Czy można podłączyć akumulator odwrotnie?

schematy
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Czy można podłączyć akumulator odwrotnie?

Post autor: Magister »

Witam wszystkich serdecznie.
Otóż tak udało mi się zdobyć radyjko Safari 2 do mojej Syrenki tylko że radio jest z minusem na masie.
I moje pytanko czy można odwrotnie podłączyć akumulator w Syrence tzn minusem na mase ? Moim zdaniem nie powinno nic się stać chyba że coś będzie z regulatorem napięcia nie tak.
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

Prądnica ma określoną biegunowość. Alternatywa to alternator i reg. do niego.
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

czyli praktycznie nie ma żadnej innej możliwości tylko alternator tak?
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

radio safari 2 - ktore mam ja jest na konektorkach i mozna sobie zmienic sterowanie plus-minus na mase, na poczatku mialem pradnice byl plus na mase, zmienilem na alternator wlaczalem radio i nie gralo i o dziwo sie nie spalilo, potem je wyciagnalem i zobaczylem ze z tylu jest na konektorkach- zamienilem je stronami i radio gra az milo
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

widziałem w tych radiach taką płytke z tyłu że można było w radiu zrobić plus na mase i minus na mase. U mnie w radyjku jest tak: przewód niebieski, zółty, czerwony, zielony nie licze już głośnikowych. Jeżeli podłącze zielony do minusa a czerwony do plusa radio gra ale nie można go wyłączyć gałką. z resztą narysuje szybkim sposobem.

[ Dodano: 2008-08-31, 13:36 ]
tak to mniej więcej wygląda

[ Dodano: 2008-08-31, 13:43 ]
orginalnie było tak że zielony był do obudowy radia (czyli minus ) a czerwony jako plus tylko że radio gra cały czas mimo wszystko jak wyłącze je. Pod włącznik idzie tylko żółty i niebieski którego nie wykorzystuje. Jeśli zielony zostawie tak jak był czyli na masie a czerwony podłącze pod żółty a niebieski dam jako plus to jest ok radio działa i wyłącza sie tylko teraz problem tego plusa na masie. To może da rade zrobić tak że czerwony dam na stałe do obudowy a zielony podłącze do zółtego a na niebieski podam minus
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Bartłomiejszw
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 56
Rejestracja: 2008-05-06, 11:25
Lokalizacja: Czosnów

Post autor: Bartłomiejszw »

słyszałem o sposobie na przemagnesowanie prądnicy, spytam sie wieczorem znajomego i napiszę bo coś wspominał że tak robili jeszcze w latach 80-ych, ale jak? mówił ale nie pamiętam, spytam, powiem.
I'm Boss, becouse i have Bosto :)
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Oki z góry już dzieki :D
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Temat był już poruszany, rozwiązanie jest TU :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Sebastian pisze:Robi się to tak: zdejmujemy w samochodzie klemy z przewodów i zamieniamy.Podłączamy akumulator z minusem na masie i odpalamy na wolnych obrotach.i czekamy aż zgasnie lampka ładowanie.Po zgaśniecu wszystko jest ok

Ok to biegunowość mamy już z głowy. A wskaźniki itd? Czy nie ulegną uszkodzeniu?
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Nic nie ulega uszkodzeniu (chyba, że masz jakąś elektronikę np. radio). Musisz pamiętać o małej modyfikacji silniczka nawiewu nagrzewnicy oraz wycieraczek (choć ja bym się zastanawiał nad tymi wycieraczkami :P).

Jeśli nie wykonasz tej "modyfikacji" silniczek będzie się kręcił w nieprawidłową stronę i efektem będzie mizerny nawiew na szyby (sam to przerabiałem). Co trzeba zrobić aby tego uniknąć ? Trzeba odkręcić czołową część obudowy nagrzewnicy, odkręcić od niej silnik razem z obudowa wirnika z łopatkami, rozkręcić obudowę wirnika (6 śrubeczek), zdjąć wirnik z osi silnika, wykręcić 2 długie śruby mocujące silnik do obudowy wirnika oraz jednocześnie ściągające dwie połowy obudowy silnika ze sobą, następnie obrócić względem siebie o 180 stopni te dwie połówki silnika obracając je dookoła jego osi (trzeba uważać, żeby ich nie rozłączyć, bo później będzie zabawa ze szczotkami !!), następnie złożyć wszystko w kolejności odwrotnej :)

Podobnie, jeśli chodzi o silnik wycieraczek.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Oki wiec będe ruszał z pracą w tygodniu :D jak będe miał czas bo z pracą u mnie to różnie. Jakie będą efekty to napisze wkrótce :P
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Dodam jeszcze, że raczej postąp wg tego opisu :
Jacek B. pisze:Info z innego forum (Warszawy):
każdy, kto chce mieć radio ubolewa nad plusem na masie, otóż rzecz jest prosta robimy czary z prądnicą (chodzi o jej prawidłową polaryzację) odłączamy przewody z regulatora napięcia oznaczone numerami 16 i 18 (to są skrajne przewody) zwieramy te przewody razem i dotykamy na chwilę do przewodu środkowego (oznaczonego jako 19). Uwaga na tym przewodzie jest zasilanie więc zaiskrzy!!! Dla pewności jeszcze raz dotykamy na chwilę do 19, rozłączamy przewody, zmieniamy klemy na akumulatorze i podłączmy przewody na regulatorze tak jak były.
[...]


z tym, że jest w nim drobny błąd - najpierw przełóż klemy (żeby był "minus na masie"), później wykonaj pozostałe operacje (odłączenie przewodów idących z/do prądnicy z zacisku 16 i 18 regulatora, połączenie ich razem i zwieranie do zacisku środkowego 19, podłączenie ich jak były).

Będzie iskrzyć bo będzie przepływał duży prąd (kilkanaście amper) - także uważać !

Jakby się jednak nie udało - za kwotę równą kosztom przesyłki - dostaniesz ode mnie moją prądnicę, która działała u mnie z "minusem na masie", dorzucę też regulator - ja wymieniłem ten zestaw na alternator :) O, nawet się zrymowało :P

Także czuj się "ubezpieczony" - POWODZENIA :ok3
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
KURU
-#Junior
-#Junior
Posty: 127
Rejestracja: 2005-01-21, 19:52
Lokalizacja: Kielce

Post autor: KURU »

ja podłączyłem i się z elektryka pożegnałem było spięcie i po zabawie :fire T_T
KOCHAM MOJE SYRENKI :*
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

KURU pisze:ja podłączyłem i się z elektryka pożegnałem było spięcie i po zabawie :fire T_T
Jeszcze napisz co, gdzie, jak i na jak długo podłączyłeś - bo to ma znaczenie :)

Spięcie rzeczywiście będzie - w regulatorze (na stykach wyłącznika samoczynnego) - ale to przy samym przełożeniu klem i odpaleniu silnika - ostatecznie regulator może sobie z tym poradzić (i pewnie by sobie poradził), dając w efekcie przemagnesowanie prądnicy - ale po co go narażać :)

Dlatego polecam ten drugi, przytoczony przeze mnie wyżej sposób.

Można jeszcze postąpić na kilka innych sposobów, np. : wymontować prądnice i akumulator z auta, zaciski 18 i 16 prądnicy połączyć razem do "+", następnie obudowę prądnicy (np. przez zacisk 10) do "-" akumulatora. Prądnica powinna się zacząć kręcić jak zwykły silnik elektryczny. Dla pewności niech pokręci się minutę, dwie (powinna jednak wystarczyć sekunda, dwie). Zamontować ją z powrotem w aucie jak była, zamienić klemy tak aby był "minus na masie", podłączyć akumulator. W sumie można też nie podłączać zacisku 16 do "+" akumulatora (ale wtedy nic się kręcić nie będzie) - kombinacji jest wiele...
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
janas03
Posty: 6
Rejestracja: 2008-09-01, 21:16
Lokalizacja: Łuków

Post autor: janas03 »

To ja mam odwrotny problem. Czytając forum natknąłem się na wzmiankę o tym, że to plus powinien być na masie. Szybko pobiegłem do swojej sarny (bo coś mi nie pasowało) patrzę a tu mam minus na masie :/ . Coś w tym musi być bo wiatraczek rzeczywiście bardzo mizernie dmucha na obydwu prędkościach obrotowych. Czy wystarczy zamiana klem na akumulatorze czy trzeba będzie zrobić to w inny sposób??
ODPOWIEDZ