Przedprototyp syreny 104
To pierwsze zdjęcie ja wcześniej przypadkiem znalazłem gdzieś w sieci. Zwróciły moją uwagę okrągłe ranty klapy, klamki drzwi w miejscach tj w 105, no i przez śnieg idzie dostrzec logo FSO ! ! !
Natomiast jeśli to ta sama to widać, że ktoś zmienił listwy na typowo 104kowe no i prostokątne odblaski na tył dołożone od 105.. tylny zderzak.. (przedni może też..)
Ciekawe zdjęcie..
Jakby ktoś doszedł po numerach rejestracyjnych i się dowiedział..
Natomiast jeśli to ta sama to widać, że ktoś zmienił listwy na typowo 104kowe no i prostokątne odblaski na tył dołożone od 105.. tylny zderzak.. (przedni może też..)
Ciekawe zdjęcie..
Jakby ktoś doszedł po numerach rejestracyjnych i się dowiedział..
- syreniarz1992
- -#Weteran
- Posty: 2631
- Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
- Lokalizacja: Kraków
- syreniarz1992
- -#Weteran
- Posty: 2631
- Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
- Lokalizacja: Kraków
I jak? odpowiedział Ci? Pisałem kiedyś do niego, zezłomował ją w 1986 roku. Pytałem o numer ramy ale już nie odpowiedział. Napisał natomiast coś bardzo ciekawego, co składa się w spójny obraz pochodzenia klamek syreny sport - jego syrena też miała takie klamki:syreniarz1992 pisze:napisałem do byłego właściciela, może odpisze co stało się dalej z tym wozem.
To podobieństwo wypatrzył już jakiś czas temu aelfric, publikujemy to teraz na fb rekonstrukcji sporta. Wygląda na to, że w ramach liftingu syreny i warszawy 203/204 (grille wykrawane, nowe klosze tylne) robionej przez Cezarego Nawrota, te klamki też zostały zaprojektowane jako przyszły detal seryjny, sport "dostał je" od powstającej równolegle "104". Głęboką modernizację syreny szlag trafił po odejściu Pionniera i zmianie koncepcji w FSO. Pokazano ją jeszcze po roku ale do seryjnej produkcji weszła o dalsze pięć lat później okrojona o tylne zawieszenie i odwrócenie drzwi (oraz inne wymagające gmerania przy tłocznikach drobnostki jak wlew paliwa, czy zaokrąglone rogi klapy bagażnika). Nowe klamki stały się więc niepotrzebne.
Ciekawe jest to, że według pełnej specyfikacji prototypu wykonano jeszcze co najmniej parę samochodów, które trafiły do sportu wyposażone w silniki wartburga (gdy odszedł Pionnier przyhamowano dopracowywanie S-31, dwa lata później w katastrofie lotniczej zginęli konstruktor silnika prof. Fryderyk Bluemke i pilnujący w ZPMocie organicznego rozwoju motoryzacji dyr. Dawid Jung). S-31 dopracowano ostatecznie do 1966 r. i wtedy weszła do produkcji "okrojona" 104. Może jeszcze gdzieś sobie taka "pełna" 104 gnije?
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
- syreniarz1992
- -#Weteran
- Posty: 2631
- Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
- Lokalizacja: Kraków
A ja pożądam tych klamek
Z tym zawieszeniem to jest ciekawa sprawa: z jednej strony oficjalnym powodem zaprzestania prac nad nim była niemożliwość okiełznania go, jeśli chodzi o uzyskanie stabilnych parametrów, z drugiej - te samochody poszły do motorsportu, gdzie szczególne wymagania stawia się zawieszeniu... Po raz kolejny w naszych śledztwach dookoła tematu syreny sport spotykam się z "oficjalnym powodem" i diametralnie odmienną prawdą. We wszystkich tych spostrzeżeniach kluczowym nazwiskiem jest Karol Pionnier a kluczowym momentem - jego "dojście do ściany" we współpracy z zakładową organizacją partyjną i odejście z FSO. Wychodzi na to, że póki był głównym konstruktorem fabryki, wszystko miało sens, decyzje były logiczne, plany realnie nakreślone, prowadzono całkiem ciekawe prace b-r a produkcja powolutku ale organicznie rozkręcała się...
Co do tych syren 104 z krótkiej serii dla automobilklubów (user cw troszkę baja, że to była wersja z Monte Carlo ) to podejrzewam, że była to partia do badań przedprodukcyjnych, która nie doczekała się silnika s-31 i którą FSO pchnęło sportowcom wyposażając w bloki napędowe z wartburga (pewnie z tej samej partii zamówionej dla 102S i 103S). Może to jest ta nasza "urban legend" 104S, której istnienie kwestionują wszyscy badacze dziejów FSO opierający się na twardych źródłach?
Z tym zawieszeniem to jest ciekawa sprawa: z jednej strony oficjalnym powodem zaprzestania prac nad nim była niemożliwość okiełznania go, jeśli chodzi o uzyskanie stabilnych parametrów, z drugiej - te samochody poszły do motorsportu, gdzie szczególne wymagania stawia się zawieszeniu... Po raz kolejny w naszych śledztwach dookoła tematu syreny sport spotykam się z "oficjalnym powodem" i diametralnie odmienną prawdą. We wszystkich tych spostrzeżeniach kluczowym nazwiskiem jest Karol Pionnier a kluczowym momentem - jego "dojście do ściany" we współpracy z zakładową organizacją partyjną i odejście z FSO. Wychodzi na to, że póki był głównym konstruktorem fabryki, wszystko miało sens, decyzje były logiczne, plany realnie nakreślone, prowadzono całkiem ciekawe prace b-r a produkcja powolutku ale organicznie rozkręcała się...
Co do tych syren 104 z krótkiej serii dla automobilklubów (user cw troszkę baja, że to była wersja z Monte Carlo ) to podejrzewam, że była to partia do badań przedprodukcyjnych, która nie doczekała się silnika s-31 i którą FSO pchnęło sportowcom wyposażając w bloki napędowe z wartburga (pewnie z tej samej partii zamówionej dla 102S i 103S). Może to jest ta nasza "urban legend" 104S, której istnienie kwestionują wszyscy badacze dziejów FSO opierający się na twardych źródłach?
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
-
- -#Nowy nabytek forum
- Posty: 83
- Rejestracja: 2005-11-09, 12:47
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- Kontakt:
A skąd wiadomo że powstały takie prototypy do sportu? Chodzi mi o źródła. Pionniera wyrzucił Skwarek i zajął jego miejsce. Dużo osób narzeka czemu Syrena przez większość produkcji nie zmieniała się, a przyczyną tego było odsunięcie Pionniera z FSO. I chyba ktoś po nim dobrze posprzątał bo ciężko o szersze informacje dotyczące tego prototypu 104-ki i ich odmian. Fajnie że komuś udało się coś więcej dowiedzieć.
Dziwne syreny z odwróconymi drzwiami pamiętają sportowcy z automobilklubów, którzy ścigali się/zdobywali sportowe szlify w połowie lat 60-tych
Czy w intrydze brał udział inż. Skwarek, tego nie wiem. Natomiast z jego kariery i powierzanych zadań widać, że zdecydowanie lepiej układał sobie życie z "waaadzą".
No nie do końca, Pionnier zrezygnował sam, miał dość "kopania się z koniem" - zakładową organizacją partyjną (był bezpartyjny i to zdecydowanie nie pomagało). Oczywiście był powód "formalny", jakiś skandalik związany z rekonstrukcją skrzynki biegów do warszawy, dodaniem "nadbiegu".Dawids pisze:Pionniera wyrzucił Skwarek i zajął jego miejsce. [...]
Czy w intrydze brał udział inż. Skwarek, tego nie wiem. Natomiast z jego kariery i powierzanych zadań widać, że zdecydowanie lepiej układał sobie życie z "waaadzą".
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
- syreniarz1992
- -#Weteran
- Posty: 2631
- Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
- Lokalizacja: Kraków
No ciekawostka Nie znam się aż tak detalicznie na innych polskich samochodach tego okresu ale czy ten zamek w ogóle w czymś był stosowany? Drzwi stara/jelcza (żubra) chyba były za ciężkie na taki mechanizm ale warszawa 203/4, żuk, nysa?
Jeśli nie stosowano tego w niczym to wygląda na to, że prace wdrożeniowe nad 104 "na bogato" siłą rozpędu jeszcze chwilę po odejściu Pionniera trwały i tą samą siłą rozpędu rysunki wykonawcze trafiły do kooperanta z Sosnowca a ten umieścił wyrób w katalogu.
Jeśli nie stosowano tego w niczym to wygląda na to, że prace wdrożeniowe nad 104 "na bogato" siłą rozpędu jeszcze chwilę po odejściu Pionniera trwały i tą samą siłą rozpędu rysunki wykonawcze trafiły do kooperanta z Sosnowca a ten umieścił wyrób w katalogu.
Z kraju: Grupa suwalskich inżynierów skonstruowała jednokołowy samochód. Na razie samochód nie jeździ.
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
(c) NTDO, Pr. III P.R.
http://www.facebook.com/Syrena.Sport.Rekonstrukcja
http://www.syrenasport.eu
Fundacja im. prof. Cezarego Nawrota
_
- CZESIO1958
- -#Stara Gwardia
- Posty: 4297
- Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
- Lokalizacja: Mysłowice