Poprawić fabrykę - kasowanie luzów i hałasu

Czyli konkretne porady, fotorelacje, jak wykonać daną czynność (wymiana krzyżaka, żarówki itp)
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
DarioRec
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 617
Rejestracja: 2011-03-04, 19:46
Lokalizacja: 3miasto

Poprawić fabrykę - kasowanie luzów i hałasu

Post autor: DarioRec »

Kolejna przypadłość w mojej Syrence która męczyła mnie podczas jazdy to grzechotanie dźwigni zmiany biegów przy kierownicy.

Do udoskonalenia potrzebujemy:
- 2x nitonakrętka na gwint 6mm
- 1x śruba 6mm, długość 50-55mm
- 1x nakrętka samohamowna
- 1x podkładka sprężynowa
- 4 szt cienkiej fizeliny (można rozdzielić płatki do demakijażu) o wymiarach 40x40mm
- wiertło do metalu 9mm

Na początek postanowiłem skasować luz na dźwigni pośredniej cięgien, tej mocowanej do obudowy skrzyni biegów. Operacja wymagała zeszlifowania spawów i usunięcia ośki. Znaczny luz pasowania tych elementów (mam też nową część z ogromnym luzem) powoduje spory skok jałowy lewarka podczas zmiany biegów.
Obrazek
Obrazek

uszy wspornika oraz samą dźwigienkę przewiercamy wiertłem 9mm
Obrazek

następnie potrzebujemy dwie nitonakrętki na gwint 6mm, śrubę 6mm długości 50-55mm, oraz podkłądkę sprężynową (do napięcia dźwigienki pomiędzy uszami)
Średnica zewnętrzna nitonakrętek jest mniejsza o około 0,10-0,15 mm o średnicy nowego otworu i dziękitemu uzyskujemy bardzo dobrze spasowane mocowanie. Bez wizyty u tokarza i dorabiania nienormatywnej ośki.
Obrazek
dźwignię wkładamy pomiędzy uszy wspornika, z jednej strony wciskamy podkładkę sprężynową, wszystko wcześniej smarując smarem, następnie wciskamy z obu stron, poprzez uszy, nitonakrętki. Dla pewności delikatnie obstukujemy je aby dobrze przylegały i całość skręcamy śrubą 6mm dodając z drugiej strony nakrętkę samohamowną (samokontrującą)
Obrazek
Obrazek
Obrazek

w moim przypadku śruba była dłuższa, więc została przycięta do długości 50mm
Przed skręceniem wszystkiego na gotowo warto sprawdzić z jakim oporem można poruszać dźwignią, w niektórych przypadkach może być konieczne delikatne rozgięcie uszu wspornika (przed skręceniem całości).


Kolejny etap "wyciszenia" zewnętrznego mechanizmy wybierania biegów to wygłuszenie fizeliną połączeń kulistych sztywnych cięgien. Cienką fizelinę (ścinki) dostałem z zakupinym towarem w paczce, więc jest za free. Potrzebujemy cztery kwadraty tego materiału o wymiarach 40x40mm.
Obrazek
Obrazek

Materiał smarujemy towotem i nakładamy na przegub kulisty, na to nakładamy cięgno
Obrazek

Obrazek

nakrętkę regulacyjną przykręcamy do oporu i cofamy 1/4 obrotu. Ważne aby regulację luzu (jeśli montujemy cięgna poza autem) wykonać w ustawieniu cięgiem takim jak pracują na aucie. Ponieważ zużyte przeguby nie są idealnie okrągłe, kasowanie luzu w innym położeniu może spowodować spore opory i utrudnioną zmianę biegów po zamontowaniu na auto.

Cięgna zamontowane, różnica niesamowita. Skłamałbym że jest cicho w czasie jazdy, przecież to Syrena, jednak kolejny niepożądany dźwięk został wyeliminowany.

Obrazek
:Wzrastająca z każdym rokiem liczba samochodów Syrena,...., wymaga przeprowadzenia fachowych zabiegów gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie pojazdu"

mgr inż. Zdzisław Glinka
Warszawa, kwiecień 1976 r.
ODPOWIEDZ