Jaki olej do skrzyni biegów

(silnik, skrzynia)
majeniu1810
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 359
Rejestracja: 2010-11-25, 23:43
Lokalizacja: RYBNIK

Jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: majeniu1810 »

Mam pytanie koledzy jaki lejecie olej do skrzyni biegów tzn czytałem ze HIPOL15 ale byłem w 1000 sklepów i jedyne co znalazłem to trzy cenówki ze taki olej istnieje lub istniał .
Więc jak nie Hipol 15 to co???
A jeszcze jedno jak juz poradzicie jaki - w co wierze - to ile go kupic tzn. ile litrów.
Pozdrawiam i WESOŁYCH ŚWIĄT.....
majeniu1810
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 359
Rejestracja: 2010-11-25, 23:43
Lokalizacja: RYBNIK

Post autor: majeniu1810 »

No i dziękuje bardzo.....
:piwo: :ok3
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Kolega się jednak dopytuje stale o to samo (2 posty) bo jak widać boi się nalać czegoś nie takiego.

Obywatelu : Hipol 15 istniał kiedyś ==był to jak widać Hipol-15 BEZ LITERY. I był przeznaczony do syren lub Żuków. Natomiast inne oleje o nazwie Hipol z literą /F lub MF/ po tym słowie, był dla nowocześniejszych samochodów (Fiat, Polonez, 126 p.......... itp).
Idzie o to, że HIPOL 15 był bardzo gęsty a więc przeznaczano go do skrzyń biegów wolnoobrotowych, mających zresztą duże luzy fabryczne.
Gdy do skrzyni takiej (Syrena) wlało się olej przeznaczony dla Fiata-----to skrzynia potrafiła rozlecieć się po pół roku !!!! No bo olej ten był dla niej za rzadki.
Natomiast Hipol 15 był tak gęsty, że przez lejek nie chciał iść w miesiącach chłodniejszych !!

Gdy jego produkcję wstrzymano, były problemy, bo--jak wyżej.Nieważne czy były na rynku oleje GL4 czy GL5 -----tak czy tak były one rzadkie i szczynowate.
Ja sam rozwaliłem skrzynię na jakimś polskim oleju 80W/90 który był przeznaczony do maszyn bardzo obciążonych (wg. opisu) ale lał się jak woda, a miał cechę 80W/90 GL4.

Po licznych próbach, leję teraz (i jest to bezpieczne) olej ELF 80W/90 GL4. Niestety jest on o wiele rzadszy od opisanego Hipol-15, natomiast "nadrabia" bardzo dobrą jakością i smarnością. Skrzynia na nim jakoś nawet nie hałasuje, bo on po rozgrzaniu nie robi sie jak woda !!!!
Polskich olejów nie używam--wystarczył mi tamten cud , który rozwalił mi skrzynię.
Inni userowie używają, ale.........panowie................a ileż wy kilometrów robicie rocznie ?
No więc idealne byłoby nalać na przykład ELF 90W/110 (a są podobno nawet 130 ). Ale ja ich nie widzę w sklepach. Byłby to olej tak gęsty jak dawny Hipol-15.

PS. na tym Hipolu-15 przy mrozach jak obecne, wrzucało sie jedynkę i jechało kilkaset metrów żeby weszła dwójka--tak skubany trzymał !!!!!!!! I to był dobry olej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

taeda pisze:PS. na tym Hipolu-15 przy mrozach jak obecne, wrzucało sie jedynkę i jechało kilkaset metrów żeby weszła dwójka--tak skubany trzymał !!!!!!!! I to był dobry olej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dobrze gadasz. :ok3

Może gdzieś w wojsku w magazynach można go dostać. Jeszcze z lat PRL-u oczywiście.
Awatar użytkownika
Lesiu
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2616
Rejestracja: 2010-01-10, 15:23
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Lesiu »

Ktoś na forum pisał nie wolno lać oleju o klasie GL-5 bo uszkadzają synchronizatory i moje pytanie do ludzi z praktyką jest takie czy to prawda. taeda, posiadam dużą ilość olei z począwszy od 80W90 przez 85W90 do 80W140 ale wszystkie w klasie GL-5 i co ty polecasz. Nie są to jakieś orlenowskie oleje ale firmy PETRONAS lub AGIP.
Dziś byłem w sklepie i znalazłem Hipol 80W90 GL-4, Hipol 15 85W90 GL-4 oraz Hipol MF ale czy jest sens kupować któryś z nich skora ma się swoje. Z drugiej strony to tylko dwa litry więc nie ma na czym oszczędzać. Oczekuję konkretnej odpowiedzi czy GL-4 a GL-5 robi taką różnicę bo nie chcę remontować lub wymieniać skrzyni przez pozorną oszczędność.
Awatar użytkownika
Agnieszka
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 263
Rejestracja: 2010-12-29, 18:11
Lokalizacja: Mazowieckie

Post autor: Agnieszka »

ja uzywam tylko hipol 80-w140 w polonezie. i nie tylko do skrzyni biegow..
(zuczek)
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Lej olej silnikowy 20W/50 jak chcesz mieć gęsty. U mnie z takim olejem to przy niskich temp. samochod ciągnie nawet na luzie (potem jak sie rozgrzeje to już nie) :grinser
Wiele samochodów i motocykli ma fabrycznie wlany olej silnikowy.Ale gęstość oczywiście powiększa spalanie.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Gieroy pisze:Lej olej silnikowy 20W/50 jak chcesz mieć gęsty. [...]Wiele samochodów i motocykli ma fabrycznie wlany olej silnikowy.Ale gęstość oczywiście powiększa spalanie.
Przekładniowy 80W-90 jest chyba gęstszy (czyli prawidłowo ma większą lepkość) niż ten co podałeś. Fakt, wiele współczesnych samochodów ma silnikowy olej w skrzyni. No i motocykle też, gdzie najczęściej silnik i skrzynia mają jeden układ smarowania. Wiem, Junak miał osobno silnik, skrzynię i sprzęgło :P
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Lałem tak przez 2 lata chyba olej GL5 bo nie wiedziałem że on szkodzi :-)))
Nic sie nie stało !!!!!!!!!!!!!
Ja bym zaryzykował..........
Temat (jak wyżej) był już tu na forum parę razy, i staneło na tym że większośc ludzi leje polski olej ten sam co do starych żuków (80/95 chyba). I mówią ze jest dobrze.
Ja pozostaję przy ELF, ale może sie niepotrzebnie upieram ...............
kombi
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1239
Rejestracja: 2005-01-28, 23:24
Lokalizacja: Szczecin Dabie :]

Post autor: kombi »

a ja powiem TAK leję to co mam
bo przy moich przebiegach syrenka [co więcej stoi niż jezdzi ]
to nic jej nie szkodzi [jak nie zapominam to co roku ino sprawdzę stan w skrzyni ]
kombi
Awatar użytkownika
Lesiu
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2616
Rejestracja: 2010-01-10, 15:23
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Lesiu »

taeda, a co powiesz na olej przekładniowy 20W40 GL-4?
HAZE
Posty: 18
Rejestracja: 2012-02-09, 21:29
Lokalizacja: łódzkie

Post autor: HAZE »

Wystarczy zwrócić się do Orlenu z prośbą o udostępnienie karty katalogowej oleju Hipol 15 np z roku 1970 i 1980. Orlen takich informacji udziela. Bez względu na datę w karcie tej jest olej przekładniowy 80W90 klasy GL-4. Zatem taki olej powinien być stosowany w skrzynce biegów Syreny - bo taki zaleca producent. A czy będzie to olej Orlenu czy Elfa to już drugorzędne (pewnie ELF lepszy), najważniejsza lepkość i klasa. Natomiast Hipol MF to olej klasy GL-5 i niemożna go stosować. Pozdrawiam.
zielarz
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 85
Rejestracja: 2011-09-19, 01:24
Lokalizacja: RP

Post autor: zielarz »

[quote="HAZE"]Natomiast Hipol MF to olej klasy GL-5 i niemożna go stosować. [quote]

ale mieszacie... :zdziwko olej Hipol MF jest klasy GL-4 choć piszą też na butelkach GL-3 http://www.olejesamochodowe.com.pl/p/87 ... gl-4---1l/



natomiast olej Hipol 15 F jest klasy GL-5 lepkość 85W90

Powinniśmy szukać do Syreny raczej klasy GL-3 http://www.millersoils.pl/produkty/clas ... ar-oil-90/

Trochę wiedzy http://autokult.pl/2011/04/09/wymagania ... ym-czesc-2
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Wypowiedź zielarza jest tu najbardziej fachowa spośród wszystkich innych. To jest gość kompetentny z najgłębszą wiedzą o olejach.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
ODPOWIEDZ