Remont Bostona

Pochwal się swoim pojazdem, technicznym wynalazkiem, udanymi zakupami. <br>Wszystko ściśle związane z motoryzacją.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

pamiętaj tylko, że jak masz alternator z - na masie to trzeba odwrotnie podłączyć cewki, bo będzie gorzej odpalać i więcej palić !!


możesz dać namiary na ten warsztat ? to jest gdzieś koło poznania?
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

BodzioBoston czytaj PW.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

Jack pisze:pamiętaj tylko, że jak masz alternator z - na masie to trzeba odwrotnie podłączyć cewki, bo będzie gorzej odpalać i więcej palić !!
Do Jack !

Nie masz racji
i wprowadzasz BodzioBoston w błąd.

Chcąc pisać i dzielić się takimi informacjami , najpierw sprawdź i zrozum jak taki obwód elektryczny działa, a następnie się wypowiadaj.


Oznaczenie na cewkach:

pin (łącze) 15 > to zasilanie , może być plus lub minus ,zależne od polaryzacji na karoserii

pin (łącze) 1 > to do przerywacza ( sterowanie cewką)






W samochodach pin ,,15" to zawsze zasilanie ,w pozycji włączony zapłon.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

tak się składa, że mam podłączone zasilanie na 1/22, a nie na 15

po zmianie biegunowości i założeniu alternatora miałem problem z odpalaniem na ciepłym silniku + słaba iskra


po konsultacji z elektrykiem samochodowym podłączyłem cewki odwrotnie i problemy ustąpiły, jest nawet trochę mocniejsza :)

wg. tego co mówił elektryk cewki mają swoją biegunowość i trzeba zamienić podłączenie po zmianie biegunowości auta

zresztą taki sam manerw robili w odcinku W-D z syreną, jeżeli nie wierzysz to możesz spróbować u siebie, trwa to 10 min, a różnica jest odczuwalna.
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

A ja mam "-" na masie. Cewki podłączone zgodnie z instrukcją i nie mam najmniejszych problemów z odpalenie ciepły/zimny. Silnik pracuje wzorowo.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

Jack pisze:tak się składa, że mam podłączone zasilanie na 1/22, a nie na 15

po zmianie biegunowości i założeniu alternatora miałem problem z odpalaniem na ciepłym silniku + słaba iskra


po konsultacji z elektrykiem samochodowym podłączyłem cewki odwrotnie i problemy ustąpiły, jest nawet trochę mocniejsza :)

wg. tego co mówił elektryk cewki mają swoją biegunowość i trzeba zamienić podłączenie po zmianie biegunowości auta

zresztą taki sam manerw robili w odcinku W-D z syreną, jeżeli nie wierzysz to możesz spróbować u siebie, trwa to 10 min, a różnica jest odczuwalna.

Zmień elektryka



Tak jak wcześniej napisałem, nie rozumiesz zagadnienia i powielasz błędy innych.

To że u Ciebie zmiana podłączenia zadziałała po poradzie elektryka, być może miałeś wcześniej podłączone źle, lub przyczyna leżała gdzieś po stronie innych elementów.
Z tego co piszesz wynika gra losowa na chybił trafił.

Również powoływanie się na film , zamiast na prawdziwe źródła informacji z dziedziny elektryczności świadczy o Twoim podejściu do tematu, nie znam się ale się wypowiem.


poczytaj

http://warsztaty.samochodowka.internetd ... /cewka.htm


Czytałeś dużą Glinkę? Co pisze tam na temat iskry i jak ją zbadać za pomocą ołówka (grafitu) ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

pamiętaj tylko, że jak masz alternator z - na masie to trzeba odwrotnie podłączyć cewki, bo będzie gorzej odpalać i więcej palić !!
PYJTERSON pisze:Do Jack !

Nie masz racji i wprowadzasz BodzioBoston w błąd.

Chcąc pisać i dzielić się takimi informacjami , najpierw sprawdź i zrozum jak taki obwód elektryczny działa, a następnie się wypowiadaj.
Jack pisze:po zmianie biegunowości i założeniu alternatora miałem problem z odpalaniem na ciepłym silniku + słaba iskra
PYJTERSON pisze:Zmień elektryka



Tak jak wcześniej napisałem, nie rozumiesz zagadnienia i powielasz błędy innych.
Aż zabiorę głos :)

Zasadniczo cewki do syreny były projektowane pod "plus na masie" i pod takie zastosowanie dostały oznaczenia na terminalach zewnętrznych (15, 1/22 itd).

Zmieniając polaryzację akumulatora (dając minus na masę pojazdu) zmieniamy też polaryzację cewki. Inaczej mówiąc prąd (elektrony) w cewce (uzwojeniu pierwotnym cewki) 'poruszają się' w odwrotnym kierunku. Co do tego chyba nikt wątpliwości mieć nie będzie.

Skutkiem wtórnym tej sytuacji jest zmiana kierunku przepływu prądu po stronie uzwojenia wtórnego cewki. Zakładając, że początkowo iskra 'przeskakiwała' z elektrody środkowej/wewnętrznej na zewnętrzną -- będzie teraz przeskakiwała z elektrody zewnętrznej na środkową/wewnętrzną.

Czyli zasadniczo wszystko działa, iskra jest -- koniec tematu? Nie.

Dlaczego?

Kierunek przeskakiwania iskry na świecy jest istotny. Może nie ma zbytnio znaczenia na zimnym silniku, ale na rozgrzanym robi już różnicę. Świece mają izolator termiczny, który pośrednio definiuje parametry -- upraszczając -- cieplne wewnętrznej elektrody. Jako że jest ona odizolowana termicznie będzie miała większą temperaturę od elektrody zewnętrznej (ta ma lepsze odprowadzanie ciepła przez obudowę świecy do chłodzonej wodą głowicy).

Teraz przywołajmy 'teorię emisji termoelektronowej' (https://pl.wikipedia.org/wiki/Emisja_termoelektronowa) :) W skrócie i trochę parafrazując -- elektrony chętniej "opuszczają" ("płyną") z ciepła do zimna -- a dokładniej chętniej opuszczają negatywnie naładowaną powierchnię gdy jest ona rozgrzana. Przekładając na sytuację ze świecą -- będą bardziej chętne (łatwiej je zmusimy -- napięcie) do "przeskoczenia" (iskra) z ciepłej elektrody na zimną (względnie zimniejszą).

Składając to do kupy/całości -- chcemy dążyć do tego żeby iskra przeskakiwała ze środkowej (cieplejszej) elektrody na zewnętrzną (zimniejszą). Dzięki temu jonizacja pomiędzy tymi elektrodami następuje przy niższym napięciu.

Ok a co jeśli jest odwrotnie? Jonizacja nastąpi dopiero przy większym napięciu (do przeskoczenia iskry wymagane jest większe napięcie). Ile większym? coś między 20 a 40 procent -- poszukam źródeł, bo dokładnie nie pamiętam, temat wałkowałem jużjakiś czas temu. Skutkiem tego może być przerywanie pod dużym obciążeniem, kiedy to ogólnie są mniej sprzyjające wytworzeniu iskry warunki, a na pewno iskra będzie "słabsza". Co do rozruchu gorącego silnika -- ogólnie wtedy spada napięcie w instalacji pojazdu (rozrusznik pobiera spory prąd) -- co już osłabia iskrę -- dodatkowo w cylindrach pewnie panują dodatkowe niesprzyjające warunki -- skropliny na elektrodach? Tu może niech się ktoś wypowie z większa wiedzą ntt :) Przy mniejszych obciążeniach i uruchamianiu zimnego silnika problem może być niezauważalny.

Co możemy zrobić, żeby poprawić sytuację? Właśnie to co napisał Jack -- podłączyć cewki odwrotnie. Oczywiście ma to sens w przypadku posiadania cewek oryginalnych i minusa na masie pojazdu. (Tutaj jest jeszcze dodatkowa kwestia związana z wewnętrznym połączeniem uzwojeń wewnątrz cewki, ale to jest do pominięcia i nie będę dodatkowo zaciemniał już i tak wątpliwej sprawy :) )

Jak sprawdzić kierunek przepływu prądu iskry? Przyda się wspomniany ołówek:

- https://www.youtube.com/watch?v=9eAHeKDelF0
- https://www.youtube.com/watch?v=Wgr5u1Q18Hk

Ktoś (odezwij się! :P) mi kiedyś narzekał, że cewki od syreny słabo mu działały. Po wymianie na duże od żuka silnik od razu lepiej "ciągnął" -- Dziwne, że przed wstawieniem alternatora i zmiany na "-" na masie nie narzekał na oryginalne. Hmmm... Zaraz, zaraz -- co ma żuk na masie pojazdu? Acha... ;)

Sam przyznam, że jeździłem na "źle" podłączonych, oryginalnych cewkach lata (mam alternator i "-" na masie) :D I powiem, że dobrze mi się jeździło :D

Reasumując -- ogólnie -- konwencjonalnej, butelkowej cewce wsio jedno jaką ma polaryzację. Zmieniając polaryzację zmieniamy kierunek przepływu prądu również w uzwojeniu wtórnym. Kierunek przepływu prądu w uzwojeniu wtórnym wynika z konstrukcji cewki i połączeń elektrycznych w jej wnętrzu. Kierunek przepływu prądu w świecy ma być od środkowej elektrody do zewnętrznej i tak podłączamy (polaryzujemy) cewkę żeby tak właśnie było :npowiem
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

dziękuję kolego sir za naukowe wyjaśnienie tego, co ja w oparciu o podpowiedź elektryka czułem na słuch i pod pedałem gazu !

zatem koledzy- zamieniamy podłączenia cewek !!!
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Aktualizacja :)
Dorzucam zagraniczne źródła (dwa linki niżej)

- fragment obsługi instalacji elektrycznej ciężarówki (znaczenie polaryzacji cewki, wykresy zapotrzebowania na dodatkowe napięcie przy złej polaryzacji, opis jak sprawdzić polaryzację "na ołówek"):

http://firetrucksandequipment.tpub.com/ ... -1_545.htm
http://firetrucksandequipment.tpub.com/ ... -1_546.htm
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

sir pisze:
Co możemy zrobić, żeby poprawić sytuację? Właśnie to co napisał Jack -- podłączyć cewki odwrotnie. Oczywiście ma to sens w przypadku posiadania cewek oryginalnych i minusa na masie pojazdu. (Tutaj jest jeszcze dodatkowa kwestia związana z wewnętrznym połączeniem uzwojeń wewnątrz cewki, ale to jest do pominięcia i nie będę dodatkowo zaciemniał już wątpliwej sprawy :) )

Kolego Sir! Doprawdy, tak uważasz?

Sir jesteś biegły w elektronice, ale tym stwierdzeniem zaskoczyłeś mnie :npowiem

Elaborat Twój powyższy przeczytałem trzy razy, żeby nie było.

Proszę na obrazku masz przedstawiony schemat elektryczny cewki.
oraz ich przyłącza ( terminale) 1 - 15 - 4
W żadnym punkcie uzwojenie nie jest połączone z masą samochodu, (poza oczywiście cykliczną pracą przerywacza oraz wyładowania elektrycznego wysokiego napięcia)

Więc proszę przeanalizuj te uzwojenia ich oporność , kierunek nawoju drutu na cewce i jaki wpływ wtedy to ma na siłę elektromotoryczną jej pracy, i co się stanie z impedancją siłą elektromotoryczną gdy zamienimy przyłącza 1 i 15.

pomocnicze podchwytliwe pytania.

1 czy zmieniając zasilanie z pinu 15 na 1 zmienia się oporność uzwojenia wtórnego i jaki to ma wpływ na siłę elektromagnetyczną?

2 czy jak byśmy zmienili tylko kierunek nawijania drutu uzwojenia pierwotnego , przy prawidłowym podłączeniu zasilania czyli na pin 15, to czy zmieni się nam kierunek iskry?

3 czy ma jakieś znaczenie w zaprojektowanej cewce fakt że pin 15 jest wspólnym punktem uzwojenia pierwotnego i wtórnego?

4 Dlaczego w wszystkich samochodach z minusem na masie (o standardowym zapłonie), jest stosowany dokładnie taki sam schemat połączeń uzwojeń w cewce jak w cewce syreny, (np duży fiat 125p) ?

Takie tam moje zaciekawienie, jak by to było?

W dalszym ciągu podtrzymuje iż zmiana zasilania na cewce w syrenie na pin 1 ( i nie tylko) , w przypadku zmiany polaryzacji masy jest błędne.


Z praktyki wiem iż nie jednokrotnie problemy z iskrą ( jej mocą) wynikają z innych przyczyn , przede wszystkim zanieczyszczone styki przerywacza oraz innych komponentów instalacji zapłonowej.


dodano 20:46

Taka zagadka

Co prawda rozrusznik z syreny to nie cewka zapłonowa (choć też takowe cewki posiada), ale dlaczego jak zmienimy plusy na minusy na masie to rozrusznik dalej kręci silnik w prawidłową stronę. Ciekawe prawda? Czyli jak to jest z cewką a rozrusznikiem, iż cewkę zapłonową elektryk samochodowy kazał ,,Jack" podłączyć odwrotnie a rozrusznika nie? A mimo to rozrusznik kręci w prawidłową stronę? Takie czary-mary :zdziwko
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

A zastanówmy się na inna kwestią.
Wiemy, że produkcja prlowska była tak pomyślana, żeby jeden element pasował do kilku pojazdów. Skoro tak było, to tu mielibyśmy wyjątek - cewki produkowane wyłącznie do Syreny?
A przecież z powodzeniem możnaby je założyć innych pojazdów np. WSK 175, MZ. Tyle, że w tych motocyklach mamy "-" na masie.
Co myślicie?
Ostatnio zmieniony 2018-05-26, 07:13 przez czeresss, łącznie zmieniany 1 raz.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

PYJTERSON pisze:Kolego Sir! Doprawdy, tak uważasz?

Sir jesteś biegły w elektronice, ale tym stwierdzeniem zaskoczyłeś mnie

Elaborat Twój powyższy przeczytałem trzy razy, żeby nie było.

Proszę na obrazku masz przedstawiony schemat elektryczny cewki.
oraz ich przyłącza ( terminale) 1 - 15 - 4
W żadnym punkcie uzwojenie nie jest połączone z masą samochodu, (poza oczywiście cykliczną pracą przerywacza oraz wyładowania elektrycznego wysokiego napięcia)

Więc proszę przeanalizuj te uzwojenia ich oporność , kierunek nawoju drutu na cewce i jaki wpływ wtedy to ma na siłę elektromotoryczną jej pracy, i co się stanie z impedancją siłą elektromotoryczną gdy zamienimy przyłącza 1 i 15.
;) :ok3 :piwo:
PYJTERSON pisze:pomocnicze podchwytliwe pytania.
Pozwól, że tutaj wyjdę Ci naprzeciw i również zdam podchwytliwe pytania (w odpowiedzi na pytania) czasem zawierające odpowiedź wprost ;P
PYJTERSON pisze:1 czy zmieniając zasilanie z pinu 15 na 1 zmienia się oporność uzwojenia wtórnego i jaki to ma wpływ na siłę elektromagnetyczną?
Nie zmienia się. Bo jest mierzona między zaciskiem 15 a zaciskiem 4 (patrz Twój załączony schemat) :) Ale wiem do czego zmierzasz. Zadam pytanie inaczej -- ile wynosi rezystancja uzwojenia pierwotnego a ile rezystancja uzwojenia wtórnego -- może jeszcze inaczej -- jaki procent rezystancji uzwojenia wtórnego stanowi rezystancja uzwojenia pierwotnego w przypadku szeregowego podłączenia tych uzwojeń? Dalszy ciąg rozważań naprowadzających w "odpowiedzi" na pytanie 3 -- poniżej.
PYJTERSON pisze:2 czy jak byśmy zmienili tylko kierunek nawijania drutu uzwojenia pierwotnego , przy prawidłowym podłączeniu zasilania czyli na pin 15, to czy zmieni się nam kierunek iskry?
To może inaczej -- czy jakbyśmy jednak nie zmieniali kierunku nawoju uzwojenia pierwotnego, jedynie zmienili kierunek przepływu prądu w uzwojeniu pierwotnym, to czy efekt (kierunek prądu na uzwojeniu wtórnym) byłby dokładnie taki sam jakbyśmy zmienili kierunek nawinięcia uzwojenia pierwotnego a nie zmieniali kierunku przepływu prądu? ;)
PYJTERSON pisze:3 czy ma jakieś znaczenie w zaprojektowanej cewce fakt że pin 15 jest wspólnym punktem uzwojenia pierwotnego i wtórnego?
Rozważmy kilka przypadków. Numerowanie zacisków cewki i wewnętrzne połączenia przyjmujemy według rysunku PYJTERSONa -- 15 zawsze stanowi "zasilanie" a zacisk 1 zwierany jest do "masy" auta przez przerywacz.

przypadek 1a akumulator podłączony plusem do masy auta (czyli jak oryginalnie w syrenie), przerywacz styka do masy auta (czyli zacisk cewki 15 jest do "-" akumulatora a 1 do "+" akumulatora)

a) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu pierwotnym cewki?
b) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu wtórnym cewki (jeśli płynie? Aaaa podpowiedziałem, no trudno ;p)

przypadek 1b akumulator podłączony plusem do masy auta (czyli jak oryginalnie w syrenie), przerywacz właśnie "rozwarł" się od masy auta (czyli zacisk cewki 15 jest do "-" akumulatora a 1 "wisi w powietrzu")

a) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu pierwotnym cewki?
b) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu wtórnym cewki (tu już płynie... Aaaa znowu podpowiedziałem, no trudno ;p)

przypadek 2a akumulator podłączony minusem do masy auta, przerywacz styka do masy auta (czyli zacisk cewki 15 jest do "+" akumulatora a 1 do "-" akumulatora)

a) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu pierwotnym cewki?
b) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu wtórnym cewki (jeśli płynie? Aaaa podpowiedziałem, no trudno ;p)

przypadek 2b akumulator podłączony minusem do masy auta, przerywacz właśnie "rozwarł" się od masy auta (czyli zacisk cewki 15 jest do "+" akumulatora a 1 "wisi w powietrzu") - o ten przypadek się rozchodzi :)

a) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu pierwotnym cewki?
b) w którą stronę płynie prąd w uzwojeniu wtórnym cewki?
c) ile wynosi wypadkowa wyindukowanych napięć w szeregowo podłączonych uzwojeniach (znoszą się, sumują, ile wynoszą końcowo)? (Kurde, znowu podpowiedź ;P)

w powyższych rozważaniach pominięty został kondensator włączony równolegle z przerywaczem - czy słusznie? Jaki on ma dodatkowy wpływ?
PYJTERSON pisze:4 Dlaczego w wszystkich samochodach z minusem na masie (o standardowym zapłonie), jest stosowany dokładnie taki sam schemat połączeń uzwojeń w cewce jak w cewce syreny, (np duży fiat 125p) ?
Nawet, jeśli tak jest, to czy jesteś pewien, że kierunek nawoju uzwojeń jest również taki sam względem siebie jak w Syrenie?
PYJTERSON pisze:Taka zagadka
Co prawda rozrusznik z syreny to nie cewka zapłonowa (choć też takowe cewki posiada), ale dlaczego jak zmienimy plusy na minusy na masie to rozrusznik dalej kręci silnik w prawidłową stronę. Ciekawe prawda? Czyli jak to jest z cewką a rozrusznikiem, iż cewkę zapłonową elektryk samochodowy kazał ,,Jack" podłączyć odwrotnie a rozrusznika nie? A mimo to rozrusznik kręci w prawidłową stronę? Takie czary-mary
Tu też użyje takiego 'dziwnego' porównania :)
Co prawda silnik wentylatora nawiewu to nie rozrusznik, ale dlaczego jak zmienimy plusy na minusy to silniczek wentylatora kręci się w drugą stronę (to dobrze, czy źle? jak to wpływa na siłę nadmuchu na szybę?) pomimo tego, że rozrusznik dalej kręci się w prawidłową (niezmienioną) stronę? Również czary-mary :zdziwko Podpowiadam -- rozrusznik -- to silnik uniwersalny.
czeresss pisze:A zastanówmy się na inna kwestią.
Wiemy, że produkcja prlowska była tak pomyślana, żeby jeden element pasował do kilku pojazdów. Skóra tak było, to tu mielibyśmy wyjątek - cewki produkowane wyłącznie do Syreny?
A przecież z powodzeniem możnaby je założyć innych pojazdów np. WSK 175, MZ. Tyle, że w tych motocyklach mamy "-" na masie.
Co myślicie?
Dobrze, na kontrprzykład weźmy wspomniany wyżej silniczek nawiewu Syreny, a co tam -- weźmy cały mechanizm dmuchawy Syreny. Przecież z powodzeniem możnaby je założyć do innych pojazdów np. WSK 175 -- dobra, przegiąłem to trochę abstrakcja :) Dajmy na to -- do FIATA. Bez żadnych zmian -- a co tam! Obudowa silniczka na masie pojazdu (tutaj teraz "-" zamiast "+" jak w syrenie). "Zasilanie" silniczka teraz na "+" zamiast na "-" jak w Syrenie. Działa? Pewnie że działa! Ale czy na pewno tak samo? :npowiem

Baaaardzo stary film, ale wyjaśnia temat nawiewu: https://www.youtube.com/watch?v=BeI7F4yaoaE :ok3

A jak jest z tą iskrą? "Łatwiej ma przeskoczyć" z elektrody środkowej na zewnętrzną czy odwrotnie? Przyznam, że oprócz przytoczonych źródeł zagraMAnicznych nie znalazłem podobnych stwierdzeń w literaturze polskiej.

przytaczane wyżej:

http://firetrucksandequipment.tpub.com/ ... -1_545.htm
http://firetrucksandequipment.tpub.com/ ... -1_546.htm

i dorzucam teraz to:

http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig104.htm
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Nie jestem elektrykiem ami tym bardziej elektroniki, ale wydaje mi się, że zasada działania cewki WN a silniczka szczotkowego jest nieco inna. Oczywiście mogę się mylić, bo fachowcem nie jestem. I żeby nie bylo- nie upieram się, że zmiana zasilania cewek przy zmianie biegunowości jest zbędna.
Bazuje na własnych obserwacjach (brak różnicy w pracy silnika zarówno zimnym jak i ciepłym).
sir a co Cię skłoniło do zmiany zasilania, skoro lata jezdziłeś "po staremu"?
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

czeresss pisze:Nie jestem elektrykiem ami tym bardziej elektroniki, ale wydaje mi się, że zasada działania cewki WN a silniczka szczotkowego jest nieco inna.
Dokładnie tak. To tak samo jak porównywać rozrusznik do cewki :)
czeresss pisze:Oczywiście mogę się mylić, bo fachowcem nie jestem. I żeby nie bylo- nie upieram się, że zmiana zasilania cewek przy zmianie biegunowości jest zbędna.
Bazuje na własnych obserwacjach (brak różnicy w pracy silnika zarówno zimnym jak i ciepłym).
Teraz rozchodzi się nawet oto, że taka zmiana wręcz jest niepoprawna -- dyskutujemy właśnie, żeby dojść do prawdy -- po to przecież jest m.in. to forum :) Ty mówisz, że u Ciebie, według obserwacji zmiana podłączenia cewek nic nie poprawia i nic nie psuje -- czyli jednak można zmieniać to podłączenie i jest to obojętne dla pracy silnika?

Mówi się, że jeden obraz mówi więcej niż 1000 słów -- film mówi pewnie wielokrotnie więcej, bo składa się z serii obrazków :) Oto moja radosna twórczość z rana:

https://www.youtube.com/watch?v=A2eOanyLTVQ

Odrobina komentarza: Na drugim planie widzicie mój elektroniczny zapłon. Obecne jego ustawienie powoduje, że po 3 sekundach od włączenia zasilania zaczyna symulować pracę cewki przy 2000 obr/minutę.

Na filmie prezentuje kilka prób z różnym podłączeniem cewki. Czerwony przewód z czerwonym krokodylkiem to "+", zielony przewód z czarnym krokodylkiem to wysterowany tranzystorem "-" (tranzystor zwiera go do masy).

Zwróćcie uwagę szczególnie na drugą część filmu z "testem ołówka". W pierwszej próbie widać, że pojawia się charakterystyczna "flara" po prawej stronie. Po zmianie podłączenia cewki, flara występuje po lewej stronie zaostrzonej części ołówka. Przesuwałem nawet ołówek żeby było to lepiej widoczne. Pytanie w którą stronę płynie prąd w pierwszym przypadku, a w którą w drugim? W tym samym?

------------------------------

obrazek z http://firetrucksandequipment.tpub.com/ ... -1_546.htm
Obrazek
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

sir już więcej nic nie trzeba mówić, pisać, pokazywać.
Właśnie zostałem dedykowany i przekonany (i przed momentem dokonałem zmiany na cewkach). :ok3

Ps. A zamiast ołówka mógłbyś wstawić palec :grinser :npowiem
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
ODPOWIEDZ