Elektromagnes?

schematy
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Elektromagnes?

Post autor: Gieroy »

Mam tak: średnio 1 raz na 4-5 zapalania jak przekręcę kluczyk to słyszę tylko jak zaskakuje elektromagnes ale rozrusznik nie kręci. Wyciągam cały rozrusznik na stół i wtedy przy kontroli kręci zawsze na 100%. Pakuje go z powrotem w skarpete i znowu to samo - często nie kręci.
WTF? Miał ktoś taki przypadek?
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Widelec
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 591
Rejestracja: 2015-10-16, 22:24
Lokalizacja: Mazowsze

Post autor: Widelec »

Ja mam tak w Maluchu. Też już go naprawiałem, wszystko było OK jak go sprawdzałem, a po zamontowaniu objaw powrócił.
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Często tak się dzieje, gdy włoży się rozrusznik i od razu mocno dokręci.
Miałem identyczny przypadek w Lublinie.
Pewien mechanik doradził mi, aby dokręcać śruby stopniowo w kilku podejściach i za każdym razem uruchomić rozrusznik 1-2 razy. Ma to na celu dobre ułożenie się współpracujących ze sobą elementów.
U mnie taki zabieg pomógł i opisane dolegliwości już nie powróciły.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2041
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

Zakładam, że sprawdziłeś kabel zasilający od akumulatora i plecionkę masy silnika?

[ Dodano: 2017-12-12, 11:17 ]
Rozumiem, też, że szcztki są odpowiednio długie i lekko sie przesuwają w prowadnicach?
Często podobny objaw daje też uszkodzony elektromagnes - przesuwa sprzęgiełko, ale nie włącza prądu na szczotki.
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Taka myśl -- W jakim stanie masz ząbki rozrusznika?

Z tego co kojarzę one są tak wyprofilowane żeby podczas załączania elektromagnesu gładko wskoczyły pomiędzy zęby koła zamachowego. Jak masz je bardzo styrane (niektóre np. całkiem płasko), to może się tak dziać, że elektromagnes przesuwa zębatkę, ale ona opiera się o ząb koła zamachowego (zamiast wskoczyć/zsunąć się z niego i wysunąć całkiem do końca) -- to może skutkować niewłączaniem rozrusznika pomimo słyszalnego załączania elektromagnesu. To tez mogłoby tłumaczyć, dlaczego 'na stole' zawsze kręci.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Jeszcze jedna myśl ode mnie.
W traktorze widziałem taki przypadek, że na wieńcu koła zamachowego stały się 4 zęby i gdy silnik zatrzymał się akurat w tym miejscu była lipa z odpaleniem.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

czeresss pisze:...na wieńcu koła zamachowego stały się 4 zęby i gdy silnik zatrzymał się akurat w tym miejscu była lipa z odpaleniem.
Tylko wtedy sam rozrusznik by działał (kręcił się) a przy tym nie wprawiał w ruch koła zamachowego. Tutaj mamy przypadek, że sam rozrusznik czasem nie kręci pomimo słyszalnego zadziałania elektromagnesu.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Nie poruszałeś już kiedyś tego tematu? Jeśli na stole zawsze jest ok a w aucie niekoniecznie to poszukałbym przyczyny w aucie. Sprawdziłbym wszystkie połączenia elektryczne z dużym prądem. Czyli klemy na ako, mocowanie przewodu ako do masy. Połączenie elektryczne silnika z budą. Połączenie akumulatora z rozrusznikiem.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Yanosik pisze:Nie poruszałeś już kiedyś tego tematu? ...
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=23623 tutaj poprzedni temat, ale objawy w opisie inne (wtedy rozrusznik zawsze kręcił, ale czasem nie zazębiał się z kołem) -- zatem co się zmieniło, inny rozrusznik?
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Dziekuje koledzy że pochyliliście sie z troską nad moim problemem i za czujnośc w śledzeniu moich postów. Oto dodatkowe wyjaśnienia.
Problem z niekreceniem (jak opisałem w tym poście) ciągnie sie już od b. dawna. Nie pogarszał sie przez ten cały czas i ponieważ dało sie z nim życ wiec nic nie robiłem.
Jednak na wiosne rozłożyłem rozrusznik, przeczyściłem komutator, wszystko sprawdziłem (szczotki ruszały sie, były w dobrym stanie). Zamontowałem w skarpete i wszystko zagrało - krecił i palił na 100% za każdym razem. Uznałem, że usunąłem problem.
Ale zaraz niedługo wyskoczył inny-nowy problem: sam rozrusznik zawsze sie krecił ale czesto nie krecil silnika. To właśnie zapostowałem 2 m-ce temu.
Za radą Wojta że to sprzegło w bendixie puszcza, wymieniłem sam bendix (miałem nówke pod reką) oraz ponownie wyczyściłem i skontrolowałem wszystko. I do tego właśnie musiałem znowu wyciągnąc i rozłożyc rozrusznik.
Jak to zrobiłem i zamontowałem rozr. w skarpecie to problem 2 zniknął ale powrócil problem nr 1. :/

Czyli tak: teraz tylko bendix (sprzegło z zebatką) mam nówke - cała reszta jest stara. Jak testowałem zamontowany rozrusznik to całkowicie wyeliminowałem fabryczną instalacje bo łączyłem go prosto z aku grubymi kablami i prąd na magnes też dawałem prosto z aku. Nic to nie zmieniało - klikał a nie krecił.

To wszystko by wskazywało, że sam sposób zamontowania rozr. w silniku jest przyczyną - jak pisze czeress. Albo to, że magnes przesuwa sie ale jak ząb trafi na ząb to nie zazebia i nie przesuwa sie do samego konca - jak pisze sir. Albo to, że właśnie te dwie sprawy są powiązane - zamontowanie jakoś wpływa na zazębianie/niezazebianie.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

Jaki masz stan komutatora?

Czy masz rowki między miedzią, czy tzw. mika jest wybrana na głębokość 1mm?

Często się spotykam z sytuacjami, że klientowi regenerowano rozrusznik ,między innymi przetaczając komutator , a potem nie robiąc rowków.

Taki rozrusznik potem pracuje jakiś czas, aż do wypalenia miedzi w komutatorze i ma podobne objawy jakie opisałeś.

Zwracam jeszcze też uwagę na elektromagnes, który skręcając można przykręcić przez pomyłkę (lutując też druciki) o 180 stopni i wtedy może on nieprawidłowo pełnić swe obowiązki.

Tam jest taka konstrukcja że są nawinięte równolegle dwie cewki. Jedna robocza (bardzo mocna) i druga podtrzymująca (słaba)

Ta bardzo mocna cewka wybija bendix i w momencie zwarcia syków głównego włącznika tą mocną cewkę rozłącza. i wtedy działa tylko ta podtrzymująca.

Ta słaba cewka (jak jest np. spalona ta mocna) może uruchomić rozrusznik , ale wtedy mogą występować objawy o których piszesz.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Nie pamiętam jak wyglądają i działają te grube styki załaczane przez elektromagnes. Kiedyś dawno temu w maluchu palonym "na linkę" obracałem jeden ze styków, bo był nadpalony. Te styki masz ok? Może od wielokrotnego nadpalenia i czyszczenia sa "za krótkie"? Tak trochę teoretyzuję, bo nie pamietam jak to w Syrenie wygląda.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Kurołap
Posty: 17
Rejestracja: 2016-09-14, 23:23
Lokalizacja: Rajsko

Post autor: Kurołap »

Od tygodnia męczę się z rozrusznikiem, a właściwie z jego wyłącznikiem. Doszedłem już która cewka jest do czego, ale nie pasuje mi jedna rzecz. Załączyłem obrazek, ilustrujący połączenie cewek. Ze schematu u Glinki wynika, że główna cewka jest zakończona na styku którym prąd idzie do rozrusznika (różowa linia na moim schemacie). U mnie nie ma tego połączenia a trochę boję się je zrobić żeby mi nie spaliło elektromagnesu. Czy moglibyście potwierdzić czy tam ma być połączenie?

Edit: w zaznaczonym miejscu musi być połączenie, możliwie grubym kablem lub drutem. Na krótszej śrubie jest nawet rowek na drut. Elektromagnes ma dwie cewki i zwarcie styków następuje dopiero, kiedy działają obie cewki. Jeżeli działa tylko jedna, może być słychać cyknięcie ale nie dochodzi do zwarcia styków i rozrusznik nie dostaje prądu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ODPOWIEDZ