Syrenki Janka- Bosto 353 i R20

Przedstaw siebie i swoje pojazdy. Mój login - moim tytułem tematu
ODPOWIEDZ
homer
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 309
Rejestracja: 2005-12-25, 16:30
Lokalizacja: Łódź

Syrenki Janka- Bosto 353 i R20

Post autor: homer »

Wprawdzie Syrenki nie moje, jednak poznałem je od podszewki podczas prac remontowych (w przypadku R20 póki co tylko rozbiórkowych :P ).

Na pierwszy ogień Bostonka. Znaleziona na tablica.pl w okolicach Sokołowa Podlaskiego, przyjechała na lawecie do Łodzi, a kilka dni później popędziła na holu do mojego garażu. Choć jakiś czas stała, nie ma wiele wspólnego z parchami spod krzoka, których pełno na alldrogo. Zapowiadała się świetna baza do remontu.
Od zwykłych bostonek odróżniało ją przednie zawieszenie, napęd i układ kierowniczy z przyległościami, które przełożono z wartburga 353. Dodatkowo na pace leżał silnik S31, oryginalne zawieszenie i trzy skrzynie biegów. Ciekawostką były zwrotnice od wartburga założone do syrenkowego resora i wahaczy- po prosto dorobiono odpowiednie elementy pośrednie z blachy. Syrenka miała zatem w sobie coś z samochodu dostawczego KIjA, a mianowicie tylne kółka różniły się od przednich (wartburgowych) :helm Wobec powyższego trzeba było zdecydować, czy wracać do pełnego oryginału, czy zostawić jak jest, czy... No właśnie. W związku z miernym stanem silnika S31 i dużą ilością dokonanych przeróbek wybór padł na rozwiązanie pośrednie- pozostawiono silnik, skrzynię, układ chłodzenia i maglownicę od wartburga, powrócono zaś do oryginalnego zawieszenia. Półosie trzeba było i tak przerabiać, więc przy tej okazji założono przeguby zewnętrzne od golfa. Wywaliłem też koszmarnie wyglądającą kierownicę od wartburga. Trzeba było zatem ożenić kolumnę kierowniczą od syreny z przekładnią od 353 oraz porzeźbić z układem zmiany biegów, z którego górna część jest wprost wzięta z syreny, zaś dolna to wariacja na temat wartburga. Jak to zwykle bywa przy takich przeróbkach, o powodzeniu i działaniu tego frankensteina decydowały często milimetry- trzeba było wszystko tak ustawić, żeby dało się zmieniać biegi, wciskać sprzęgło itp, żeby jedno drugiemu nie wadziło, mówiąc krótko. Aha, musiałem też zrobić nowe zawieszenie skrzyni biegów, ponieważ poprzednie składało się z wygiętego kawałka blachy, śruby i dwóch gum typu noga od pralki Frania :devil3 W zamian została wspawana dodatkowa poprzeczka do ramy- prosta, wykonana z kątownika.
Obecnie Syrena jest poskładana mechanicznie na tyle, żeby to nie przeszkadzało w malowaniu i na dniach jedzie w świat na zabiegi blacharsko-lakiernicze. Zapewne wielu będzie miało uwagi do prostego, warsztatowego wykonania przeróbek, ale założenia są takie, że Syrenka ma być sprawna i jeździć, co, mam nadzieję, nastąpi do jesieni.

Poniżej kilka zdjęć.

[ Dodano: 2014-05-10, 21:06 ]
dalsze.

[ Dodano: 2014-05-10, 21:07 ]
i jeszcze
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W uszach świst, w oczach mgła, na liczniku dwajścia dwa!
Awatar użytkownika
Kozak90
Moderator
Moderator
Posty: 3229
Rejestracja: 2011-04-25, 12:59
Lokalizacja: Pieńsk

Post autor: Kozak90 »

A co tam z garażu na ostatnim zdjęciu wygląda? :ok3
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

Kozak90, trabikadze kamikadze.. Dosłownie :devil3 :piwo:
homer
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 309
Rejestracja: 2005-12-25, 16:30
Lokalizacja: Łódź

Post autor: homer »

Kozak90 pisze:A co tam z garażu na ostatnim zdjęciu wygląda? :ok3
No tak, trabancik kombi czeka na lepsze czasy :D Poza tym jeszcze sedana mam szaraczka, który się ostatnio ciężko napracował przy codziennej jeździe i odpoczywa .
W uszach świst, w oczach mgła, na liczniku dwajścia dwa!
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

homer pisze:Syrenka ma być sprawna i jeździć
..i wyglądać :P
homer
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 309
Rejestracja: 2005-12-25, 16:30
Lokalizacja: Łódź

Post autor: homer »

R20

Ostatnio jakiś czas stała pod szopą, ale trochę wcześniej robiła za woła pociągowego, wożąc np. nawóz na pole :fire Buda ma numer 400 z hakiem, zaszpachlowane łączenia deski rozdzielczej ze słupkami i lampkę sufitową starego typu, ale posadzona jest na nowszej ramie od osobówki, stąd np. hamulce dwuobwodowe. Przy niej będzie niestety większy zakres prac blacharskich.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W uszach świst, w oczach mgła, na liczniku dwajścia dwa!
Awatar użytkownika
rafal
-#Junior
-#Junior
Posty: 169
Rejestracja: 2010-11-20, 09:39
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: rafal »

homer pisze:Buda ma numer 400 z hakiem
Kolejna wczesna Bosto... :)
Zabytki PRL-u
Awatar użytkownika
Mateusz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2377
Rejestracja: 2005-11-21, 10:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Mateusz »

rafal pisze:
homer pisze:Buda ma numer 400 z hakiem
Kolejna wczesna Bosto... :)
Chyba r20?
Awatar użytkownika
rafal
-#Junior
-#Junior
Posty: 169
Rejestracja: 2010-11-20, 09:39
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: rafal »

Mateusz pisze:
rafal pisze:
homer pisze:Buda ma numer 400 z hakiem
Kolejna wczesna Bosto... :)
Chyba r20?
Tak, tak. zmylił mnie tytuł...Myślałem, że to o BOSTO chodzi, bo zdjęć jeszcze nie oglądałem.
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Taką samą ma necki, dużo typowych elementów 104-ki
Masz pewnie lampkę sufitową jak w 104.
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

Tak, dokłądnie... Co ciekawe to pionowe osłony tylnej szyby są w kształcie pręta z zawiniętymi uszami u obu końców a nie tj. w późniejszych - wytłoczki w kształcie kątownika.
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Tomasz pisze:Tak, dokłądnie... Co ciekawe to pionowe osłony tylnej szyby są w kształcie pręta z zawiniętymi uszami u obu końców a nie tj. w późniejszych - wytłoczki w kształcie kątownika.


zgadza się

W tych starszych erkach często można spotkać znaczki FSO, np. na ramie
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

Ramę to ona ma już od nowszej... nie ma mocowania na pompę jednoobwodową.. :npowiem
homer
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 309
Rejestracja: 2005-12-25, 16:30
Lokalizacja: Łódź

Post autor: homer »

Dziś ściągnęliśmy ze stodoły kolejnego Jankowego sprzęta, czyli mocno niekompletną 105L. Dalsze losy wozu są na razie niewiadomą, najpewniej wymontowane zostaną z niego części. Co z budą i ramą? Zobaczymy, to zależy od stanu.

Ja zaś zakupiłem wartburga 353 z 1985 roku bez dokumentów (ze stacji demontażu) celem pozyskania potrzebnych części, czyli silnika, skrzyni, maglownicy, wydechu, półosi, kolumny kierowniczej. Wartborghini rzez 15 lat stał w stodole, aż w końcu postanowiono go zezłomować. Mimo tak długiego postoju wszystko ma sprawne, nadwozie i rama są w świetnym stanie. Aż żal go rozbierać. Gdyby znalazł się chętny na budę proszę o kontakt.

[ Dodano: 2014-05-13, 19:42 ]
zzz

[ Dodano: 2014-05-13, 19:43 ]
zzz
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W uszach świst, w oczach mgła, na liczniku dwajścia dwa!
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

o_O
ODPOWIEDZ