POLITYKA PRYWATNOŚCI
www.syrena.nekla.eu FORUM SYRENIARZY
Forum miłośników pozytywnie zakręconych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: arturo
2011-03-02, 20:00
Oznaczenia tłoków
Autor Wiadomość
Franki 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Sty 2005
Posty: 798
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2007-02-24, 11:11   

Powedz coś więcej o tych rowkach, bo w książec nic nie znalazłem na tej stronie, jest o wyjmowaniu silnika itp. ale nic konkretniejszego... w pobliżu też, a tak w ogóle to pierwsze słysze. Czy może masz na myśli rowki poprzecznie w tulejce główki korbowodu? Jak powinny być umiejscowione, jakie duże, może jakiś rysunek poglądowy na szybko machniesz...
Co do samego stukania, skoro temat tak poruszony... to w moim silniku chyba od początku było słychać na wolnych obrotach delikatne stukanie, dźwięc bardzo podobny do stukania zaworów w czterosuwach, tyle ze znacznie cichszy i zdaje się, że po rozgrzaniu jeszcze cichnie. Więc czy to są pierścienie, niewłaściwe luzy sworznia czy może tłoków? Dodam, że przy ustawianiu zapłonu i kręceniu silnikiem ręką, też wydaje dziwne odgłosy, generalnie chyba przy GPZ tłoków, ale to prawdopodobnie luz zimnych tłoków... tak myślę, może i to stukanie w trakcie pracy to też tłoki, tylko po rozgrzaniu i zmniejszeniu się luzów są cichsze...
_________________
bende-niebende-bende-bende-niebende-bende
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
 
Sikor 
Eisenacher



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 12 Paź 2005
Posty: 1583
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2007-02-24, 13:30   

Franki napisał/a:
też wydaje dziwne odgłosy, generalnie chyba przy GPZ tłoków,

Na bank luz w główce, ew. któryś tłok obija Ci się o głowicę.
_________________
Trzy cylindry, dwa takty, jeden samochód!
Dwa suwy w miniaturzef
 
 
Franki 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Sty 2005
Posty: 798
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2007-02-24, 18:19   

o głowice na bank nie, bo tłoki nie wychodzą krawędzią poza krawędź bloku nawet, poza tym to by był chyba bardzo metaliczny stuk i raczej by się wzmagał ze wzrostem obrotów, a nie cichł... Też mi przyszło do głowy, że to główka korbowodu, ale wg. glinki by wynikało że to niby za ciasne pasowanie, a jak wał zmieniałem to sworzeń moim zdaniem miał luz akuratny, nie latał zbytnio ale nie wchodził też z wielkim oporem...
_________________
bende-niebende-bende-bende-niebende-bende
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1423
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2007-02-24, 19:18   

Tak na widzi mi się to nie robota. Skarpeta w główce korbowodu powinna mieć luz 2 setki.
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
taeda 



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 1249
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-02-24, 21:01   

Jak nie , jak tak !! :-)

Na stronie 39 --duży Glinka--u góry po prawej --masz rysunek (chodzi o rowki w tulejce główki korbowodu).
Rowki te robimy pilnikiem okrągłym trzymając go prawie poziomo i rypiąc gładź tej tulejki w środku (końcówka pilnika powinna byc ułamana bo nowe mają sam koniuszek gładki a tu masz rypać).
Gdy odbierasz wał z roboty i jest on nowiutki, to są tylko otwory zrobione wierkarką przez mechanika, a rowków żadnych nie ma.
Ja uważam, że warto je zrobić jak u Glinki.
 
Franki 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Sty 2005
Posty: 798
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2007-02-24, 21:15   

Ano mam, tyle że u mnie to jest na 47 str. mam wydanie z '73
Logiczna sprawa z tymi rowkami. A to będąc w tej części silnika, zapytam jeszcze jak sie ma tutaj sprawa z łożyskami. Wiem, że w silnikach wartburga były w tym miescu łożyska, a nie same tuleki ślizgowe (czy jak to tam nazwać), zdanie, że po co zakładać skoro się nie zaciera, nie jest dla mnie wystarczająco przekonujące. Domyślam się, że pod łożyska tuleki trzeba by usunąc lub rozwiercić, a same łożyska zapelne składa się jako cały koszyczek. Tylko 1. Czy warto 2. czy w ogóle taki koszyczek gdzieś dostane w normalnym sklepie z łożyskami, a nie gdzieś za bezcen...
_________________
bende-niebende-bende-bende-niebende-bende
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
 
Gieroy 



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1627
Skąd: W-wa
Wysłany: 2007-02-25, 02:56   

Zapytaj strażaka o te igiełki w główce korbowodu. On napisał że to zrobił. A potem opublikuj to bo ciekawe.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
taeda 



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 1249
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-02-26, 11:56   

Z tego co wiem--koszyczek z igiełkami od Trabanta pasuje do Syreny, z tym, że jest nieco krótszy (jakie to ma reperkusje....jak go zablokować żeby nie jeździł poosiowo ??).
spotkałem człowieka który to założył i było dobrze--ja sam nigdy nie robiłem tego.
ALE--MOIM ZDANIEM, JEŚLI JUŻ---TO GŁÓWKA POWINNA BYĆ SPECJALNIE UTWARDZONA ŻEBY IGIEŁKI JEJ NIE PORYPAŁY. A w Syrenie nie jest ona dodatkowo utwardzona (bo są wciskane tulejki więc po co) i założenie do takiej główki igiełek może sie źle skończyc po kilku tys km.
Ale to tylko moje dywagacje.........
 
Kozichwost 
Kozichwost



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 1423
Skąd: okolice Tarnobrzega
Wysłany: 2007-02-26, 13:23   

Taeda dobrze mówi - tulejki pod łożyska w główkach korbowodów pracujące jako bieżnie zewnętrzne łozysk powiiny być z porządnego materiału.
Tulejki z brązu nie sprawdzają się w silnikach kręcących większe obroty. Raz w Jawie TS która fabrycznie ma łożyska igiełkowe w główkach założyłem tulejki. Po 10 tyś km tulejki nadawału się do wymiany - wróciłem więc do łożysk :ok3
_________________
105L '81, 104' 66 - w planach jeszcze coś......
 
 
Speedmen 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 321
Skąd: Galicja
Wysłany: 2007-02-26, 14:05   

taeda napisał/a:

ALE--MOIM ZDANIEM, JEŚLI JUŻ---TO GŁÓWKA POWINNA BYĆ SPECJALNIE UTWARDZONA ŻEBY IGIEŁKI JEJ NIE PORYPAŁY. A w Syrenie nie jest ona dodatkowo utwardzona (bo są wciskane tulejki więc po co) i założenie do takiej główki igiełek może sie źle skończyc po kilku tys km.
.

Taeda dobrze mówi.
Proste łożyska ślizgowe na sworzniu są odporniejsze na gorsze warunki smarowania i eksploatacji np przeciążenia ( na gorsze materiały i mechaników też). Nie rozlatują się nawet przy dużych luzach, nie wymagają takiej precyzji jak igiełki. Igiełkowe zmniejszają opory tarcia, więcej zalet nie widzę..
Pozdr.
_________________
Ironia użyta w miarę nie szkodzi nawet w największych ilościach.
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 826
Skąd: Dębica
Wysłany: 2015-05-18, 22:31   

taeda napisał/a:
Jak nie , jak tak !! :-)

Na stronie 39 --duży Glinka--u góry po prawej --masz rysunek (chodzi o rowki w tulejce główki korbowodu).
Rowki te robimy pilnikiem okrągłym trzymając go prawie poziomo i rypiąc gładź tej tulejki w środku (końcówka pilnika powinna byc ułamana bo nowe mają sam koniuszek gładki a tu masz rypać).
Gdy odbierasz wał z roboty i jest on nowiutki, to są tylko otwory zrobione wierkarką przez mechanika, a rowków żadnych nie ma.
Ja uważam, że warto je zrobić jak u Glinki.


Ale będzie wykopek :smiech

Jestem w trakcie robienia generalki silnika i właśnie zagłębiam się w kwestie tulejek w główkach korbowodów. Po regeneracji wału i tulejowaniu główek zostały tam zrobione tylko 3 "odwierty", rowków brak.

Czy dobrze rozumiem Glinkę i ten rysunek z książki (foto w załączniku) -- mam zrobić tylko dwa rowki smarowe (przy dolnych otworach smarujących, a przy górnym już nie)? Oraz rowek ma nie być na całej długości tulei a jedynie na szerokości 20mm ze środkiem w otworze smarującym?

Dlaczego tylko 2 rowki (a nie 3, tyle ile otworów) i dlaczego nie na całej długości? Ktoś robił te rowki, ktoś wie dlaczego tak?
_________________
km nawinięte na licznik | 2019: 7024km (stan na 26.09.2019) | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
 
Gieroy 



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1627
Skąd: W-wa
Wysłany: 2015-05-22, 14:09   

Rowki mają być 3 a nie 2. Mam przed sobą korby z paru fabrycznych silników i w każdej z nich są 3 rowki.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 826
Skąd: Dębica
Wysłany: 2015-05-22, 15:44   

Moglbys zwymiarowac je i wrzucic fotki?
_________________
km nawinięte na licznik | 2019: 7024km (stan na 26.09.2019) | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
 
Gieroy 



Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 1627
Skąd: W-wa
Wysłany: 2015-05-23, 16:38   

Jak widzisz to nie jest jakaś specjalnie precyzyjna robota. Szerokość rowka taka jak średnica otworu i nie dochodzi do końca na jakieś 3 mm.
_________________
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
 
sir 
Arturro vel Zapłon



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 826
Skąd: Dębica
Wysłany: 2015-05-25, 20:24   

Zdecydowałem się jednak na dwa rowki -- tylko do dolnych otworów, ten górny jest w osi pracy tłoka i możliwe, że z czasem ten rowek by się tam rozklepywał od sworznia. Przeprosiłem się z mini szlifierką i oto efekt mojej pracy:
_________________
km nawinięte na licznik | 2019: 7024km (stan na 26.09.2019) | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne fixing Program do sklepu

Szybki dostęp:
www.syrena.nekla.pl www.syrenabielsko.pl syrenalaminat.prv.pl fsomoto.xip.pl fsoautoklub.pl fsocarteam.xip.pl www.syrenki.friko.pl aparatos.prv.pl www.syrenki.prv.pl www.jaro19.prv.pl www.syrenka.frankiego.prv.pl syrena.warszawa.pl www.syrena.republika.pl Forum Klubu Wartburga Forum Polskiej Motoryzacji Ocalmy wspomnienia Portal Miłośników Pojazdów Zabytkowych
REKLAMA

samochody zabytkowe

BANERY