Ładowanie strony...
 
                 
Login:   Hasło:  
Zamiętaj mnie
    Historia - Syrena 103-S
 
 
 

FSO Syrena 103-S
Artykuł z "Motoru" z 1963r.
autor: inż. Ireneusz Pawłowski
opracowanie strony: Artur Kaczmarski

Z satysfakcją notujemy dwa duże osiągnięcia Fabryki Samochodów Osobowych. Pierwsze dotyczy szybkiego i sprawnego zrealizowania próby współpracy przemysłów motoryzacyjnych Polski i NRD, drugie stanowi przykład dalszych, samodzielnych osiągnięć FSO w coraz lepszym dostosowywaniu samochodu FSO Warszawa do aktualnych potrzeb naszej gospodarki, z dużymi szansami wykorzystania nowych możliwości w dziedzinie eksportu.

W wyniku nawiązania współpracy z NRD - Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu rozpoczyna jeszcze w bieżącym roku produkcję samochodów FSO-Syrena model 102-S a w dalszej perspektywie model 103-S). Wyposażenie samochodu w silnik Wartburga podyktowane jest m.in. zbyt małą przepustowością zakładów produkujących dwucylindrowe silniki S-15 w Bielsku. Wprowadzone zmiany mają na celu poprawę komfortu jazdy oraz polepszenie własności trakcyjnych samochodu.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że zmiany konstrukcyjne związane z przystosowaniem niemieckiego źródła napędowego do naszego samochodu FSO Syrena zostały wprowadzone w rekordowym czasie około pół roku.
Pierwsze egzemplarze nowej Syreny zostaną wprowadzone do sprzedaży jeszcze w końcu bieżącego roku lub na początku 1964r. W latach następnych równolegle z dotychczasowym modelem FSO zamierza produkować około 3-4 tys. Sztuk samochodów FSO Syrena 103-S rocznie.

Krótki opis zmian konstrukcyjnych:

Samochód FSO Syrena 103-S wyposażony został w trzycylindrowy, dwusuwowy silnik Wartburga oraz w blok napędowy z przekładnią czterobiegową (+ wsteczny), synchronizowaną na II, III i IV biegu. W zawieszeniu silnika zmieniono przednią poduszkę oraz wspornik bloku napędowego. W układzie chłodzenia zastosowana została dotychczasowa chłodnica ze zmienionym górnym zbiornikiem; rurki wlotowe i wylotowe posiadają zmniejszoną średnicę. Wprowadzono również pompę wody.
W układzie zasilania adoptowano z Wartburga: pompę paliwa, gaźnik, tłumik szumów ssania jak też filtr powietrza.
W instalacji elektrycznej wprowadzono trzecią cewkę zapłonową; zmianie uległa też długość przewodów zasilających.
W zewnętrznym układzie włączania sprzęgła zastosowana została krótka linka z inną końcówką oraz zmieniono wspornik linki sprzęgła przy bloku napędowym. W zewnętrznym układzie zmiany biegów dźwignia kątowa przyspawana jest na wsporniku zamocowanym do bloku napędowego. Dźwignia zmiany biegów przy kolumnie kierownicy zaopatrzona została w dodatkową prowadnicę i sprężynę oporową wstecznego biegu. Bez zasadniczych zmian pozostało zamocowanie linki zmiany biegów.
Cięgno załączania wolnego koła uległo zmianie. W celu zwolnienia wolnego koła wystarczy przekręcić rączkę dźwigni. W miejsce dotychczasowej linki pedału przyspieszenia wprowadzony został układ cięgien.
Półosie i przeguby elastyczne adoptowano z Wartburga zaś przeguby homokinetyczne z dotychczas produkowanej Syreny.
W przegrodzie czołowej nadwozia wykonany został otwór na blok napędowy zakryty pokrywą zgrzewaną do przegrody. Dla uzyskania dostępu do linki szybkościomierza i linki wolnego koła służy mały otwór, zasłonięty pokrywą przykręcaną dwoma wkrętami.
Zmianie, w porównaniu z modelem 102, uległ wałek napędowy szybkościomierza; inna jest końcówka mocowania przy bloku oraz zmienione zostało przełożenie.
Z zewnętrznych zmian nadwozia Syreny 103-S wymienić należy inne połączenie ramy wlotu z błotnikami przednimi i wewnętrznymi fartuchami błotników. Krawędzie maski zawinięte będą pod kątem prostym. W miejsce dotychczasowego wlotu powietrza zastosowana będzie chromowana krata i jednolita rama - obrzeże kraty. Wnętrze samochodu posiada luksusowe obicie tapicerskie.

Inż. Ireneusz Pawłowski

Dane technicze Syreny 103-S

Silnik
Rodzaj silnika
dwusuwowy, trzykanałowy, gaźnikowy, chłodzony wodą z przepłukiwaniem zwrotnym
Układ cylindrów
rzędowy, pionowy
Liczba cylindrów
3
Średnica cylindrów
73,5 mm
Skok tłoka
78 mm
Pojemność skokowa
991 cm3
Stopień sprężania
7,3 - 7,5
Moc użyteczna
ok. 40 KM przy 4200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy
ok. 9 kGm przy 2200 obr./min.
Pojemność wskaźnika mocy
40,4 KM/l
Kadłub silnika
żeliwny
Wał korbowy
ułożyskowany na 4 łożyskach
Smarowanie
mieszanką
Rodzaj stosowanego oleju
Extra 15
Skład mieszanki
1:33
Wymagana LO paliwa
80

UKŁAD CHŁODZENIA
System
obiegowy wymuszony przy pomocy pompy i wentylatora
Ilość cieczy
ok. 8 litrów łącznie z chłodnicą
Temperatura pracy
75-95 ° C regulowana samoczynnie termostatem
Napęd wentylatora i pompy wodnej
pasek klinowy 13 x 8 x 1060

GAŹNIK
Typ
H 362-20 BVF
Regulacja
Średnica przewodu
Średnica gardzieli

36 mm
28 mm
dysza główna 125; dysza wyrównawcza 240; dysza biegu jałowego; dysza rozruchowa paliwa 120; dysza rozruchowa powietrza 450; zawór pływaka iglicowego 18; śruba regulacyjna dopływu powietrza biegu jałowego 2,5; ciężar pływaka 11 g
Doprowadzenie paliwa
pneumatyczna pompa paliwa

SKRZYNIA BIEGÓW
napęd kół przednich, układ przekładni czterobiegowy, synchronizowana na 2, 3, 4-biegu zblokowanie wolnego koła oraz wmontowanie napędem przednim
Smarowanie
olelem latem SPL; zimą SPZ lub Extra 15
Ilość oleju
2,5 litra
Przełozenie
poszczególne
całkowite
I bieg
3,273
15,90
II bieg
2,133
10,36
III bieg
1,368
6,645
IV bieg
0,936
4,643
bieg wsteczny
4,44
21,563
Przełożenie przekładni głównej
4,875
Mechanizm różnicowy
stożkowy o 2 satelitach

SPRZĘGŁO
Rodzaj sprzęgła
suche jednotarczowe
Ruch jałowy pedału sprzęgła
20 mm
Regulacja
przy cięgle linki

Wyposażenie elektryczne
Układ
jednoprzewodowy plus (+) połączony z masą
Napięcie znamieniowe
12 V
Akumulator
pojemność 37,5 Ah
Prądnica
IKA 800.22 - 12 V/220 W
Układ zapłonowy
3 cewki, 3 przerywacze
Odstęp styków przerywacza
0,4 mm
Ustawienie zapłonu
22°C przed ZZ+- to co odpowiada odległości tłoka od ZZ o 3,6+-0,3 mm
Kolejność zapłonu 1-3-2 począwszy od koła zamachowego
Świece zapłonowe: gwint
M18
Świece zapłonowe: wartość cieplna
225
Świece zapłonowe: odstęp elektrod
0,6 mm
Rozrusznik
IKA 8205.4 - 12V 0,6 KM z włączaniem elektromagnetycznym

Parametry ekploatacyjne
Prędkość maksymalna (z pełnym obciążeniem)
125 km/h
Przyspieszenie od 0 do 80 km/h
15 sek.
Zużycie paliwa: ekploatacyjne
7,8 - 9,5 l/100 km
Ciężar własny
840
Dopuszczalne obciążenie samochodu
350 kG

 
 
 
      początek strony
dla zaufanych