Syrena Sport replika

Materiały i informacje historyczne. Zmiany w czasie produkcji, identyfikacja części, detali,roczników, pytania o oryginalność.

Zablokowany
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

[Znaczek był z 2 stron, tak przynajmniej twierdzą niektórzy świadkowie. Ze zdjęciami jest problem... Byłem pewien, że mam jakieś od strony kierowcy ze znaczkiem. ]

Marcin, jesli nie przyłożę ręki do boku jego, nie uwierzę ;) Więc jeśli znajdziesz to zdjęcie, daj znać. Wygląda to tak: mam 18 ujęć od strony kierowcy, znaczka nie ma na żadnym. Na 14 ujęć od strony pasażera, znaczek jest na wszystkich.

Na podkolorowanych zdjęciach w Motorze które ukazały się w ciągu 6 tygodni od prezentacji 1 maja 1960 (na pewno je macie, a ja też nie mam teraz dostępu do archiwum, więc nie wiem co do tygodnia kiedy), znaczek jest po stronie pasażera, a nie ma go od strony kierowcy. Więc logicznie myśląc: 1. nigdy go tam nie było. 2. został zdjęty w ciągu tego krótkiego czasu. Przy czym to że został zdjęty z jednej strony, a z drugiej nie, wydaje mi się mało prawdopodobne. Jak i to że został założony drugi, dopiero później. A pamięć ludzka, wiadomo jaka jest.

Poza tym, można na to spojrzeć tak: Większość czy właściwie na razie cały materiał wskazuje że znaczka nie ma, więc (co najmniej) przez większość istnienia pojazdu go nie było.

Ciekawe, że nie ma(m) też zdjęcia od strony pasażera, ale bez znaczka.
Sprawa jest ciekawa, i stylistycznie, dosyć istotna, dlatego tak drążę.

Jeszcze słowo nt. Tatry JK2500, i zamilknę w tej sprawie, bo to jednak off-topic. Jeśli kiedyś zajrzy tu któryś z braci Słowaków, i się wścieknie, trzeba uzupełnić że Julius Kubinsky to Słowak, więc do auta idealnie pasuje, ogólnie nieco sztuczne, określenie "czechosłowacki". Nadwozie było z blachy, idealnie wyklepanej ręcznie, w ramie podobno były elementy drewniane, a silnik V8 miał pojemność 2500 cm2, skrzynia biegów pochodziła od Alfa Romeo. Przepiękne auto. W artykule np. mowa jest o tym, że konstruktor woził ze sobą specjalnie plandekę i przykrywał nią auto, bo kiedy je gdzieś zostawiał, szybko zbierał się tłum. Nawrot w wywiadzie mówil dokładnie o tym samym;) Dodatkowy argument to szlachetna marka Tatry: 110 lat historii, istnieje do dzisiaj i dobrze sobie radzi, wspaniałe konstrukcje przed wojną, duże limuzyny z V8 po wojnie, unikalne rozwiązania. Może Czesi i Słowacy też się kiedyś podejmą odbudowy, sama Tatra też może tym być zainteresowana. Są zdjęcia w kolorze, i dużo zdjęć ramy, ale za to nie ma planów, ani zdjęć wnętrza... Za te plany Grochowskiego dziękować Opatrzności trzeba.
Awatar użytkownika
marcinm
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 99
Rejestracja: 2011-04-18, 01:00
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: marcinm »

aelfric

Przeszukałem wczoraj wszystkie materiały, jakie mamy. Ze zdjęciami jest spore zamieszanie. Jest sporo fotografii, które zostały odwrócone w trakcie wywoływania, nawet te drukowane w Motorze w latach 60-tych się tego nie ustrzegły. Mamy także zdjęcia kiepskiej jakości, z różnych dziwnych źródeł, które nie nadawały się do pracy, ale mogły sugerować, że znaczek był z 2 stron.
Wszystkie przejrzałem, poodbijałem te, które były obrócone. Dopiero po dokładnym obejrzeniu niektóre zdjęcia można zidentyfikować, czy są lewe czy prawe.

Jest tak jak napisałeś. Nie ma na fotografiach na to dowodu.
Sprawdziłem notatki ze spotkań z różnymi ludźmi. Według tego co mówiły osoby, które oglądały samochód: Znaczek był z 2 stron, potem został zdjęty, w końcowej fazie istnienia samochodu nie było go w ogóle. Wszystkie zdjęcia, którymi dysponujemy, te które można znaleźć w sieci itp zostały zrobione w latach 60-tych, w 60-tym i 61-ym roku. Być może w domowych archiwach ludzi, którzy widzieli samochód na ulicy są jakieś inne, ale do tych trudno jest dotrzeć. Zdjęcia były robione przez fotografa z FSO, lub dziennikarzy. Nie jestem pewien, czy pozwalano w ogóle robić fotki komukolwiek innemu. Teraz tego nie znajdę, ale ktoś mówił o tym, że zrobienie zdjęcia w tamtym czasie prototypowi nie było łatwe...

Konkluzja. Do póki nie znajdziemy zdjęcia pokazującego, że logo N jest po obu stronach musimy przyjąć, że było jedynie od strony pasażera.

To trochę dziwne. Dziwne też dla tego, że Nawrot robił (nadzorował zrobienie) część makiety auta od strony kierowcy.


M.
Awatar użytkownika
aelfric
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 95
Rejestracja: 2009-12-10, 19:37
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: aelfric »

Marcin, też myśle, że tak będzie najlepiej z tym znaczkiem.
Może nie wszyscy widzieli - temat Syreny Sport pojawia się (ale bardzo krótko) w Legendach PRL – odcinek Projekty:

http://www.youtube.com/watch?v=oYOrg53JWKc (3:24 - 4:00)

Nic nowego, profesor też nic nowego nie powiedział. Już ciekawszy jest ten rysunek auta wyglądającego jak Smart w 14:22 (fajnie facet opowiada).

http://www.youtube.com/watch?v=wUBV2LF2LmM&NR=1

Od 2:10 i później też w tle widać rysunki studentów ASP, jak mogłaby wyglądać dzisiaj Syrena Sport. O tym projekcie już słyszałem wcześniej - chociaż tych rysunków w legendach jest więcej niż na stronie:

http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic ... 14&start=0

Szczerze żaden z tych projektów na stronie mnie do końca nie przekonuje. Za to ten model w filmie (4:42) wygląda super, tylko ciężko wpaść, bez żadnej sugestii z zewnątrz, że ma coś wspólnego ze Sportem.
Bardzo przyjemnie jest posłuchać tego co mówi stylista Jaguara Tadeusz Jelec, z jakim autentycznym szacunkiem wspomina Syrenę Sport (4:51) - w końcu, z perspektywy jednej z najlepszych stylistycznie firma na świecie (MKII, XK, XJ, XJS, E-Type). Porównuje ją z Triumphem Spitfire - z czym się zgadzam, tylko mnie osobiście Syrena się bardziej podoba:)
No i ciekawe jest to o różnych znanych samochodach, które (współ)projektowali polscy styliści (5:20).
Widać też, że prowadzący program jest zafascynowany Syreną Sport.

Przy okazji wrzucę parę pytań, będę wdzięczny, myślę że nie tylko ja, jeśli ktoś zechce odpowiedzieć, w miarę posiadanej wiedzy - za co z góry dziękuję:)
- Czy wiadomo właściwie, dlaczego Syrena miała odwrotnie założone wycieraczki?
- Gdzieś czytałem (nie pamiętam już gdzie), że te wycieraczki nie działały, i były właściwie atrapą. Czy tak było faktycznie? Jeśli jednak nie, to jak były włączane?
- Dla potwierdzenia, czy prototyp faktycznie nie miał żadnego ogrzewania ani wentylacji?
- Do czego dokładnie są te przełączniki (2 obok zegarów, i jeden w puszce nad stacyjką?)
Jak działały szyby? – korbek nie ma, a jednak są zdjęcia gdzie szyby są uchylone. Po prostu suwalnie, na opór?
- Czy udało się zidentyfikować klamki zewnętrzne (z czego pochodzą?) Przecież musiały być z jakiegoś innego auta. Najbardziej zbliżone jakie wypatrzyłem to Fiat 500, ale nie jestem pewny, czy to właśnie te.
- Czy dach dawał się zdjąć, i czy w ogóle to robiono (wiem że ze względu na niewystarczającą sztywność płytoramy Syrena musiała jeździć z dachem – czy dach był w związku z tym jakoś wzmocniony (jakimiś żebrami, lub po prostu był odpowiednio gruby?)
VOITHek
Posty: 8
Rejestracja: 2011-03-17, 19:53
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: VOITHek »

aelfric pisze:
- Czy dach dawał się zdjąć, i czy w ogóle to robiono (wiem że ze względu na niewystarczającą sztywność płytoramy Syrena musiała jeździć z dachem – czy dach był w związku z tym jakoś wzmocniony (jakimiś żebrami, lub po prostu był odpowiednio gruby?)
Z tego co wiem, planowano zrobić zdejmowany dach typu hardtop, ale ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu. Ale może jakiś ślad po nim pozostał, a mianowicie dach SSki nasuwa na myśl hardtop.
A tak swoją drogą, dlaczego nikt nie interesuje się postępem prac nad repliką pana Sławka z Lublina? Ja rozumiem, że zrobiono dokładny model w 3D i teraz się wszyscy tylko nim podniecają, ale nie można go... dotknąć! Ludzie! To tylko wirtualny samochód (z resztą nie ukrywam, że mi się nie podoba :) ) a to co robi pan Sławek, to jest najprawdziwsza rzeczywistość! Może nie będzie to idealna kopia prototypu, ale można będzie przynajmniej "odczuć" obcowanie z nią na własnej skórze! Będzie to namacalne, a nie jakieś tam cyfrowe!

Jeszcze raz mówię, że nie mam nic przeciwko komputerowej replice SSki.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

VOITHek pisze:dlaczego nikt nie interesuje się postępem prac nad repliką pana Sławka z Lublina?
A jak się interesować aktywnie jak nic o postępie prac nie wiadomo. Pan Sławek nie wrzuca tu relacji z postępu, nikt inny też niczego nie zapodaje a do Lublina mam za daleko żeby zaglądać.
Jak sam coś wiesz to melduj.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

aelfric pisze:- Czy wiadomo właściwie, dlaczego Syrena miała odwrotnie założone wycieraczki?
W tamtych czasach to nie było takie odwrotnie, spotykano auta z takimi wycieraczkami. Nie jestem pewien ale czy pierwsze seryjne syreny nie miały tak samo wycieraczek?
aelfric pisze:- Gdzieś czytałem (nie pamiętam już gdzie), że te wycieraczki nie działały, i były właściwie atrapą. Czy tak było faktycznie? Jeśli jednak nie, to jak były włączane?
Wycieraczki mogły nie działać w dniu premiery, bo wtedy wiele rzeczy było prowizorycznych z powodu pośpiechu, ale potem napewno je uruchomiono, zwłaszcza że auto było "normalnie" eksploatowane bez względu na opady.
aelfric pisze:Jak działały szyby? – korbek nie ma, a jednak są zdjęcia gdzie szyby są uchylone. Po prostu suwalnie, na opór?
Podobnie jak wyżej nie wszystko zdążono zrobić a zdjęcia pochodzą tylko z tego pierwszego okresu. Potem dorobiono brakujące wypozażenie.
aelfric pisze:- Dla potwierdzenia, czy prototyp faktycznie nie miał żadnego ogrzewania ani wentylacji?
Z tego co wiem to nie było ogrzewania.
aelfric pisze:- Czy dach dawał się zdjąć, i czy w ogóle to robiono (wiem że ze względu na niewystarczającą sztywność płytoramy Syrena musiała jeździć z dachem – czy dach był w związku z tym jakoś wzmocniony (jakimiś żebrami, lub po prostu był odpowiednio gruby?)
Prawdopodobnie było planowane zrobienie zdejmowanego sztywnego dachu, ale w wyniku niedostatecznej sztywności auta przymocowano go na stałe.
mirek.mazur
Posty: 12
Rejestracja: 2011-01-02, 16:38
Lokalizacja: Lublin

Syrena Sport

Post autor: mirek.mazur »

Witam Kolegów! Sorry, że długo się nie odzywałem, ale SS pochłonęła mnie bez reszty. Na tym etapie zakończyłem prace nad żywicowym (surowym) nadwoziem. Wszystkie elementy spasowałem już z podwoziem i koncentruję się na szlifowaniu i wyprowadzaniu krzywizn nadwozia. W pracach tych pomaga mi bardzo doświadczenie zdobyte przy budowie kilku wcześniejszych samochodów.

Pragnę zaznaczyć, że wszystkie elementy SS, które tworzę, wykonuję na podstawie oryginalnych i tylko oryginalnych zdjęć i dokumentacji, którą w dużym zakresie udało mi się zgromadzić. Nie sugeruję się wizualizacjami, nieoryginalnymi projektami czy niesprawdzonymi rysunkami. Mogę zdradzić, iż posiadam kilka oryginalnych podzespołów Z SS. Na tym etapie nie chcę ujawniać szczegółowych informacji, gdyż pragnę zachować to jako niespodziankę, a wszystko przedstawić podczas prezentacji gotowej SS. Ponadto przedstawię konspekt, w którym ukażę cały proces zarówno projektowy jak i technologiczny całego przedsięwzięcia.

Pozdrawiam,
Mirek Mazur


Obrazek

Obrazek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Joseph
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 327
Rejestracja: 2006-10-19, 12:06
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: Joseph »

dla mnie bomba!!! Na tym etapie widać że to jest to;-) Pełen szacun
Mam najszybszą R20 w mieście. Od zawsze chciałem mieć taką bestię;-)
Awatar użytkownika
W83
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 54
Rejestracja: 2011-04-16, 13:34
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: W83 »

No cos pieknego! Widac, ze sporo pracy w to wlozyles. Cos wspanialemgo widziec to na tym etapie i czekam na kolejne :)
wiktor-art.za.pl
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

mirek.mazur, Szacun dla Ciebie chłopie dobra robota :ok3
Phinek
-#Junior
-#Junior
Posty: 114
Rejestracja: 2011-01-18, 21:03
Lokalizacja: Warszawa - Jelonki

Post autor: Phinek »

O ja pierniczę, ależ to się pięknie zapowiada...
macio
-#Junior
-#Junior
Posty: 192
Rejestracja: 2006-12-18, 00:27
Lokalizacja: poznań

Post autor: macio »

panie mazur, pan jest WIELKI! wszyscy mamy fioła. ale pana fioł jest szczególny. w XXI wieku da nam pan dotknąć SS-kę! za te tysiące godzin i litry potu - szacun! i wielkie dzięki!
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

To zasługuje na wielkie słowa uznania a zapowiada się, że będzie jeszcze bardziej interesująco jak Mirek ujawni wszystkie swoje sekrety i niespodzianki.
Bez zbędnego trzepania piany wokół swojego projektu kolega błyskawicznie podąża do celu :ok3
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
W83
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 54
Rejestracja: 2011-04-16, 13:34
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: W83 »

Pisze tutaj bo po nickach trudno sie zorientowac i polapac.. Otoz potrzebuje sie skontaktowac z osobaosobami od projektu rekonstrukcji Syreny Sport, ktorych to praca zostala ukazana w ostatnim magazynie Classicauto. Prosilbym o kontakt ze mna. Przy okazji gratuluje ukazania sie tego artykulu! Cos pieknego :)

Wczoraj bylem na zlocie Syren w Bielsku-Białej ("moje" miasto w sumie i trudno nie byc...) i sobie tak wyobrazilem, ze w calym tym konwoju bylaby Syrena Sport... Ahhhh to byloby cos :)
wiktor-art.za.pl
Awatar użytkownika
marcinm
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 99
Rejestracja: 2011-04-18, 01:00
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: marcinm »

Panie Mirku świetna robota...
Kibicujemy i pozdrawiamy
Zablokowany