz skręć to szpilkami i wraź do auta.
...po prostu Zipa
kolego zzr2320, ja np u siebie po zmianie na (-) na masę nie zmieniałem biegunowości silniczków i wszystko pracuje prawidłowo. Nawet wyciągnąłem gdzieś stary wentylator i z ciekawości podłączyłem pod akumulator tak jak w Syrenie i w odwrotnej biegunowości mianowicie z minusem na masie. Silnik czy tak czy tak pracuje prawidłowo tak jest ze silnikiem od wycieraczek.
Syrena 105 naprawdę wspaniała
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
Równie dobrze można ten przewód z alternatora podłączyć do tych dwóch czerwonych, zdjętych z regulatora prądnicy przewodów. Co zwykle można sprowadzić do złączenia na stałe przewodów (tylko tych grubych) z zacisków 19 i 16, a następnie wykorzystania oryginalnego przewodu regulator-prądnica, który już "wychodzi" w odpowiednim miejscu.zzr2320 pisze:ciągniesz gruby przewód (fi 4) od największego wyjścia alternatora do rozrusznika i łączysz z kablem "+", zaciskasz na stałe dwa czerwone kable z zacisku 19 regulatora i je izolujesz
Nie jest to regułą, część alternatorów ma zespolone(wbudowane) regulatory i posiada tylko 2 złącza - do kontrolki ładowania i na "plus" instalacji. Przewód kontrolki ładowania, to taki cienki (nie pamiętam koloru, chyba biały) przewód, który jest podłączony do zacisku 16 regulatora.zzr2320 pisze: pozostałe 2 kable (2 z alternatora łączy się z ryglerem i takim przekaźnikiem, no i z kontrolką ładowania)
marcin459 pisze:kolego zzr2320, ja np u siebie po zmianie na (-) na masę nie zmieniałem biegunowości silniczków i wszystko pracuje prawidłowo.
Zależy to od konstrukcji silnika. Jeśli silnik posiada magnesy stałe, to w zależności od polaryzacji na przewodach zasilających będzie się kręcił w różne strony. Silnik pozbawiony magnesów stałych - posiadający elektromagnes na stojanie - typu szeregowego (szeregowe połączenie uzwojeń stojana i wirnika) - będzie się obracał w jedną stronę, niezależnie od biegunowości. Przykładem może być rozrusznik. Pomijam tu takie wynalazki jak stosowanie prostownika na wejściu silnika, żeby zapewnić mu odpowiednią biegunowość (kierunek obrotu).Żuczek pisze:teoretycznie jest to dziwne gdyz wiatrak/wentylator powinien zacząc krecic sie w druge strone... wedle praw fizyki;)
Silniki wycieraczek i nadmuchu w syrenie (z jakimi się spotkałem) są silnikami z magnesami stałymi i ich kierunek obrotu jest zależny od polaryzacji. W wycieraczkach kierunek obrotu silnika nie ma większego znaczenia z uwagi na samą konstrukcję mechaniczną pozostałej części wycieraków (trzeba jednak zaznaczyć, że sam silnik może się szybciej zużywać - ślimak obraca się w drugą stronę i "nie opiera się" o łożysko, lecz o fragment obudowy; oprócz tego trochę inaczej pracuje wtedy styk wyłącznika samoczynnego - polecam rozebranie silnika wycieraczek, będzie wiadomo o co chodzi) - opieram się na konstrukcji nowszego typu wycieraczek. W przypadku nagrzewnicy obracanie się silnika w przeciwną stronę powoduje mizerny nawiew.
Temat poruszałem już tutaj: http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8515
marcin459 chciałbym zobaczyć ten Twój silniczek od nagrzewnicy - jakieś foto? Może po prostu nie zwróciłeś uwagi, że nadmuch jest słabszy(bo ogólnie to jakiś jest) niż przy oryginalnej polaryzacji...
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Jeśli ściągnę rurę ze silnika nagrzewnicy czuję jak powietrze wylatuję, jeśli silnik pracowałby nie prawidłowo nie czułbym wychodzącego powietrza.marcin459 chciałbym zobaczyć ten Twój silniczek od nagrzewnicy - jakieś foto? Może po prostu nie zwróciłeś uwagi, że nadmuch jest słabszy(bo ogólnie to jakiś jest) niż przy oryginalnej polaryzacji...
Syrena 105 naprawdę wspaniała
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
Otóż mylisz sięmarcin459 pisze:Jeśli ściągnę rurę ze silnika nagrzewnicy czuję jak powietrze wylatuję, jeśli silnik pracowałby nie prawidłowo nie czułbym wychodzącego powietrza.
Prezentuję swoją mini-produkcję filmową. Jest to silnik po modyfikacji "- na masie". Widoczne na nim białe tasiemki - jest to lekki papier. Cięższe "frędzelki" to kawałki gumy. Myślę, że wideo to raz na zawsze rozwieje wszelkie wątpliwości
http://www.youtube.com/watch?v=BeI7F4yaoaE
Dodatkowo zamieszczam fotkę poglądową z której można w prosty sposób wywnioskować dlaczego kierunek obrotu łopatek ma wpływ na "jakość" nadmuchu.
[ Dodano: 2011-01-23, 13:33 ]
Tak jeszcze analizując Twoje wypowiedzi z tego tematu, po kolei:
marcin459 pisze:Ja jakiś czas temu również zakładałem alternator wszystko działa sprawnie prócz dmuchawy która kręci w odwrotną stronę.
marcin459 pisze:obojętnie jak podłączymy wszystko będzie nam działać wiem to z własnego doświadczenia.
To w końcu jak to jestmarcin459 pisze:nie zmieniałem biegunowości silniczków i wszystko pracuje prawidłowo. [...] Silnik czy tak czy tak pracuje prawidłowo
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'