Układ wydechowy

(silnik, skrzynia)
Awatar użytkownika
Franki
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 798
Rejestracja: 2005-01-21, 22:08
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Układ wydechowy

Post autor: Franki »

Witam! Mam pytanko, czy może ktoś kiedyś zajmował się przeróbkami wydechu w Syrenie? Mianowicie... juz słyszałem o tym troche, że dwusuwy są bardzo wrażliwe na wszelkie aminy w dolocie wylocie, dlatego też interesuje mnie czym można zastąpić komorę rozprężną, tak aby nieco zlikwidować ten metaliczny podźwięk... owszem owszem... nie jest zły dźwięk, ale do czasu, bo gdy przychodzi jechać nieco dalej, to jednak daje się trochę we znaki... no i przy okazji może jakiś tłumik który pozwoli troche polepszyć odprowadzanie spalin, na myśl przychodzi trumienica wydechu... ale to dość droga sprawa, a robić takie coś sameu... no cóż... powielu próbach moze się okazać, że kosztowało kilka razy tyle co dobra firmowa a i tka nie bardzo to działa... Myślę, że najlepszym testem dla takie odetkanego wydechu byłaby kontrola spalania... W każdym razie czekam na jakieś opinie i doświadczenia, tylko wolałbym sprawdzone wieści, a nie typu, że "ponoć..."
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Danek__105
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 327
Rejestracja: 2005-01-23, 13:55
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Danek__105 »

witam jak przerabiałem u siebie układ wydechowy to miałem 2 założenia:
1. bardzo cicha
2. bardzo głośna

Jak próbowałem ją wyciszyć to pojechałem na skup złomu, poszukałem tłumików, miałem ich z 6. I zaczołem kombinować ,spawać itp(metoda prób i błędów), . efekt byl zaskakujący, prawie auta nie było słychać. Wymieniłem tłumik środkowy i ostatni (ostatni chyba od 123 ale nie jestem pewien) ale ten cichy dzwięk mnie znudził auto nie rzycało się w oczy :D bo nie było słychać tego pięknego dzwięku syreny. I przystąpiłem do 2 planu w miejsce 2 przednich wspawałem same rurki na koniec założyłem tłumik sportowy KM 2*elipse i odziwo nic mi z autem się nie dzieje nie kuleje nic, teraz wydaje ładny pomruk, odrazu słuchać że jedzie syrena na drodze :wink: Teraz wydaje mi się, że autko ma troche większą moc, szybciej wkręca się na obroty.
A pod jakim względem dwusuwy są wrażliwe ??
Wojt

Post autor: Wojt »

Wrażliwość dwusuwów na przeróbki wydechu polega na dynamicznym doładowaniu ciśnieniem gazów spalinowych. Generalnie chodzi o to, że dwusów ma dosyć spore pulsacje ciśnienia a jako że nie posiada zaworów i rozrząd jest realizowany za pomocą okienek oraz występuje dosyć duże "przekrycie" dolotu z wylotem tzw. płukanie, to idealny układ wydechowy powinien byś skonstruowany tak, aby wysysał spaliny z cylindra co jednocześnie powoduje poprawienie napełniania. Właśnie tą rolę pełni komora rozprężna (słynna gitara) ona nie działa jako tłumik, tylko powoduje udpowiedni rozkład ciśnienia wydechu, aby nie dochodziło do "wpychania" spalin z powrotem do cylindra :!: . Zwróćcie uwagę, że układ wydechowy ewoluował i w syrenie 103 pojawił się nowy układ, co wraz z innymi zmianami spowodowało znaczny wzrost mocy dwucylindrowca. Danek_105 miał po prostu wiele szczęścia, że udało mu się dobrać układ tak, że wzrosła moc :shock: , ale jak mówił to metoda prób i błędów.
Generalnie wszelkie przeróbki powinny się odbywać za gitarą (jej samej lepiej nie ruszać), na pewno pomoże zmniejszenie oporów przepływu poprzez zwiększenie średnicy rur i zastosowanie "luźnych" tłumików przelotowych
Przepraszam, że trochę przynudzam, ale wydaje mi się że coś ci to pomoże :roll: .

Osobiscie wolę ORYGINAŁ, ale każdy może robić co uważa za słuszne

Pozdrowionka i powodzenia, napisz co Ci się udało zmajstrować. Jestem ciekaw.
Awatar użytkownika
Danek__105
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 327
Rejestracja: 2005-01-23, 13:55
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Danek__105 »

Na dzień dzisiejszy auto jest przygotowane do malowania (będzie biała), ale zmiany jkaie dokonałem to:
-zaszpachlowana dziura za tyl. rej. tablica za zderzaku
-bez klamek układ z siłownikami
-sportowy wydech
-podświetlone podwozie na czerwono
-inne przednie kierunki (małe ciemne)
-przerobiony przedni gril (bez chromowanej obramówki)
-siatka biała z filru powietrza od volvo
-lekko poszeżone felgi
-na szybie biały pasek
-przyciemnione tylne lampy
-w przednich lampach strobole
-lekko przyciemnione szybki
-czarne okleiny na słupkach
-radio kennwod, 2 wzmacniacze, półka Boschmann 800W, tuba JBl
-podświetlone pedały i zagary na niebiesko
-bez znaczków i listw (cała ogolona)
-polerowany dolot
Więcej nie pamiętam
Pozdrawiam Daniel
J
-#Junior
-#Junior
Posty: 193
Rejestracja: 2005-01-21, 12:57
Lokalizacja: Poznań

Post autor: J »

Hej!!!

Tak - Wojt - slusznie prawisz - i wiesz o czym - mily wyjatek :wink: .
Mam nadzjeje ze do paru osob wreszcie dotrze :!: :?: :!: .
Co to przerobek - cienki lod...
Przyszedl szarlatan szuja...
Awatar użytkownika
Franki
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 798
Rejestracja: 2005-01-21, 22:08
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: Franki »

Tak w sumie na dzień dzisiejszy, to mam przerobiony ostatni tłumik, jest o tym na stronie, dość potężna końcówka daje ciekawy efekt dźwiękowy. Na początku mi sie podobało, Syrena była cholernie głośna, a przy zmaniach biegów brzmiało to jak WRC :) ale na dłuższą metę i dalsze trasy jest do męczące. Po założeniu nowej komory rozprężnej, bo ze starej nagle zaczęło się dymić :P, dxięk również się nieco zmienił, jest bardziej metaliczny, przypuszczalnie dla tego że w starej komorze nagar dużo wygłuszał. Obecnie mam wstawiony jeszcze jeden tłumik, tak że w sumie z komorą są 4, a ten dodatkowy jest między oryginalnym środkowy i końcowym. Jest to tłumik przelotowy od Volvo 340 od Diesla, chociaż przelot ma takiej samej średnicy jakie są za drugim tłumikiem w Syrenie czyli 30mm. Wydaje mi się jednak że mimo iż jest to tłumik przelotowy, to przez niego Syrena o ile nie jest wyczuwalnie słabsza, to więcej pali :/ Więc też się zastanawiałem nad zwiększeniem średnicy rur wylotowych, zastanawiałem się też nad zredukowaniem ilości tumików do dwóch: komora ( lub coś w zastępstwie) i końcowy. Jednak zależy mi też na względnej ciszy. Wiem że sporo by dało wyklejenie wnętrza matami wygłuszającymi, ale nie w tym rzecz, bo to jest opecja powiedzmy na dalszą przyszłość, a ja chciałbym z wydechu uzyskać przyjemny basik i gdyby nie ten metaliczny pogłos komory, to byłby tylko cichy bas z wydechu i to przekraczający oczekiwania...
Awatar użytkownika
Jogurt
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 571
Rejestracja: 2005-02-02, 11:12
Lokalizacja: Tychy

tłumiki

Post autor: Jogurt »

w mojej mam założony zamiast końcowego przelotowy tłumik z ultera z dwoma końcówkami 80 mm. syrena nie jest głośniejsza ale bas który sie wydobywa powala na kolana. co do komór to moja też ma dosyć nieprzyjemny metaliczny dźwięk i zagłusza piekny klang silnika :(
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Fabryczny tlumik i odpreznik lubia wpadac w rezonans, wydajac przy okreslonych obrotach silnika okropne wycie :x . Recepta na to, to zamiast fabrycznego tlumika pierwszego stopnia zalozyc koncowy z Poloneza Caro :idea: 8)
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Dziki

Post autor: Dziki »

Witam

Do wypowiedzi Wojta dodam jeszcze ze z tlumikami tez nie jest sprawa taka prosta.Niektore tlumiki w dwusowach posiadaja przegrode odbijajaca.Pierwszy tlumik w syrenie taka przegrode wlasnie posiada.Spaliny docierajac do komory rozpreznej ulegaja rozprezeniu, w rurze wydechowej powstaje podcisnienie. .Podcisnienie to powoduje wyssanie spalin z cylindrow i ich dokladne oczyszczenie . Jednak zdarza sie ze podcisnienie wraz ze spalinami wyssie rownierz czesc swierzej mieszanki ktora wypelnlia cylindry.Od przegrody w tlumiku nastepuje odbicie impulsu spalin i ich powrodw strone okna wydechowego co powoduje ze cofajace sie spaliny wepchna swierza mieszanke ktora byla w rurze wydechoweji w tym momencie okno wydechowe powinno zostac zamkniete.
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Do Danek__105: A czy bedzie piesek pod tylna szyba :?:
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
J
-#Junior
-#Junior
Posty: 193
Rejestracja: 2005-01-21, 12:57
Lokalizacja: Poznań

Post autor: J »

Hej!!!

Jakis problem z pieskami z kiwajaca glowka :?: :?: :?:
Ja mam u siebie takowego + pare innych smaczkow z "epoki" - nic nachalnego - po prostu to co pamietam z Syren i to co mnie nieodmiennie bawilo i bawi :D 8) :D .
No a co do "tjuningu" - to racja - nie lepiej sie poznecac nad jakims MR'em albo 126 EL :?: :?: :?: - przyjemnosc chyba taka sama - a wstydu nie bedzie :roll: :!: :!: :!: .
Przyszedl szarlatan szuja...
Awatar użytkownika
Danek__105
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 327
Rejestracja: 2005-01-23, 13:55
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Danek__105 »

co do przyjemności, to przerobienie merca lub kaszlaka to juz nie jest przyjemność bo takich aut jest pełno. Fakt że syren jest bardzo mało i powinna ona zostać w orginale, ale jak zanudzi mi się jej tuningowany wygląd to znowu przerobie ją na orginał (napewno kiedyś tak się stanie :!: ) ale jak narazie to nie mam takiego zamiatu. Myślałem nad zmianą silnika, ale zrezygnowałem ponieważ to już nie bedzie syrena. Napewno to auto nie narobi obciachu,a tak pozatym to ja nim będe jeździł a nie ty. Jak ją skończe i pomaluje to dam wam fotki i wtedy ją ocenicie, jak wszystko pujdzie po mojej myśli to skącze gdzieś za 3 mieś.
Pozdrawiam DaneK
Awatar użytkownika
Kapitan Zbik
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 248
Rejestracja: 2005-01-21, 16:17
Lokalizacja: Głubczyce/Trzebnica
Kontakt:

Post autor: Kapitan Zbik »

Co do układu wydechowego to polecam poczytanie artykułów o dwusuwach T. Sałka ze Świata Motocykli - są tam nawet konkretne wzory na obliczanie tłumików do silników motocyklowych = nie jest tot taka prosta sprawa i nikt mnie nie przekona że pomaga włożenie tłumika z Poloneza czy innego kanta (chyba że przypadkowo to zadziała). Co ciekawe w tych artykułach ze 2 razy jest mimochodem wspomniane że z silnika Syreny da się w prosty sposób wycisnąc 100KM - to nie żart primaaprilisowy - zainteresowanym mogę podesłać te artykuły (wszystkie jakie mam bo nie pamiętam dokładnie w którym wyczytałem to zdanie o Syrenie). A może ktoś ma książkę Sałka? Wspomina on że w książce napisze również o tuningu silników samochodowych (w tym oczywiście Syreny).
FSM Syrena 105L, 1976r.
PZL Świdnik, M21W2 Kobuz 1983r.
Romet Ogar 200, Romet Pony 50M-2
Jawa 350TS (638-0) 1988r. (sprzedana)
Aprilia Pegaso 650, 1993r.
FSO Truck DC 1.9D 1997r.
Awatar użytkownika
Danek__105
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 327
Rejestracja: 2005-01-23, 13:55
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Danek__105 »

siemka jak byś mugł to podeślij mi je na daniel296@wp.pl dzięki pozdrawiam
Awatar użytkownika
Franki
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 798
Rejestracja: 2005-01-21, 22:08
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: Franki »

Oczywiście że też jestem zainteresowany :) syrenka.frankiego@interia.pl
Bez przesady z żyłowaniem tego silnika na 100 KM, ale bądź co bądź chciałbym zrobić go tak by był jak to się da ekonomiczny i żeby też przy tym nie jeździła jak byle kaszel... i wiem że to jest możliwe, koło 55 KM z tego silnika można wycisnąć bez drastycznych przeróbek i przy niezłej oszczędności paliwa... Niestety nie mogę się dobrać do tej pracy magisterskiej, którą jakiś prof. na mojej polibudzie robił jeszcze w latach 70-ych, ale tyle co wiem, to był sam układ dolotowy... A jeszcze w temacie wydechu, to może zapytam, czy ktoś myślał albo też ma jakieś doświadczenia ze strumienicami wydechu... tylko spokojnie wodzowie oryginałów, teraz gdyby mnie było stać na kolejną Syrenkę to byłby oryginał i do wyjazdów tylko na zloty :)
ODPOWIEDZ