Czujnik zegarowy do zapłonu- krok po kroku PONY007
Czujnik zegarowy do zapłonu- krok po kroku PONY007
Ok- zacznę od informacji dla starych wyjadaczy którzy umieją ustawić zapłon glanc za pomocą patyczka:). Wiem- to możliwe, wymaga doświadczenia- gratuluje umiejętności. Jednak wszystkim tym, którzy lubią gadżety, lub nie czują się na siłach proponuje wykonanie narzędzia do ustawiania zapłonu- zapraszam do lektury!
Opis znalazłem w jednym ze starych motorów (numer 13/1970). Do zbudowania czujniczka zmobilizowało mnie to, co zobaczyłem na pewnym znanym portalu aukcyjnym- chińskie czujniki w wygórowanych cenach, niekoniecznie ładnie wykonane. Innym powodem jest to, że uwielbiam bawić się w diagnostę, regulatora... Lubie mieć po ręką suwmiarkę, szczelinomierz, czujnik kompresji, czujnik zapłonu itp. Lubię też jak te narzędzia są polskiej produkcji.
Do rzeczy.
Potrzebujemy:
stare świece- najlepiej dwie, szeroki i wąski gwint
czujnik zegarowy (udało mi się kupić za 25zł stary polski, w pudełeczku)
wałek miedzi- do toczenia
śrubki
wiertarkę, brzeszczot, pilnik, gwintownik
BHP
Najtrudniejszym dla mnie etapem (który po przeczytaniu artykułu w "motorze" okazał się banalny) było pozbycie się izolatora ze świecy. Początkowo, po przeczytaniu paru "porad" w internecie nawalałem na chama w izolator, próbowałem rozwiercać itp...bez skutku, świeca na śmietnik.
1)
Łapiemy świecę w uchwyt wiertarki za górną elektrodę i za pomocą piłki do metalu odcinamy górną część metalowego uchwytu- ma być płasko tuż powyżej miejsca na klucz. Kiedy już odetniemy pierścień materiału, pilnikujemy miejsce nacięcia, zakładamy na łapę rękawice i łapiemy za mocowanie świecy (izolator cały czas znajduje się w wiertarce). Kręcimy wiertarką a izolator wypada ze świecy- prawda, że banalne?
2) Mierzymy wszystko- lub korzystamy z gotowych wymiarów podanych w gazetce motor. Oddajemy walec miedzi do zaprzyjaźnionego tokarza. Ciężko jest nawet zrobić otwór w środku bez pomocy tokarki więc nawet się za to nie zabierajmy.
Nie zapomnijmy poprosić go o wykonanie przedłużenia czujnika.
3)
Umieszczamy wytoczony element w korpusie świecy i wiercimy otwór, bądź otwory w wyznaczonym miejscu- służą one do odprowadzenia powietrza w momencie kiedy tłok się porusza.
4)
Wiercimy otwory mocujące czujnik zegarowy- są niezbędne do obracania czujnika, nie może on być zamocowany na stałe bo jego położenie zależałoby od gwintu w głowicy, a głupio byłoby jeśli musielibyśmy wkładać łeb głęboko pod maskę żeby odczytać wynik...
5) składamy wszystko w całość i cieszymy się gadżetem z PRLu i dobrze ustawionym zapłonem
U mnie koszty: 25zł czujnik, 9zł przesyłka. Toczył mój brat Michał. Polska produkcja!:)
Pozdrawiam.
Opis znalazłem w jednym ze starych motorów (numer 13/1970). Do zbudowania czujniczka zmobilizowało mnie to, co zobaczyłem na pewnym znanym portalu aukcyjnym- chińskie czujniki w wygórowanych cenach, niekoniecznie ładnie wykonane. Innym powodem jest to, że uwielbiam bawić się w diagnostę, regulatora... Lubie mieć po ręką suwmiarkę, szczelinomierz, czujnik kompresji, czujnik zapłonu itp. Lubię też jak te narzędzia są polskiej produkcji.
Do rzeczy.
Potrzebujemy:
stare świece- najlepiej dwie, szeroki i wąski gwint
czujnik zegarowy (udało mi się kupić za 25zł stary polski, w pudełeczku)
wałek miedzi- do toczenia
śrubki
wiertarkę, brzeszczot, pilnik, gwintownik
BHP
Najtrudniejszym dla mnie etapem (który po przeczytaniu artykułu w "motorze" okazał się banalny) było pozbycie się izolatora ze świecy. Początkowo, po przeczytaniu paru "porad" w internecie nawalałem na chama w izolator, próbowałem rozwiercać itp...bez skutku, świeca na śmietnik.
1)
Łapiemy świecę w uchwyt wiertarki za górną elektrodę i za pomocą piłki do metalu odcinamy górną część metalowego uchwytu- ma być płasko tuż powyżej miejsca na klucz. Kiedy już odetniemy pierścień materiału, pilnikujemy miejsce nacięcia, zakładamy na łapę rękawice i łapiemy za mocowanie świecy (izolator cały czas znajduje się w wiertarce). Kręcimy wiertarką a izolator wypada ze świecy- prawda, że banalne?
2) Mierzymy wszystko- lub korzystamy z gotowych wymiarów podanych w gazetce motor. Oddajemy walec miedzi do zaprzyjaźnionego tokarza. Ciężko jest nawet zrobić otwór w środku bez pomocy tokarki więc nawet się za to nie zabierajmy.
Nie zapomnijmy poprosić go o wykonanie przedłużenia czujnika.
3)
Umieszczamy wytoczony element w korpusie świecy i wiercimy otwór, bądź otwory w wyznaczonym miejscu- służą one do odprowadzenia powietrza w momencie kiedy tłok się porusza.
4)
Wiercimy otwory mocujące czujnik zegarowy- są niezbędne do obracania czujnika, nie może on być zamocowany na stałe bo jego położenie zależałoby od gwintu w głowicy, a głupio byłoby jeśli musielibyśmy wkładać łeb głęboko pod maskę żeby odczytać wynik...
5) składamy wszystko w całość i cieszymy się gadżetem z PRLu i dobrze ustawionym zapłonem
U mnie koszty: 25zł czujnik, 9zł przesyłka. Toczył mój brat Michał. Polska produkcja!:)
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 2012-12-06, 13:32 przez PONY007, łącznie zmieniany 2 razy.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
Właśnie robiłem to- i nie zdaje egzaminu. Tylko burdel się robi:).
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
ale co nie zdaje egzaminu - czujnik?
SyrenaBielskoklub
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
Metoda grzania i walenia młotkiem w izolator.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Ja też sam robiłem, wyszło troche więcej bo niestety za tokarza musiałem zapłacić...
Gdybim widział wcześniej to http://moto.allegro.pl/item665527423_pr ... 8x1_5.html głowy bym sobie nawet nie zawracał.[/u]
Gdybim widział wcześniej to http://moto.allegro.pl/item665527423_pr ... 8x1_5.html głowy bym sobie nawet nie zawracał.[/u]
...no i poszedł biedaczysko, po szerokim szukać świecie czegoś, co jest bardzo blisko.
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
Gdzie można dostać taki zegar ewentualnie z czego podpasować ?
Syrena 105 naprawdę wspaniała
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
Spotkać je można w każdym zakładzie zajmującym się obróbką silników- można zapytać czy maja jakieś zapasy. Można wpisać na allegro "czujnik zegarowy" i też są, tylko unikaj chińskich... Polskie są pierwsza klasa.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
A ten wałek toczony to nie z mosiądzu był przypadkiem?
Jak byłem w ósmej klasie to robiłem coś podobnego do ustawiania zapłony w WSK 125. Stara świeca obcięta brzeszczotem zaraz nad miejscem klucza, potem izolator wybity młotkiem od drugiej strony. Od góry wpasowałem wałeczek drewniany z kija od szczotki z otworem w środku a w otwór wpasowałem gruby i dłuuugi gwóźdź spiłowany tak, żeby dało się nakleić na nim podziałkę z dokładnością do milimetra. Działało, choć zrobiony był może w godzinkę, ot tak z potrzeby chwili.
Jak byłem w ósmej klasie to robiłem coś podobnego do ustawiania zapłony w WSK 125. Stara świeca obcięta brzeszczotem zaraz nad miejscem klucza, potem izolator wybity młotkiem od drugiej strony. Od góry wpasowałem wałeczek drewniany z kija od szczotki z otworem w środku a w otwór wpasowałem gruby i dłuuugi gwóźdź spiłowany tak, żeby dało się nakleić na nim podziałkę z dokładnością do milimetra. Działało, choć zrobiony był może w godzinkę, ot tak z potrzeby chwili.
Bardzo prawdopodobne, że był to mosiądz.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
Dołączę się do tematu. Fajnie by było gdyby zdjęcia znowu się pojawiły w temacie.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
- mariusz.w06
- młody syreniarz
- Posty: 294
- Rejestracja: 2011-11-07, 19:19
- Lokalizacja: Mińsk-Maz.
Dawid, ja mam coś takiego:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Syrena 105l
Warszawa Garbus 201
WFM
WSK x5
Motorynka M3
SHL m11
MZ ETZ 250
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Warszawa Garbus 201
WFM
WSK x5
Motorynka M3
SHL m11
MZ ETZ 250
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0