SAN

Informacje techniczne innych pojazdów.
radekk
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 775
Rejestracja: 2005-01-21, 23:01
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: radekk »

Nie, nie. Przyczyna jest długa i mocno złożona.
W naszym pięknym kraju nie było/nie ma tradycji zachowania historycznych obiektów techniki.
W latach siedemdziesiątych, które mam prawo pamiętać, czy osiemdziesiątych nawet jeśli coś ktoś próbował ratować to szybko trzeba było teren posprzątać, usunąć stare "szpeje". W natłoku codziennych braków wszystkiego (tak, młodsi koledzy, wszystkiego) kto miał się zajmować starą lokomotywą, tramwajem czy autobusem? Załatwiał w tym czasie coś co potrzebował lub stał w wielkiej kolejce po jedzenie czy inne potrzeby codziennego użytku.
Zmieniło się to dopiero w latach dziewięćdziesiątych gdy pełne półki, dostęp do różnych dóbr i w miarę pełna stabilizacja pozwoliła na skierowanie swojego wolnego czasu na nieco inne tory.
To nie dlatego, że teraz dostrzegliśmy wartość starych aut, ale dlatego że mamy czas, mogliśmy zacząć myśleć o swoim hobby. Z pewnością pomógł też bardzo internet.
Mamy pieniądze mające inną wartość, za które można kupić małe co nieco.
Nieco wcześniej "ruszyło" zachowanie i remont starego taboru tramwajowego.
Lecz gdy wiosną 2000 roku przedstawiłem biznesplan umożliwiający pozyskanie i remont Jelcza 272 MEX wyśmiano mnie. "Stary autobus?, komu to potrzebne?" Gdy dwa lata później oddawaliśmy do ruchu pojazd (kasy od sponsorów starczyło też na przyczepę P01) nasz ogórek był drugim w Polsce czynnym zabytkowym autobusem!
Popatrzcie jak to się zmieniło. Dziś tego rodzaju pojazdów jest zapewne ponad setka.
Tu, na forum, jest wielu syreniarzy posiadających i remontujących swoje pojazdy, a u wielu z nich w garażu często niejedno stare auto stoi. Nie do pomyślenia jeszcze dwadzieścia lat temu. Wówczas jeden wiekowo stary pojazd w garażu był marzeniem.
Jako dzieciak widziałem przedziwne stare autobusy stojące jako pakamery, których marki czy pochodzenia nigdy nie rozpoznałem. Pamiętam Mavagi, Stary N52 czy Ikarusy 66 stojące jako baraki, strzelnice a pod koniec lat 90. stojące jako przydrożne bary i ich magazynki.
To już nie wróci i chyba mogę powiedzieć, że cieszę się z tego. Nie chcę bylejakości, wszechobecnej szarości i niemiłosiernego brudu jaki zawsze kojarzyć mi się będzie z socjalizmem i komuną. Niestety, tamte czasy mocno niektórym zapadły w pamięci (bo wówczas byli młodzi i mogli pisać prace "naukowe" o Leninie) i choć sporo wyrządziły zła to dziś marzy się niektórym życiowym nieudacznikom ich powrót, iż próbują je realizować.
Nie ma dziś Stara N52, nie ma Mavaga i wielu, wielu innych pojazdów ale koledzy (i koleżanki oczywiście) nie zapominajmy, że to my dziś tworzymy historię. To co dla nas wydaje się codziennością i jest powszechne to dla naszych następców będzie historią. Pomóżmy zachować to co mamy, co dziś jeszcze jest.
My mamy sentyment do wspomnianych Syren lub Sanów, ale już rośnie pokolenie, które wspominać będzie Fabie, Smarty czy Solarisy.
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2516
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

radekk, A tak z ciekawości ! - W którym roku zrobiłeś prawo jazdy ? :zdziwko
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
radekk
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 775
Rejestracja: 2005-01-21, 23:01
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: radekk »

W szesnastym roku życia. Miesiąc po urodzinach. :oops:
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2516
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

Ja pytam w którym roku !
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
krzych197
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 384
Rejestracja: 2007-10-26, 21:18
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Post autor: krzych197 »

Wolf też bym chciał żeby ktoś odbudował tego Sana H25 ale nikt się chyba na to nie porwie. Super by było jak by Autosan pokusił się o jeszcze jeden zabytek.
Bartek RMI, odnośnie Sana to ktoś mi fotki podesłał. A jak tam twój Autosan H9-35 widziałeś tego z Nowego Sącza robi robote.
http://phototrans.eu/14,929037,0,Autosan_H9_35_94.html
pająk, byłem w Busku ten ich SanH27 SUPER

Odnosnie różnicy Sanów H25-27. To nie było czasem tak ze H25 miał tył Sana H01 a przód H27?

A i San H100 w drodze na końcowy etap remontu
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
krzych197
radekk
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 775
Rejestracja: 2005-01-21, 23:01
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: radekk »

Powtórzę:
"Różniły się w zasadzie tylko silnikiem: H25 z benzynowym, H27 z wysokoprężnym.
[shadow=red]Nie mówimy o pierwszych egzemplarzach bo te oprócz znaczka miały wszystkie zewnętrzne cechy H01[/shadow]. "
Jeśli już ma być H27 to w wersji B.
Krzychu
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 90
Rejestracja: 2006-09-21, 14:37
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Post autor: Krzychu »

radekk pisze:Krakowski San H01 przetrwał tylko dzięki temu, że służył jako przyczepa.
A nie jako wieża kontroli lotów na lotnisku, chyba w Krośnie? Gdzieś widziałem fotkę.
radekk
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 775
Rejestracja: 2005-01-21, 23:01
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: radekk »

Wszystko się zgadza. I przyczepa, i wieża kontroli (wóz dowodzenia), i w Krośnie :D
Awatar użytkownika
pebe
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 44
Rejestracja: 2008-11-10, 20:36
Lokalizacja: Stalowa Wola

Post autor: pebe »

Jeśli wspominamy to ciekawy porzucony autobus stał przy linii kolejowej z Warszawy w stronę Radomia. Były to chyba okolice Warszawy, w pobliżu ogródki działkowe. Autobus był chyba w wersji miejskiej, ale marka nie była popularna bo większość rozpoznawałem.
Był bardzo dobrze widoczny z okien pociągu, lata osiemdziesiąte, może ktoś pamięta?
San h100 biało-czarny z lotniska stał na prywatnej posesji w Radomiu przy drodze na Skaryszew, lata dziewięćdziesiąte.
Awatar użytkownika
Bartek_RMI
-#Junior
-#Junior
Posty: 100
Rejestracja: 2008-10-26, 14:50
Lokalizacja: Mielec

Post autor: Bartek_RMI »

krzych197, Mój Autosan w porządku, robi się powoli. Myślę, że początkiem września będzie gotowy ;)
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

daj znać :) odwiedze cie na prezentacje :)
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
krzych197
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 384
Rejestracja: 2007-10-26, 21:18
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Post autor: krzych197 »

W końcu ruszył remont unikatowego Jelcza ogórka LUX z Otrębusów
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
krzych197
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2516
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

Te naświetla nad oknami dodają całego smaczku tej wersji ! :ok3
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

ano, dawno temu na nocy muzeów w wawie jezdzilem taka karosą wycieczkowa, super sie przez nie oglada :-)
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2516
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

Niewątpliwie - nawet wieżowce przez te naświetla widać !
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
ODPOWIEDZ